Skip to main content
informatikaközigazgatás: külföldönközigazgatási informatikaszakirodalom

Belső, közigazgatási informatikai start-up kezdeményezések segítik az amerikai digitális állam kialakítását

By 2017. június 18.No Comments

„Az IBM közigazgatási kutatóközpontja (IBM Center for The Business of Government) reflektál az amerikai központi kormányzat határozott szándékára, hogy utat biztosítson a kormányzati működésben az üzleti szférában bevált technológiák és know-how meghonosításának. Ennek érdekében a Fehér Házban két szervezetet hoztak létre: az Amerikai Innováció Hivatalát és az Amerikai Technológiai Tanácsot. A munkában támaszkodhatnak az előző elnöki stáb kezdeményezésére, az U.S. Digital Service és partnerei által felhalmozott tapasztalatokra, tettekre váltva az ott megfogalmazódott ötleteket. Ezt az „IT start-up” kapacitást arra válaszképpen hozták létre, amikor 2013-ban kiderült: a kormányzat képtelen volt megfelelően működtetni a bevezetett healthcare.gov oldalt. Ez rávilágított arra, hogy a kormányzatnak nincs meg házon belül a megfelelő informatikai kapacitása a nagy és összetett projektek modern technológiájához.

Az IBM közigazgatási kutatóközpontja új jelentést tett közzé digitális szolgáltató munkacsoportok fejlődéséről és szerepéről Amerikában és más országokban. A kutatásban alkalmazott interjúk feldolgozása során kiderült, hogy a digitális transzformáció korántsem mindig hozza a remélt eredményeket. A projekteket legtöbbször olyan technológusok vezetik, akikre az „IT first” szemlélet jellemző, a felhasználói szempontok háttérbe szorulása mellett. A költések mintegy 75%-a fordítódik az örökölt rendszerekre, kevés teret hagyva az újításoknak. A nagykockázatú projektek 94%-ára a pénzügyi keretek és a határidők túllépése jellemző, 40%-át pedig sosem fejezik be.

A digitális átalakítás ettől mindezzel együtt megy előre. Amerikában és néhány más országban kormányzati vezetők „digitális speciális egységeket” (digital „SWAT”) hoztak létre speciális ügyekre fókuszálva, fél-autonóm státuszt biztosítva nekik a kormányzaton belül. Ezek az egységek inkább hasonlítanak egy informatikai start-up cégre, mint a hagyományos kormányzati működésre.
A jelentés bemutatja ezeknek a különleges egységeknek a főbb kategóriáit és az elért eredményeket. Kiemeli ugyanakkor a hat legfőbb kihívást is, amelyekkel szembesülniük kell.

  • A versenyszférában elvárt agilis fejlesztés meghonosítása a közszolgáltatásokban, a felhasználói igények szerint.
  • Az informatikai tehetségek átcsábítása a közszférába az üzleti szektorból.
  • A start-up megközelítés kultúrájának fenntartása a kormányzaton belül.
  • Az IT-eszközök beszerzésének javítása, a költségtúllépések és ütemezés-csúszások elkerülésével.
  • Digitális szolgáltató munkacsoportok szervezése, hosszútávú költségvetéssel.
  • Döntés arról, hogy az innovációs eredményeket kifejlesszék vagy megvásárolják.

A jelentés egyik konklúziója, hogy a gondolkodásmódban nagyobb változásra van szükség, mint a folyamatokban, elsősorban az együttműködés kultúrájának javításával. A digitális szolgáltató munkacsoportokat pedig arra bíztatja, hogy adott esetben ne féljenek felrúgni a bürokrácia meglévő normáit, ha a siker érdeke ezt megkívánja.”

Forrás:
Creating IT Start-Ups in Government; John M. Kamensky; IBM Center for The Business of Government; 2017. május 31.
Digital Service Teams: Challenges and Recommendations for Government; Ines Mergel; IBM Center for The Business of Government; 2017. május 30. (pdf)
Lásd még: United States Digital Service
18F: Digital service delivery
Presidential Executive Order on the Establishment of the American Technology Council; 2017. május 1.
Presidential Memorandum on The White House Office of American Innovation; 2017. március 27.