„Közel 1,6 milliárd forintot takarítottak meg a fővárosi, megyei kormányhivatalok az ingatlangazdálkodás ésszerűsítésével. A belső struktúra átalakítása, finomítása még zajlik, alkalmazkodva az ügyfelek igényeihez. Kisebb bürokrácia, növekvő e-ügyfélkör, egységesített nyitva tartás a postáknál és járásoknál – a Rádió Orient műsorában Szabó Erika államtitkár mutatta be a tavalyi év eredményeit és a 2014-es terveket.
Szabó Erika kiemelte, az átalakítás a hivatalok összeköltöztetésével és a drága bérleti szerződések felmondásával 1,6 milliárd forint megtakarítást hozott. A területi integrációt megelőzően a 2010-es évben a korábban önállóan működő szervezetek és központi hivatalaik összesen 62 milliárd pótlólagos támogatást kaptak, amelynek jelentős része a területi államigazgatási szervek működését biztosította. A fővárosi, megyei kormányhivatalok felállásával a szakmai feladatok ellátása már ilyen év közbeni támogatások nélkül zajlott.
A járási hivatalok létrehozását komoly előkészítő munka előzte meg, a kormánymegbízottak mérték fel a szükséges ügyintézési helyszíneket. A területi közigazgatásért felelős államtitkár elmondta, az államigazgatás a közel 3200 településből 2380-ban van jelen. „A korábbi ügyintézési helyszíneken továbbra is vannak ügysegédek, 205 állandó és 1825 ideiglenes ügysegéd végzi munkáját” – Szabó Erika hozzátette, a rendszer nem változtathatatlan. Az ügysegédek jogköreinek és munkájának további alakulása a felmérésektől függ. Amennyiben az ügyfelek jelzik az ügykörbővítési igényt, a rendszer alkalmazkodni fog.
A szervezeti átalakításokkal párhuzamosan 2014 januárjától a korábbi 30-ról 21 napra csökken az általános ügyintézési idő. Amennyiben nem történik meg a meghatározott időpontig az ügyfél kérelmének megválaszolása, azt elfogadottnak kell tekinteni. Szabó Erika államtitkár szerint volt felkészülési idő a kormányhivatalok számára – az iktatási rendszer eleve biztosítja a kérelmek beérkezésétől számított határidőt, a hivatalokban határidő figyelő rendszert építettek ki. A rövidebb ügyintézési idő mellett az elektronikus ügyintézés is az ügyfeleknek kedvez. „Az állampolgárnak nem kell bemennie a hivatalba, míg a hivatalban csökken az adminisztrációhoz kapcsolódó papírmunka. A minisztériumok folyamatosan vizsgálják, mely feladatok kerülhetnek be az e-ügyintézésbe” – az államtitkár hozzátette, emellett folyamatosan zajlik a posták és a hivatalok nyitva tartásának egységesítése.
A területi közigazgatásért felelős államtitkár a 2014-es év főbb jogszabályváltozásai közül az általános ügyintézési idő csökkenése mellett a bűncselekmények során elveszített személyi okmányok illetékmentes pótlását nevezte meg. Emellett a Kormány továbbra is várja a racionalizálási javaslatokat. A Magyary Munkacsoport a bürokrácia csökkentését a kérelmek és beadványok benyújtásának egyszerűsítésével, valamint bizonyos eljárások egylépcsőssé alakításával kívánja elérni.
Az államtitkár továbbá az új típusú kormányablakok kialakítását is kiemelte. Áprilisig 40 helyszínen alakul új ügyintézési pont, ahol a jövőben közel 2500 ügy intézhető. „Az ügyfelek elégedettsége és a járási rendszer elfogadottsága folyamatosan emelkedik: a megkérdezett állampolgárok 47 százaléka szerint könnyebb, 50 százaléka szerint gyorsabb az államigazgatási ügyek intézése.””
Forrás:
Másfél milliárddal lett karcsúbb a területi közigazgatás; OrientPress; 2014. február 3.