KÖZIGAZGATÁS
Részletek a formálódó önkormányzati elképzelésekből
A Magyar Polgármesterek VIII. Világtalálkozóján dr. „Tállai András, a Belügyminisztérium önkormányzati államtitkára – aki kinevezéséig Mezőkövesd polgármestere volt – az önkormányzati rendszer átalakításának programját ismertette a hallgatósággal. Mint elmondta, élete eddigi legnehezebb döntése volt az új feladat elvállalása. Döntését nagymértékben befolyásolta, hogy – polgármesteri tapasztalatai felhasználásával – ebben a beosztásban többet tehet a magyar önkormányzati rendszer reformjáért.”
Forrás:
A Magyar Polgármesterek VIII. Világtalálkozója, Belügyminisztérium, 2010. június 27.
Lásd még:
Az önkormányzatok pénzügyi ellenőrzésének jelene és jövője-Dr Sepsey Tamás főigazgató-helyettes, Állami Számvevőszék
Magyar Polgármesterek VIII. Világtalálkozója – Településüzemeltetési szekció
Az MSZP elégedetlen az önkormányzati reform elképzelésekkel, Népszabadság, 2010. június 27. (ellenzéki vélemény)
Tárgyszavak: Magyarország | önkormányzatok | reform
Új közszolgálati egyetem kialakítását kezdeményezte a HM
„Új közszolgálati egyetem létrehozását kezdeményezte a Honvédelmi Minisztérium (HM) a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem (ZMNE), a Rendőrtiszti Főiskola és lehetőség szerint a Corvinus Egyetem közigazgatás tudományi karának összevonásával”.
Forrás:
Új közszolgálati egyetem kialakítását kezdeményezte a HM, Népszava, 2010. június 23.
Tárgyszavak: Magyarország | felsőoktatás | közszolgálat
Innovációk a Közigazgatásban és a Közszférában (konferencia)
IKU Konferencia anyaga, 2010. május. 27-28-án
Budapesti Gazdasági Főiskola
Az innovációt gyakran olyan jelenségként értelmezik, ami a magánszférában a versenyképesség növelését szolgálja. Ám a globális pénzügyi válság is figyelmeztetett arra, hogy a közszféra és közigazgatás innovációira is szükség van ahhoz, hogy Európa gazdaságainak hatékonysága és versenyképessége javuljon.
A magyar EU-elnökségre való felkészülést segítve szervezett 2010. május 27-én és 28-án Budapesten műhelykonferenciát az IKU “Innovation in the Public Sector” (Innovációk a közigazgatásban és a közszektorban) címmel. Az eseményt az NKTH támogatta. Ezen a munkaértekezleten a meghívott szakértők megvitatták, milyen típusú innovációkra van szükség a közszektorban, és ezek miként képesek elősegíteni a gazdasági és társadalmi jólétet az európai államokban. Hogyan tudják az európai országok, az EU, ill. az OECD a jövőben nyomon követni, ellenőrizni és elősegíteni az innovációs teljesítményt?
Forrás:
a konferencia webhelye
Tárgyszavak: Magyarország | OECD | közigazgatási innováció | konferencia
II. KÖZIGAZGATÁSI INFORMATIKA
Ügyfélszolgálati modernizáció, mobil közterület-felügyeleti rendszer
Budapest, XVI. kerület
Forrás:
Jegyző és Közigazgatás, 2010/3, május 28.
Tárgyszavak: Magyarország | Budapest | mobil telefónia | önkormányzat
E-közigazgatásról…
Gyomaendrőd aljegyzője az elért eredményekről
Forrás:
Jegyző és Közigazgatás, 2010/3, június 25.
Lásd még:
Gyomaendrőd webhelye
Tárgyszavak: Magyarország | Gyomaendrőd | elektronikus közigazgatás | önkormányzati webhely
Mennyi adatközpontra van szüksége az Egyesült Államok szövetségi kormányzatának?
Van egy érvényes kormányzati kezdeményezés a kormányzati adatközpontok egyesítésére. Egy felmérés szerint az informatikai vezetők nem szívesen adnák fel adatközpontjaikat. Más értelmezés szerint nem arra van szükség, hogy kevesebb kormányzati adatközpont legyen hanem arra, hogy az egyes intézmények változatos szerverszobáit felszámolva egyetlen, erre a célra épített, a legújabb műszaki eljárásokkal épített, közösen használt létesítménybe telepítsék át a szervereket. Annak lehetősége, hogy az informatikai felhőt használják csak annak magán változatában merülhet fel a felmérés szerint. A cikkíró ez utóbbit rossznak tartja. (Szamárság, szerk.) A cikkben hivatkozások vannak kormányzati dokumentumokra.
Forrás:
Does Uncle Sam really need 1,100 data centers?, Ars Technica, 2010. június 24.
Lásd még:
Cloud computing, Wikipédia
Tárgyszavak: Egyesült Államok | adatközpontok | informatikai felhő | közigazgatási informatika | informatika összevonása
Felülvizsgálják a központi közigazgatás webhelyeit Angliában
Az új angol kormány tűrhetetlennek találja, hogy a ráfordításokhoz képest túl kicsi a hozadék ezen a területen. Túl sok webhely, a költségek nem megfelelő kezelése, elégtelen látogatói létszám, a szabványok figyelmen kívül hagyása, ezek a felsorolt legfontosabb érvek. Felmerül persze, hogy mi is a helyes mérőszám. Nem feltétlenül az egy látogatóra számított fenntartási költség a legfontosabb. Kormányzati dokumentumok (hogy és mit mértek) letölthetők.
Forrás:
Clamp down on Government websites to save millions, Cabinet Office, 2010. június 25.
Lásd még:
Government to axe hundreds of ‘unnecessary’ websites, BBC, 2010. június 25.,
Tárgyszavak: Anglia | kormányzati webhelyek | mérés
Nem népszerű az elektronikus kórlap az Egyesült Államokban
Egy újabb felmérés szerint a megkérdeztettek elsöprő többsége nem tekinti szükségesnek a bevezetését, aggodalommal tekint a bevezetésére (alapvetően a magáninformáció nyilvánossá válásának esélye miatt). Ahogy a hír megfogalmazza „most Americans simply aren’t ready to have their health records converted to digital formats”. Milyen szép kifejezés: még nem készek a haladás áldásait élvezni… Ráadásul a szokásos reménykedő nézet, hogy majd jön az ifjúság… sem igazolódik vissza, mert történetesen a 18-34 közöttieknek van a legtöbb ellenvetése. Ez a felmérés azért érdekes, mert az elektronikus kórlapot tekinti az egészségügy problémáinak csodagyógyszerének kormányzatok, tanácsadók és vállalatok széles tömege.
Forrás: Security: Saying No To Digital Records 2010. június 25. (bemutató Flash-ben)
Tárgyszavak: Egyesült Államok | egészségügy | elektronikus kórlap | felmérés
Elsőbbségi szempontok a japán e-kormányzati fejlesztésekben
A japán fejlesztések középpontjában a következők állnak: használt platformok egységesítése, közös informatikai rendszer kialakítása a szervezetek adminisztratív funkciói (személyzeti ügyek, beszerzés stb.) számára, egységes dokumentumkezelő-rendszer felállítása, jobb szolgáltatást nyújtó e-kormányzati portál létesítése.
Forrás:
Japan Reveals Key E-Govt Projects Asia Pacific FutureGov, 2010. június 29.
Tárgyszavak: Japán | közigazgatási informatika | informatika összevonása | költséghatékonyság | szolgáltatásnyújtás
Körvonalazódó amerikai stratégia a digitális személyazonosságra
Most publikálták nyilvános, állampolgári észrevételezésre a formálódó stratégia alapdokumentumát (a szakmai szervezetek már véleményezték). Következő számunkban részletesen visszatérünk az ismertetésére.
Forrás:
The National Strategy for Trusted Identities in Cyberspace, The White House Blog, 2010. június 25.
Lásd még: Lesz-e digitális világigazolvány? IT Café, 2010. június 28. (Meglehetősen szubjektív ismertetés)
Tárgyszavak: Egyesült Államok | biztonság | stratégia |
III. Informatika, távközlés
Szingapúr egy milliárd dollárt fektet be az újgenerációs optikai hálózat 100%-os kiépítésébe
Nem maga az összeg nagysága a figyelemre méltó, hanem az üzleti „modell”. A szingapúri kormány ezt a beruházást felhasználja arra is, hogy a távközlési szektor újraszervezésére. A liberalizáció után is általában a fizikai infrastruktúra a korábban is birtokon belül lévő szolgáltató tulajdonában marad. Ez utóbbi természetesen nem szokott nagy hajlandóságot mutatni arra, hogy versenytársait olyan feltételekkel engedje a saját hálózatára, hogy az számára kellemetlen versenyt eredményezzen. Ezt a helyzetet a nyílt hozzáférés (open access) megvalósításával szokás megváltoztatni. Vagyis a fizikai infrastruktúrát birtokló cég kiskereskedelmi részlege nincs kivételezett helyzetben (szabályozási megoldás), vagy teljesen elválik a fizikai infrastruktúra birtoklása, üzemeltetése és a távközlési szolgáltatások nyújtása. A cikk kifejezetten utal arra, hogy Szingapúr az európai tapasztalatokat veszi át, de hozzátehette volna Ausztráliát és Új-Zélandot is. Nálunk sajnos ez ismeretlen fogalom, viszont mindenkinek számos kedves ötlete van, hogy ehelyett mit kellene csinálni… Csak zárójelben jegyzem meg, ha már nálunk sajnálatosan ismeretlen fogalmakról beszélünk, hogy a nyílt hozzáférésnek van egy másik jelentése is, a tudományos munkák megjelentetésénél használják. Azt jelenti, hogy a tudomány által felhalmozott eredményekhez mindenki szabadon hozzáférhet (a szerzőknek kell fizetni a megjelenésért). Pedig az egész mozgalom, mert már az, alapdokumentumát Budapesti Kezdeményezésnek hívják (az Open Society Institute volt az egyik kezdeményező).
Forrás:
Singapore Gets Wired for Speed, New York Times, 2010. június 14.
Lásd még: A szingapúri üzemeltető webhelye
Tárgyszavak: Szingapúr | újgenerációs hálózatok | nyílt hozzáférés
IV. Egyebek
Életekbe kerülhetnek a megszorító intézkedések
„Megszorító intézkedésekre Európa számos országának szüksége van, nem mindegy azonban, hogy milyen kiadásokból vesznek vissza. Egy tanulmány szerint a jóléti kiadások legcsekélyebb visszafogása is komoly veszélyt jelent a közegészségre.”
Forrás: Életekbe kerülhetnek a megszorító intézkedések, Pénzcentrum.hu, 2010. június 26.
Tárgyszavak: Európa | közegészségügy | gazdasági válság
Írország küzd a gazdasági helyzettel
Az egykori éltanuló súlyos gondokkal küzd. Újabban ismét éltanulónak állítják be, mert példaszerű gyorsasággal és elszántsággal kezdett hozzá a közkiadások csökkentéséhez. A cikk az ír helyzetet ismerteti, nem ismeretlenek a problémáik. A pénzpiacok jóindulatát elnyerendő csökkenteni kell a közösségi kiadásaikat, ennek következtében azonban a válság csak mélyül (hiszen ez visszafogja a hazai keresletet).
Forrás:
In Ireland, a Picture of the High Cost of Austerity New York Times, 2010. június 28.
Tárgyszavak: Írország | válság
V. Könyvek
International Handbook of Public Management Reform
By Shaun F. Goldfinch, Joe L. Wallis
Publisher: Edward Elgar Pub
Number Of Pages: 378
Publication Date: 2009-10-30
ISBN-10 / ASIN: 184720404X
ISBN-13 / EAN: 9781847204042
„`This volume presents a compelling package for anyone interested in public sector reform. It effectively combines a wide range of well-researched reviews of national experiences with state-of-the-art thematic chapters in key reform areas such as IT governance, public sector leadership and accountability. The result is robust, insightful and sometimes sobering series of accounts of the promises and pitfalls of efforts to reform the institutions and practices of public governance around the world. A must-read.’
– Paul ‘t Hart, Australian National University
This major new Handbook provides a state-of-the-art study of the recent history and future development of international public management reform.
Through a careful cross-country analysis spanning the last three decades, this timely volume critically evaluates whether countries are converging towards a single public management model. The book goes onto investigate unresolved issues surrounding leadership, e-government, accountability and computer systems failure currently facing reformers. Shaun Goldfinch and Joe Wallis have brought together a number of eminent scholars from across Europe, Asia, North America and Australasia to explore the role of economic ideas, human resources and the state of public management reform in twelve countries.
Providing a broad global overview of public management and facilitating a greater understanding of the difficult issue of reform, this book will find widespread appeal amongst academics and postgraduate students of public administration as well as practitioners in the field.”
Tárgyszavak: könyv | közigazgatás-menedzsment | reform | összehasonlítás
Governance and Knowledge Management for Public-Private Partnerships
By Herbert Robinson, Patricia Carrillo, Chimay J. Anumba, Manju Patel
• Publisher: Wiley-Blackwell
• Number Of Pages: 264
• Publication Date: 2010-03-08
• ISBN-10 / ASIN: 1405188553
• ISBN-13 / EAN: 9781405188555
„The book not only gives a clear picture of the policy and strategic framework of PFI/PPP projects, the governance and knowledge management issues through different phases from planning, design development to operation and service delivery and the processes associated with each phase, but practical tools, methodologies and capabilities needed to deliver PFI/PPP projects in a range of sectors are also explained. It clearly demonstrates the key imperatives that are the hallmark of successful programmes and projects no matter what there method of funding or delivery.”
Az esetleges érdeklődést kérem jelezni a szerkesztőnek.
Tárgyszavak: könyv | köz- és magánegyüttműködés | tudáskezelés