Skip to main content
média

Fizetőkapuk az interneten

By 2011. november 7.No Comments

„… úgy tűnik, 2011 mégis változást hozott az online médiában. Egyre több lap dönt úgy, hogy pénzt kér olvasóitól a weben. A legnagyobb figyelem a The New York Times (NYT) döntését követte, amely március végén lett fizetős. A szakma októberi ítélete szerint a „lyukacsos” módszer jól működik: havonta húsz cikket bárki elolvashat, ezen felül azonban már fizetni kell, havi 15 dollárt (körülbelül 3200 forintot). A Google hírkeresőjéből vagy a közösségi oldalakról érkező olvasók is fizetés nélkül olvashatják a híreket, azaz olyan barátokkal is meg tudjuk osztani a cikkeket, akik nem előfizetők.

A modell pedig sikeres: a Columbia Journalism Review szerint tavaly óta a látogatók száma két százalékkal nőtt, és 324 ezer fizető felhasználója van az oldalnak, és az online hirdetési bevételek is növekedtek. A Columbia egyetem szakfolyóiratának becslései szerint az idén 210 millió dollár bevétele származik majd a NYT-nak a digitális üzletágból, ami több, mint a szerkesztőség költsége. „Ez fontos mérföldkő a Times és általában a digitális újságírás számára is” írja a lap. Digitális fizetőkapu mögé húzódott a The Boston Globe, valamint ezzel kapcsolatos kísérletekbe kezdett a The Los Angeles Times is, és az online fizetés sikertörténetének számít a Wall Street Journal és a brit Financial Times.

A The Economist október eleji cikke szerint azonban inkább a helyi, kisebb lapok azok, amelyek tömegesen kezdenek pénzt kérni az interneten megjelenő cikkeikért. A hetilap szerint Amerikában több mint száz ilyen lap lett fizetős az utóbbi egy-másfél évben, sikeresen: ez úgy lehetséges, hogy a helyi közösségben fontos szerepük van, és gyakorlatilag alig van konkurenciájuk. A változást segítette, hogy egyre könnyebb a kérdés technikai része: a Press+ vagy a Google által kifejlesztett One Pass rendszerek valamennyi jutalék fejében megoldják a fizetést. A brit hetilap szerint azonban a legnagyobb ösztönzőerő az volt, hogy a gazdasági világválság kitörésekor összeomlott a hirdetési piac, emiatt nem volt tovább tartható a „80-20” rendszer: eszerint a bevételek ötöde származott a lapeladásból, négyötöde pedig a hirdetési bevételekből. Az olvasók száma pedig a fizetőkapu felállításával nem csökkent olyan mértékben, mint azt várták…”

Forrás:
Fizetőkapuk az interneten, Kőműves Anita, Népszabadság, 2011. november 2.