Skip to main content
informatikaművelődés

Bajok a Prezivel

Szerző: 2013. november 17.No Comments

„Elég rég Prezi Pro-felhasználó vagyok, kifizetem a 159 dollárt minden évben a használatáért. Szeretem is, jónak is tartom, mégis úgy gondolom, hogy van vele néhány súlyos probléma.

A Prezi első és legnagyobb problémája, hogy egy őrült nagy átverésre épül az egész: “ilyet te is tudsz csinálni”.
Látod a csillogó-villogó, tényleg gyönyörű prezentációkat, és látod, hogy ez nagyon, de nagyon klassz. Aztán elhiszed a marketinget, és már látod, hogy te is ilyen nagyszerű prezentációt fogsz levetíteni a következő előadásodon. Te is meg tudod csinálni! És valóban meg tudod, illetve dehogyis tudod!

Nem értesz hozzá
Egy olyan Prezi létrehozásához, amit demóként szoktak neked megmutatni, több hét munka kell. Vagy legalábbis több nap. Grafikus, animátor, tervezőművész vagy talán, vagy “egyszerű” menedzser vagy marketinges? Értesz a Photoshophoz, az Illustratorhoz és a vizuális tervezéshez? Ha igen, akkor kemény munkával esetleg te is tudsz jó Prezit készíteni, ha nem, akkor viszont nincs rá sok esélyed.

A különböző konferenciákon, előadásokon számos Prezit láttam, és az eredmény: 90%-ban pont olyanok, mint egy rossz PowerPoint prezentáció, csak még forognak is, amitől aztán még idegesítőbbek.

Átverés, hogy egy Prezi-tanfolyamon megtanulsz jó Prezit készíteni. Ha nincs hozzá érzéked, soha nem fog menni, mert a Prezi-készítés nem (elsősorban) a technikai ismereteken múlik.

Állítom ezt úgy, hogy több megbízást nyertünk már el egy jó Prezi segítségével, amit esetenként akár egy hétig készítettünk – de úgy, hogy ennek az időnek a felét minimum a multimédiás anyagok összegyűjtésével és valamilyen képszerkesztő alkalmazásban töltöttük.

Ha viszont valaki nem tud ennyi energiát beletenni egy Prezibe, akkor inkább ne készítsen mozgó, pörgő animációkat, mert az eredmény csak egy extra idegesítő bemutató lesz.

Hol az előadó?
A második probléma a Prezivel, hogy nem koncentrál az előadásra. A szépségre összpontosít, ami hosszú távon kevés.

Az előadónak különböző információkra van szüksége: látnia kell, hogy hány perce tart az előadása és mennyi van még hátra, mi jön a következő dián, és milyen jegyzeteket fűzött az aktuális slide-hoz. A legtöbb előadónak szüksége van ilyen információkra – és most természetesen nem azokra a sztár előadókra gondolok, akik úgy begyakorolják a prezentációjukat, hogy álmukból felébresztve is tudják, hogy mikor mi jön.

(Hozzáteszem, hogy minél jobb előadó valaki, annál kevésbé van szüksége bármilyen eszközre, mert egy grafikont akár a saját kezünkkel is jól el lehet mutogatni. Lásd például itt.)

A Prezi fejlesztőinek már rég fel kellett volna tenni a kérdést: milyen gyakorlati segítséget tudnak adni az előadónak az előadás közben?

Csapnivaló terméktámogatás
A Prezi gyorsan nőtt túl nagyra. Emlékszem, másfél éve lehetett, hogy fizetni szerettem volna 600 dollárt azért, hogy a Prezi munkatársai létrehozzanak egy saját céges sablont nekünk. (Van ilyen szolgáltatásuk papíron.) Akárhány levelet írtam (vagy 5-öt), akárhova (vagy 5 helyre), nem sikerült megvásárolnom ezt a szolgáltatást. A terméktámogatásuk ugyanilyen.

Az üzleti modell hiánya
Miközben online vállalkozások ezrei használják ki a webes ökoszisztémát, nem létezik Prezi market. Nem lehet 10-20 dollárért megvásárolni előre elkészített sablonokat.

Ugyan több ezer másik prezentáció között turkálhatsz, és használhatod ezeket, de ez olyan, mint tűt keresni a szénakazalban. Nincs prémium market, ahol jó minőségű sablonokat lehetne vásárolni, hasonlóan egy WordPress market működéséhez.

Pedig egyszerű lenne: véges számú, hitelesített és jó minőségű sablont kellene ajánlani a különböző üzleti célokra. Ezzel lehetne csökkenteni a Prezik elkészítéséhez ma annyira szükséges művészi képességek igényét.
Viszont ehhez meg kellene tanulni sablonosan és sablonokban gondolkodni, mert a sablon néha jó, a korlátlan szabadság pedig néha rossz. Legalábbis a tömegtermékek esetében.

Végszó
A Prezi a tökéletes példája azoknak az alkalmazásoknak, melyek a “Look Mum, I can do it” (Nézd, anya, meg tudom csinálni) korszak jegyében születtek. Maga a korszak úgy jött létre, hogy az informatika lehetővé tette az átlagemberek számára olyan technológiák elérését, melyeket korábban csak egy adott szakma képviselői tudtak használni. Így létezhet ma önjelölt fényképészből és grafikusból több ezer Magyarországon. A jelenség gazdasági okainak és következményeinek kifejtésébe most nem mennék bele, a lényeg, hogy a szakma az szakma marad. Hiába kapsz a kezedbe egy csodálatos eszközt, még nem tanultál meg látni, és nem lettél sem grafikus, sem tervező.

Azt tanácsolom, hogy jelenleg csak akkor használd a Prezit (és más hasonló eszközöket), ha (1.) sok energiád és időd van, hogy elérd a kívánt eredményt, vagy (2.) segítséget kérsz és kapsz grafikus barátaidtól, akik előkészítik a képanyagokat és a videofájlokat a számodra, vagy (3.) ha te magad vizuális szakember vagy. A vacak Preziktől pedig kíméljen meg minket a Mindenható és a Microsoft.”

Forrás:
Bajok a Prezivel ; Petrányi-Széll András; PS:PRovocative!; 2013. november 15.