„Az NFC megoldások teljesen hétköznapivá válása 5-10 évnyi távolságba került – ezt állítja a Gartner elemzőcég, s ezzel együtt a manapság egyre fontosabb mozaikszót egy szektorral tovább lökte a hype-görbén.
A Gartner értelmezésében, a sokak által jól ismert hype-görbe öt fázisra van felosztva. Az első, a “technology trigger”, ahol még egyszerűen egy mérnöki áttörésről, termékbemutatóról vagy az adott témában elsőként érdeklődést keltő eseményről van szó. Ezt követi a “peak of inflated expectations”, amikor a terület a közérdeklődés tárgya lesz, mindenki túldimenzionálja a dolgot, világmegváltó ötletek születnek. Ilyenkor még azokat az újdonságokat is nehéz komolyan venni, amik később tényleg a mindennapok részei lesznek, ugyanis hozzáértő és kókler tömegek teljesen elképesztő ötletekkel állnak elő. Ez persze szükségszerű, mert a sok elképesztő ötlet között bújnak meg az igazán jók is.
Lelkesedés, kiábrándulás, elemzés, hasznosítás
A hirtelen divatosságot követi a “trough of disillusionment”, vagyis a kiábrándulásos mélypont. Ilyenkor derül ki, hogy a hirtelen örömöt okozó ötletek valójában nem életszerűek, a fogyasztók nem vágynak rá, nem old meg valós problémát, nem megvalósítható. Ilyenkor az adott téma gyorsan kiesik a híradások középpontjából. Az NFC éppen ebben a korszakban van, bár érdemes hozzátenni, hogy abban a pillanatban, hogy az Apple is beszáll az NFC-be, a téma újra visszakerül azonnal a közérdeklődés középpontjába.Miközben a hype elcsendesedik, pár év alatt az üzletemberek, vállalatok, mérnökök lassú, de tudatos munkájának gyümölcseként egy használható megoldás, termék kerül elő. Ez utóbbi szakaszt hívjuk “Slope of Enlightenmentnek”, vagyis a megvilágosodás emelkedőjének. A következő néhány évben a vállalatok kezdik el megérteni a praktikus hasznát a megoldásnak, kísérleti projektek indulnak, a korai befogadók pedig éles termékekben használják a technológiát.
Az utolsó fázis, a termékenység fennsíkja, a “Plateau of Productivity” pedig az, amikor már nem beszélünk róla, nem ígéretek vannak, hanem teljesen hétköznapivá válik valami, mint mostanság az érintőképernyő vagy a szélessávú internet. A Gartner szerint a csalódottság korszakának küszöbét épp most szakítja át az NFC, de a teljesen általános elterjedtségig még mindig 5-10 évet kell várni. Igaz azt is hozzáteszi az elemző, hogy az értéklánc szereplői és a funkció univerzalitása miatt sokkal gyorsabban terjedhet, mint más független technológiák, de akkor is legalább két évnyire vagyunk az NFC felnőtté válásától.
Sorsfordító technológia
Az NFC-használat két nagyon is különálló területre bontható fel, egyrészt az NFC-s fizetésre, másrészt a bármilyen egyéb NFC-s funkciókra, mint például a tagek beolvasása, eszközök közti kommunikáció, azonosítás. Mindkettőnél még okosabb okostelefonokra van szükség, mint amik most jelen vannak a piacon. Ugyan elméletben lehetséges már az arcunkat a mobil elé tartva feloldani azon a zárat, majd egyszerűen belebeszélve egy keresést és egy navigációt indítani, az utasításokat pedig a szintetikus hang felolvassa nekünk. Ennek ellenére az ilyen technológiák még messze vannak a használhatótól. Le kell venni a szemüveget az arcfelismeréshez és egy fotó is kinyitja a telefont, a mobil nem mindig érti, hogy mit mondunk neki, a helyfüggő alkalmazások pedig gyakran nem tudják, hol vagyunk valójában.Az NFC is egy ilyen technológia, ami egyrészt könnyen elfogadtatható a fogyasztóval, hiszen az emberek könnyebben léphetnek interakcióba a világgal, anélkül, hogy értenék annak működését, viszont ez is tele van még kétséges és gyorsan változó részletekkel. A Gartner listáján a hype-görbe elején találjuk az augmented reality megoldásokat, a holografikus kijelzőt, a beszéd-beszéd közti valós idejű gépi fordítást, a virtuális világokat, a biometrikus azonosítást, de még a cloud computingot, hangfelismerést, a gamificationt is.
Ezek közül sok már évek óta készülődik a világ meghódítására, sőt, bizonyos területek már erős eredményeket tudnak felmutatni, de például hiába hisz már minden szakértő a cloudban, az átlagemberek szintjén még mindig nincs jelen, ha csak nem a közösségi web és a levelezés szintjén. Az NFC önmagában értelmezhetetlen, de fordulópontot jelenthet sok más technológia esetén. A vállalatoknak hatékonyságot és követhetőséget jelent, a fogyasztóknak pedig kényelmet és biztonságot. Ugyanígy az NFC sorsfordító lehet a mobilfizetés terén, ahol jelenleg a szolgáltatói számlára terhelés és az SMS az egyeduralkodó. A mobil OTA-fizetéseknél az NFC, a biometrikus azonosítás és néhány egyéb technológia együttesen hozhat forradalmat.
A munka világszerte és Magyarországon is most kezdődik, kevesebb mint fél év múlva már a hazai felhasználók is elkezdhetnek ismerkedni éles, mobilos, NFC-s fizetési megoldásokkal, illetve jöhetnek az első okosposzterek és az NFC-vel elérhető fizikai térbe helyezett kapcsolók, tartalmak, linkek. Amíg a vállalatok összeszedik erejüket mindehhez, addig a felhasználók maguk próbálgathatják okosabbá tenni lakásukat, életterüket a saját maguk programozta NFC-címkékkel.”
Forrás:
Túl a túlzott lelkesedésen az NFC; Dojcsák Dániel; HWSW.hu; 2012. augusztus 24.