2011. februárjában a Gartner, Inc. elemzéseire támaszkodva a címben jelzett témát fogjuk közelebbről megvizsgálni.
Bevezető:
Csaknem mindegyik európai kormányzatnak lépéseket kell tennie, hogy megfeleljen annak az uniós előírásnak, mely a költségvetési deficit felső plafonját a nemzeti össztermék 3 százalékában határozza meg 2013-ra. Az Egyesült Államok tagállamai, amelyek a központi költségvetéstől függenek, szintén kiadásaik komoly csökkentésére kényszerülnek. Nincs jele annak, hogy a következő 1-2 évben ez a helyzet megváltozna. Ennek következtében sok kormányzati informatikai vezető fontolgatja, vagy már el is kezdte, radikális költségcsökkentési programok indítását. Sajnos ezek a radikális költségcsökkentő programok nem mindig vesznek tekintetbe két komoly problémát:
1) A kezdeményezés nem kapcsolódik a szervezet átfogó stratégiai céljaihoz, és ezért nem vizsgálják meg teljes mélységében, hogy a költségek csökkentése milyen negatív hatással jár a szolgáltatásokat használók (szervezeten belüliek és ügyfelek) számára.
2) Nemzetközi tapasztalatok szerint az informatikai kiadások a szervezetek működési költségeinek tíz százalékát sem érik el. Ebből következőleg még a sikeres költségoptimalizáló programok is, amelyek 15-20 százalékos megtakarítást eredményeznek, az egyes szervezetek működési költségeit kevesebb, mint két százalékkal csökkentik csak.
Összefoglalva: a rosszul végrehajtott radikális költségcsökkentés károkat okozhat a szervezet által nyújtott szolgáltatások tekintetében, vagy egyenesen a törvényes rendelkezéseknek megfelelő működés biztosításában és a szervezet összes költségeinek csak elenyésző részére van hatással.
Elemzésünkben két dolgot fogunk bemutatni:
1) Hogyan lehet úgy végrehajtani a radikális költségcsökkentést, hogy figyelemmel vagyunk annak a nyújtott szolgáltatás minőségére kifejtett hatására. Továbbá szó lesz arról, hogy a legfontosabb tanulságokra támaszkodva hogyan lehet a megismételhető folyamatokat beépíteni a sokkal hatékonyabb projektkezelés eszköztárába.
2.) Amerikai és európai esettanulmányokra építve meg fogjuk mutatni, hogy az informatikai ráfordítások, a folyamatok újratervezésével összekapcsolva, segíthetnek a működési összköltségek csökkentésében, egyben fenntartva, vagy javítva, a nyújtott szolgáltatások színvonalát.