Skip to main content
jogtársadalom

EU: a lokáció személyes adat

Szerző: 2011. május 14.No Comments

„Nyilatkozó EU-hivatalnokok szerint egy rövidesen elfogadásra kerülő hivatalos vélemény különösen védendő személyes adattá fogja nyilvánítani az emberekről gyűjtött lokációs adatokat. Ha a konklúziók bekerülnek a nemzeti jogrendszerekbe, sokkal szigorúbb szabályoknak kell majd az online szolgáltatásoknak megfelelni.

Viviane Reding, európai jogi ügyekért felelős biztos már bejelentette, hogy az EU az adatvédelem szigorítását tervezi. „Ki fogjuk terjeszteni a szabályozást újabb területekre is ki, így a lokációs adatokra, a viselkedésen alapuló célzott reklámokra, gyakorlatilag mindenre, ami új technológia” – mondta Matthew Newman, Reding szóvivője.

A véleményezés várhatóan újabb vitát robbant majd ki a szolgáltatók és a szabályozók között. Az EU ugyanis a személyi adatok védelmét az alapvető személyiségi jogok közé sorolja, így azok esetében a szokásosnál is keményebb álláspontot képvisel. Az (elsősorban amerikai) szolgáltatók üzleti modellje azonban pontosan ezeknek az adatoknak a felhasználásán alapul, a Google például a keresések alapján, a Facebook pedig a közösségi hálón követett viselkedés alapján célozza a reklámokat, hatalmas sikerrel.

A tervezet egyelőre az „Article 29” nevű munkacsoport tevékenységének eredménye, és hamarosan az Európai Parlament elé kerül vitára, illetve elfogadásra. Amennyiben a parlamenten átmegy, a szabályozás ajánlás lesz a tagországok számára, vagyis jó eséllyel átkerül a legtöbb EU-s állam jogrendszerébe. A vélemény elfogadása ugyanakkor nem kötelező érvényű, az egyes országok saját belátásuk szerint dönthetnek implementálásáról vagy elvetéséről.”

Forrás:
EU: a lokáció személyes adat, Gálffy Csaba, HWSW.hu, 2011. május 13.