„Elsődleges nemzetgazdasági érdek, hogy Magyarország csatlakozzon az elektromos autózás által generált fejlesztésekhez, és élenjáró lehessen az innovatív technológiák bevezetésében és elterjesztésében. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ennek érdekében és a klímavédelmi célokkal összhangban végezte el a 2015-ben elfogadott Jedlik Ányos Terv felülvizsgálatát.
A Hazai Elektromobilitási Stratégia új célszámai alapján 2030-ra 450 ezer elektromos jármű közlekedhet a hazai utakon, amelyek kényelmes használatát országszerte 45 ezer elektromos töltő segítheti.A stratégia korszerűsítését és az új szabályozás fő irányainak kijelölését az elektromobilitás gyors fejlődése és a környezetbarát közlekedési módok terjedése tette szükségessé. Az elektromos autózás az innovációk és a technológiai fejlesztések egyik hajtóereje lesz, ezért a felülvizsgálat során nagy hangsúlyt kapott az elektromobilitás elterjesztéséhez kapcsolódó fejlesztések és innovációs tevékenységek támogatása, az elektromos autók térnyerésének elősegítése ösztönző intézkedésekkel és kedvezményekkel.
A Hazai Elektromobilitás Stratégia felülvizsgálata kilenc pontban határozta meg a legfontosabb célkitűzéseket, ezek a piacmodell részletes kialakítása, a töltőinfrastruktúra fejlesztés, az elektromos járművek támogatása, a kormányzati és önkormányzati töltőállomás telepítés és autóflotta bővítés, a közösségi közlekedés dekarbonizációja, az önkormányzati energiatermelés és okoshálózati megoldás, a lokális okoshálózatok országos sztenderdjeinek fejlesztése, a töltési energia költségcsökkentési lehetőségeinek kihasználása és az elektromobilitás társadalmasítása.
Kiemelt jelentőségű törekvés a zöld rendszám szabályozás megújítása, a piac működési kereteit meghatározó elektromobilitási jogszabálycsomag előkészítése, elfogadása és végrehajtása. A Jedlik Ányos Terv 2.0 elkészítése során lényeges szempont volt a környezetbarát – köztük elektromos meghajtású – buszok elterjesztését előtérbe helyező, új Nemzeti Buszstratégiával való összhang megteremtése is.
A Hazai Elektromobilitás Stratégia célkitűzése szerint az elektromos járművek számának növelésével, a mögöttük álló töltőinfrastruktúra bővítésével 2030-ra mintegy 450 ezer elektromos jármű és 45 ezer elektromos töltő szolgálhatja a magyar családokat, közintézményeket és vállalkozásokat.
A stratégia elfogadásával Magyarországon is fellendülhet az elektromobilitási ipar, csökken az éves szén-dioxid-kibocsátás, folytatódik a korszerű és piacbarát szabályozási környezet kiépítése. Az intézkedések hatására tovább javul a magyar családok életminősége, általuk hazánk jelentős lépéseket tesz az élhetőbb és fenntarthatóbb jövő felé.”
Forrás:
Az elektromobilitás gyorsabb terjedését szolgálja a Jedlik Ányos Terv 2.0; Innovációs és Technológiai Minisztérium; 2019. július 31.
Hazai elektromobilitási stratégia Jedlik Ányos Terv 2.0 (PDF)
One Comment