Skip to main content
gazdaságInternetmédiaművelődés

Meghajolt a Google a franciák előtt

Szerző: 2013. február 11.No Comments

„Homályos célú alapot indított a Google Digitális Kiadói Innováció Alap néven, amellyel a francia lapkiadók digitális működését fogják támogatni. Az alap egyezség eredményeképp jött létre és ezzel lezárult a vita Franciaország és a francia lapkiadók, illetve a Google között.

Két hónapos tárgyalás után kiegyezett a Google, a francia állam megfelelő hatóságai és az ország lapkiadói, ennek eredményeképp a keresőóriás mintegy 60 millió eurós alappal támogatja a kiadók internetes kezdeményezéseit és digitális kiadványait – jelentette be a vállalat. Emellett a Google ígéretet tett arra is, hogy a lapok számára kedvezményes hozzáférést ad saját hirdetési platformjához – bár hogy ez utóbbi mit jelent, egyelőre nem világos.

Alapból támogatnak
A felek közötti vita évek óta egyre élesebbé vált, a francia lapok szerint ugyanis a Google az indexelt cikkek, hírcímek és rövid kivonatok révén jogosulatlan bevételre tett szert, a lapoktól származó tartalom mellett megjelenő hirdetések után ugyanis senkinek nem fizetett részesedést. A megegyezés ismeretében kérdéses, hogy a lapok elérték-e eredeti céljaikat, a Google-t ugyanis nem sikerült rákényszeríteni arra, hogy rendszeresen fizessen az átvett tartalomrészletekért, így a Google nem vált rendszeres bevételi forrássá az elsősorban nyomtatott kiadványokban utazó, válságba jutott lapok számára.

A felek közötti konfliktus egy ideig elmérgesedni látszott, a francia hatóságok speciális Google-adó bevezetésével fenyegetőztek, amely a keresési bevételek nagyobb hányadát tartotta volna az országon belül. A Google válaszul kilátásba helyezte, hogy a francia lapok oldalait a jövőben nem fogja indexelni, így azok elesnek a keresésből származó forgalomtól és áttételesen a bevételtől is.

Ki nyert ma?
A most kötött egyezség inkább értelmezhető a Google győzelmeként: egyrészt az alap támogatásával nem csökkenni, hanem nőni fog a francia lapok jelenléte az interneten és közvetve a Google keresőjében is, másrészt ha az AdSense hirdetési rendszert széles körben elkezdik használni az online kiadványok, az szintén nem fogható fel kudarcként a keresőóriás számára, még akkor sem, ha azt kedvezményesen, a szokásosnál alacsonyabb részesedést kérve teszi elérhetővé.

A Google baja korábban meggyűlt a belgiumi lapokkal is, amelyek a Google News szolgáltatásában való listázást sérelmezték. A hat éve húzódó történet végére tavaly decemberben került sor, miután a feleknek sikerült megállapodást elérni a kérdésben. Ennek nyomán hat év után a lapok visszakerültek a News szolgáltatásba, a Google cserébe hirdetési felületet vásárolt a nyomtatott újságokban, azok pedig kulcsszavas hirdetéseket vettek a Google AdWords rendszerben. A francia és a belgiumi vita mellett a Google-nek a német kiadókkal is meggyűlt a baja, a németek szintén erős politikai hátszéllel szeretnék sarokba szorítani a keresőóriás – ennek megfelelően agresszív szabályozást helyeztek kilátásba.

A francia piac nem elhanyagolható még egy Google-méretű cég számára sem, az európai országból évente mintegy egymilliárd eurós bevétele származik a cégnek, amely után minimális adót fizet.”

Forrás:
Meghajolt a Google a franciák előtt; Gálffy Csaba; HWSW.hu; 2013. február 4.