Skip to main content
közigazgatás: magyar

Átalakul Budapest Fővárosi Kormányhivatala

Szerző: 2015. május 9.No Comments

„A külső integráció keretében a Bevándorlási- és Állampolgársági Hivataltól országos hatáskörrel vették át a külföldön élő magyarok családi eseményeinek anyakönyvezését – mondta a Rádió Orientnek György István, fővárosi kormánymegbízott. A kormányablakokban – amelyek száma év végére 32 lesz Budapesten – intézhető ügyek száma a jelenlegi 265-ről további 30-40-el fog bővülni az elkövetkező hónapokban – tette hozzá.

Átalakuló szociális feladatok
Március elsejétől átalakult a pénzbeli és természetbeli szociális ellátások rendszere. Több, korábban az önkormányzatoknál intézhető ügy átkerült a kormányhivatalok hatáskörébe. „Viszonylag kevés idő állt rendelkezésre, de korrekt módon sikerült megegyezni a kerületekkel, így az első utalást – ami áprilisban volt esedékes – még húsvét előtt maradéktalanul teljesítette a hivatal. Budapesten így több mint 16.000 jogosultnak összesen mintegy 370 millió forint támogatást folyósított a kormányhivatal” – mondta a kormánymegbízott. Hozzátette: ez azokra vonatkozott, akik március 25-ig benyújtották igényüket. Azok számára pedig májusban folyósít a kormányhivatal, akik e határidő után igényeltek támogatást. Felhívta ugyanakkor a figyelmet, hogy a kérelmek beadásának helye változott, ehhez minden önkormányzatban megadják a tájékoztatást.

Külső és belső integráció a fővárosban
Április elsejével megtörtént mind a külső, mind a belső integráció. Mint azt György István elmondta, a 2011-ben elindult közigazgatási reform újabb lépése várhatóan még hatékonyabbá és az állampolgárok számára egyszerűbbé teszi az ügyintézést.

A belső integráció eredményeként a Budapesten eddig önálló feladat-és hatáskörrel rendelkező 13 szakigazgatási szerv a kormányhivatal főosztályaiként, illetve osztályaiként folytatja működését. Mint arra a kormánymegbízott rámutatott, ez munkavégzés szempontjából nem jelentett nagy változást, csupán szervezeti átalakítást. Az ügyintézési határidők viszont várhatóan csökkennek, mivel a korábbi szakigazgatási szervek által kiadott szakhatósági vélemények helyébe úgynevezett szakvélemények kerültek.

A külső integráció keretében a Bevándorlási- és Állampolgársági Hivataltól országos hatáskörrel vették át a külföldön élő magyar állampolgárok családi eseményeinek – például születés, házasságkötés – hazai anyakönyvezésével kapcsolatos feladatait. Továbbá, a többi megyéhez hasonlóan az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól a baleseti megtérítéssel és anyatej-elszámolással kapcsolatos feladatok, a Magyar Államkincstártól pedig család- és lakástámogatások kerültek át a fővárosi kormányhivatalhoz. A jelenlegi integráció 39 törvény módosításával járt.

Csökkenő vezetői létszám
„A törzshivatal és a kerületi hivatalok tekintetében nincs létszámváltozás, az OEP-től, a Bevándorlási-és Állampolgársági Hivataltól, valamint az államkincstártól pedig összesen 271 főt vettünk át. Arra törekedtünk, hogy a külső integráció tekintetében lehetőleg ugyanazok a kollégák, ugyanazon a helyen tudják végezni feladataikat” – mondta a kormánymegbízott. Hozzátette: a jelenleg 4692 főt foglalkoztató fővárosi kormányhivatalnál a kormányzat célkitűzéseinek megfelelően csökkent a vezető beosztásúak száma; az osztályok, főosztályok integrációhoz kapcsolódó átszervezésével a korábbinál 99-el kevesebb köztisztviselő rendelkezik vezetői kinevezéssel a kormányhivatalnál.

A munkatársak felkészítése az új feladatokra
„Az aktív korúak segélyezésének átvétele teljesen új feladatként jelentkezett, ezért ebben az esetben megszerveztük az érintett kollégák képzését. Önmagában az elméleti felkészítés még nem jelenti azt, hogy azonnal tudnak mindent, ehhez még némi gyakorlati tapasztalat is kell” – szögezte le a kormánymegbízott. A külső integráció kapcsán bejövő feladatok esetében viszont nem volt szükség képzésre, hiszen ugyanazok a kollégák végzik a feladatot, akik korában is.

„Informatikai oldalon is fejlesztéseket hajtottunk végre, egy új ügykezelő rendszert vezettünk be, amelyre több mint 1500 kollégát képeztünk ki” – emelte ki György István, hozzátéve, hogy ekkora volumenű feladatkört csakis megfelelő informatikai háttérrel lehet biztosítani.

Jönnek a generalista munkatársak?
A gyorsabb, hatékonyabb ügyintézés többek között úgy érhető el, ha specialista munkatársak helyett generalisták végzik a feladatokat, így ugyanis szükség esetén át lehet csoportosítani közöttük a feladatokat. Ennek eddig útjában álltak a szigorú képesítési feltételek, amelyen egy törvénymódosítással változtatnak. Első körben a szociális és gyámhivatali feladatokat ellátó kollégák között jött létre átjárás.

Tovább bővül a kormányablak-hálózat
A fővárosban jelenleg tizenkettő második generációs, okmányirodai feladatokat is ellátó kormányablak működik, év végig további húszat adnak át, így összesen 32 ügyfélszolgálati iroda várja majd az állampolgárokat. További három kormányablak pedig a pályaudvarokon nyílik majd, várhatóan 2016 végéig. Emellett a jelenleg intézhető 265 ügykör az elkövetkezendő hónapokban várhatóan 30-40-el fog bővülni – mondta a kormánymegbízott. ”

Forrás:
Már a főváros anyakönyvezi a külföldön élő magyarok ügyeit; OrientPress; 2015. május 6.