Skip to main content
gazdaságinformatika

Az elektronikus jegyrendszer viszontagságai

By 2010. december 6.No Comments

„Európa közösségi közlekedését régóta támogatják elektronikus jegyrendszerek. Először mágnescsíkos menetjegyek jelentek meg, később kialakultak az első érintkezős, majd érintkezés nélküli, chipes kártyákat alkalmazó e-ticketing eljárások. Magyarország is régóta erőlködik ilyesmi bevezetésével, de a jelek szerint sem a MÁV, sem a BKV nem él a lehetőséggel.

De megtérül-e egyáltalán bármely közlekedési vállalatnak az elektronikus jegyrendszer kialakítása? Nos, meg kell vizsgálni, hol és mennyire éri meg a szolgáltatónak a közlekedési kártya bevezetése, s ennek során értékelni kell a különböző jegytípusokat és -technológiákat, a jegyértékesítési módokat stb. Az egyik közlekedési szolgáltatónál két évvel ezelőtt elvégzett értékelés azt mutatta, hogy a befektetés viszonylag rövid távon, 3–5 év alatt megtérül, többek között azzal, hogy az új eljárás folyamatos ellenőrzést tesz lehetővé – ami minimálisra csökkentheti a bliccelők arányát –, illetve megszünteti a készpénzkezelést – mondja Béndek Péter, a Stratis partnere. Az sem utolsó szempont, hogy jelenleg a különféle jegytípusok és értékesítési csatornák fenntartási költsége csaknem akkora, mint a jegyértékesítésből származó bevétel – s ekkor még nem beszéltünk magáról a szállítási szolgáltatásról. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a szolgáltató – a saját szemszögéből – lényegében ingyen szállítja az utast.

A fizikai jegy értékkel bíró vagyoni eszköz, ezért kezelésére különleges figyelmet kell fordítani. Az elektronikus jegyre ez nem jellemző, ugyanakkor a jegylogisztika egy csatornába terelhető, így bevezetése már egy közlekedési vállalat esetében is megtérül.

Léteznek olyan elemek, amelyeket közösen lehetne kialakítani. Ilyen például, hogy az egyik társaság kártyájával lehetne közlekedni a másik társaság járművein is – ez az együttműködési képesség egyébként európai uniós irányelv is. Az előírt együttműködési és technológiai szabványok viszont növelik a vásárlóerőt is, ami pozitív hatással lehet a technológia beszerzési árára és működtetési költségeire.

Az is csökkentené a költségeket, ha a közös folyamatok – a tranzakció-elszámolás, kártya- és termékmenedzsment, ügyfélszolgálat – egyetlen, központi helyen bonyolódnának. Mindebből egységes, országos modell kerekedne ki, ha az érintett felek a rövid távú megtérülés tudatában rábólintanának az egyszeri, nagy összegű beruházásra.
”

Forrás:
Chipkártyák és gorillák, Mártonffy Attila, 2010. november 22.