„Súlyos problémákat okozott az egyelőre csak Kanadában bevezetett új rendeléskezelő rendszer az Avon kozmetikai cég számára, az üzletkötők tömegével hagyják ott a céget. A problémás szoftverbevezetést a cég leállította, a megvásárolt licenceket pedig leírják.
Leállította 125 millió dolláros beruházását az Avon kozmetikai vállalat, miután a négy éve futó projekt bevezető tesztje kudarccal végződött – írja a Wall Street Journal. Az új, SAP által szállított rendeléskezelő backend és az ahhoz párosított, más beszállítótól származó felület párosát a második negyedévben kezdték el használni élesben Kanadában, használata azonban problémásnak bizonyult, a céget komoly számban hagyták el a külsős értékesítő munkatársak, így a globális bevezetésről az Avon lemondott. A problémát a kozmetikai cég a negyedéves pénzügyi jelentést követő konferenciahíváson is megemlítette, akkor az Avon elnök-vezérigazgatója a kanadai értékesítők számának meredek eséséről számolt be.
A kozmetikai cég tőzsdefelügyelethez eljuttatott jelentése szerint „a normális üzletmenetet felborításának potenciális kockázata miatt” a rendszert más országokban nem vezetik be. A döntés súlyos pénzügyi veszteséget hordoz, a jelentés szerint az Avon 100-125 millió dolláros értékleírásra kényszerül, ami a megvásárolt, de be nem vezetett szoftverek licencköltsége. Az új rendeléskezelő az Avon szerint üzemben marad Kanadában, de egyéb piacokra (Brazília, Egyesült Államok, Mexikó, Egyesült Királyság és Oroszország) már nem terjesztik ki azt a tervekkel ellentétben. Az Avon nyilatkozata szerint a cég elkötelezett az elavuló informatikai háttér frissítése mellett, azonban a kanadai megoldás helyett a jövőben mást fognak választani.
Azt mindenképp érdemes megjegyezni, hogy a hiba nem, vagy nem csak az SAP szoftverében található, ezt igyekezett az SAP szóvivője is hangsúlyozni: az Avonnak leszállított szoftver „rendeltetésszerűen működik, a projekt implementációs problémái ellenére”. Az SAP szerint a két vállalat a jövőben is együttműködik majd. Az Avonnak nem ez az első problémás szoftver-bevezetése, korábban Brazíliában okozott fennakadásokat az Oracle vállalatirányítási rendszerének integrációja, amely a manuális leltárkezelést automatizálta volna.
Nehéz feladat
A történet jól mutatja, hogy a nagyvállalati szoftverkörnyezetek integrációja elképesztően bonyolult, és nem is mindig sikeres folyamat. A különböző szállítóktól származó rendszerek együttműködése még támogatott forgatókönyvek esetében sem mindig zökkenőmentes, ha pedig a felhasználó a maga útját kívánja járni, akkor érdemes a legrosszabbra felkészülni – függetlenül az egyes szoftverek minőségétől és a gyártói garanciáktól.Az elbaltázott szoftverintegrációs projektek szép számban előfordulnak világszerte. Emlékezetes például az IBM ausztráliai kalandja, amelyben Queensland tagállam bérszámfejtő rendszerének frissítését vállalta el a cég. A szolgáltatásként nyújtott rendszerintegráció során eredetileg 6 millió ausztrál dollárért kapott volna új SAP szoftvert az adminisztráció, az összeg azonban néhány év alatt ezerfős műveletre duzzadt, 1,2 milliárdos (!) végösszeggel. A súlyos menedzsmenthibákkal sújtott projekt nyomán Queensland helyi kormányzata az IBM-et kitiltotta a tagállamból és pert is indított – a szerződés miatt azonban ennek megnyerésére minimális esélye van az államnak, ráadásul hibát nem csak az IBM, de a kormányzat is bőven vétett.
A McKinsey felmérése szerint az ilyen nagy méretű rendszerintegrációs projektek esetében kevés az esély a kimondott sikerre. A 15 millió dolláron felüli IT-beruházások 45 százaléka költségcél fölött zárul, 7 százalékuk pedig időben is elcsúszik a kiadott határidőhöz képest. Egészen elképesztő, mintegy 17 százalékos azon projektek aránya, amelyek nemcsak kudarccal végződnek, de az egész vállalat működését veszélybe sodorják.”
A fenti cikk, az eredeti cikknek (HWSW.hu) a közlés idejében olvasható változata, amely később módosult. A hivatkozást követve elérhető az új változat. [Szerkesztő]
Forrás:
Kudarcot vallott az Avon SAP-bevezetése; Gálffy Csaba; HWSW.hu; 2013. december 16.