„A lakosságra nehezedő adminisztratív terhek csökkentése érdekében a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Egyszerűsítési Programot dolgozott ki, melynek keretében 228 darab (aleljárásokkal együtt: 249 darab) állampolgárokat érintő hatósági eljárás került felülvizsgálatra és egyszerűsítésre. Az ügyek folyamatának átszervezése, az elektronikus lehetőségek kiterjesztése, a szélesebb körű és pontosabb tájékoztatás, a benyújtandó dokumentumok számának csökkenése mellett a kapcsolódó jogszabályok jelentős része is egyszerűsödött. Az egyszerűsítések eredményeként a Programba bevont eljárások esetében 25%-kal csökkentek a lakosság adminisztratív terhei.
A Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Program részeként tavaly elindított Egyszerűsítési Program célja, hogy csökkenjen a lakosságot érintő hivatali bürokrácia: kevesebb legyen a papírmunka, a kitöltendő nyomtatvány, a sorban állás, de kiterjedtebb és pontosabb legyen az üggyel kapcsolatos tájékoztatás – azaz minél egyszerűbb ügyintézési folyamat segítse az embereket.
Az egyszerűsítés élethelyzet alapú, a mindennapi lakossági ügyintézés széles körét lefedi. Érinti a családdal kapcsolatos ügyeket, adózási kérdéseket, a közmű- és egyéb szolgáltatások területét, az otthonteremtési lehetőségeket, a nyugdíjellátást, az okmányokkal kapcsolatos intézni valókat, a közúti közlekedéssel, mezőgazdasági területtel, munkavállalással, egészségbiztosítással kapcsolatos eljárásokat, valamint horizontális témakörként az aláírási címpéldány használatát is.
A program eredményes végrehajtásához nélkülözhetetlen a résztvevő munkatársak megfelelő felkészítése, amelyet a projektet koordináló Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium elméleti és gyakorlati részből álló folyamatmenedzsment képzéssel biztosított. A projekt végrehajtásához korszerű, online munkafelületet vezettek be, a programban résztvevőket több mint 300 új folyamatábrázoló szoftver segítette, így olyan korszerű technológiákkal ismerkedhettek meg, mellyel a jövőben is hatékonyan szolgálhatják a közigazgatás fejlesztési intézkedések megvalósítását.
Nemcsak az eljárások, hanem a jogszabályok nyelvi egyszerűsítése is cél volt. A program részeként a – korábbi kísérleti nyelvi egyszerűsítés tapasztalatait figyelembe véve – a KIM 2013-ban kidolgozta a jogszabályok nyelvi egyszerűsítésének az állampolgárok mindennapi életébe is átültethető gyakorlatát, melyben 26 jogszabály szövegét vizsgálták meg és egyszerűsítették az érintett szakterületek. Az újszerű feladat elvégzésében 5 minisztériumból több mint 100 munkatárs vett részt, a jogszabályok kiválasztásába aktívan bekapcsolódtak a résztvevő tárcák. A KIM folyamatos támogatást nyújtott a részvevőknek egységes módszertan, központi képzések, folyamatos szakmai segítségnyújtás és nyelvész szakértő biztosításával. A nyelvi egyszerűsítésre kijelölt jogszabályok zöme a hatósági eljárások egyszerűsítéséhez kapcsolódott. A központi koordináció részéről a korábbi kísérleti nyelvi egyszerűsítésben tapasztalatot szerzett szakmai munkacsoport támogatta a nyelvi egyszerűsítést végzők munkáját, így a közigazgatáson belüli tudás hasznosult.
Az egyszerűsítés alapelveit, eredményeit, jó gyakorlatait, jövőben is hasznosítható tapasztalatait záró rendezvényeken mutatta be a minisztérium az ország több pontján, amelyek során szakmai tapasztalatcserékre nyílt lehetőség. A budapesti központi záró konferencián és két vidéki megyei kormányhivatalban vezetők és szakmai munkatársak mutatták be a projekt eredményeit, tanulságait, a helyszíneken alkalom nyílt kötetlen szakmai munkamegbeszélésekre is, hogy a projekt eredményei minél hatékonyabban hasznosuljanak a mindennapi közigazgatási munkában is.
Az egyszerűsítési munka folyamatáról és eredményeiről a lakosság a Magyary-honlapon tájékozódhat: http://magyaryprogram.kormany.hu/egyszerusitesiprogram.
Az állampolgár- barát közigazgatási rendszer kialakítása érdekében fontos a lakossági vélemények, visszajelzések strukturált becsatornázása a közigazgatás jelenlegi működéséről, hiszen ezek a közigazgatás-fejlesztéshez jól hasznosítható közvetlen, gyakorlati tapasztalatokon alapulnak. Ezért a KIM létrehozott a lakossági visszajelzések rendszerszintű fogadására alkalmas online felületet a Magyary-honlap egyszerűsítési blokkján belül: http://magyaryprogram.kormany.hu/szoljon-hozza, mely linken felkészült szakemberek továbbra is várják az állampolgári észrevételeket.
A fenti feladatokat az Új Széchenyi Terv keretén belül, az ÁROP-1.2.6-2011-2011-0001 kódszámú „Jogszabályok és folyamatok egyszerűsítésének koordinációja” című, kiemelt projekt keretében, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával, 174 247 500 Ft támogatási keretösszegből valósították meg.”
Forrás:
Sikerrel zárult a KIM egyszerűsítési programja; Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium; 2013. július 31.