„Felmérések szerint a Budapest belvárosában közlekedő autók 30 százaléka szabad parkolót keres. Erre ad megfelelő választ az okosparkolási menedzsment rendszer bevezetése.
Hivatalos kormányzati szándékról még nincs szó, de a parkolásüzemeltető cégek piacán egyre több szereplő készül arra, hogy megszülethet egy állami szerepvállalású, egységes, országos lefedettségű, intelligens parkolási rendszer. A Világgazdaságnak az érintett vállalatok arról beszéltek, hogy az elképzelés megvalósítása mindenképpen hasznos lenne, mivel a különböző önkormányzati üzemeltetésű szolgáltatások párhuzamos működése nem hatékony, és a mostani platformokba nehezen integrálhatók a privát és a P+R parkolóhelyek.
Felmérések szerint a Budapest belvárosában közlekedő autók 30 százaléka csak azért van az utakon, mert szabad parkolót keres. Erre lehet megfelelő válasz az okosparkolási menedzsment rendszer bevezetése.
Egy ilyen struktúra nem attól intelligens, hogy támogatja a készpénzmentes fizetési megoldásokat, ez csupán az egyik elem. Világszerte legalább tucatnyi innovációt alkalmaznak eltérő arányban, ezekből négy-hat beépítésével már smart city technológiáról lehet beszélni. Ilyen például a parkolóhelyek foglaltságának vagy üresedésének nyomon követése, önálló forgalmi statisztika generálása az igények és a kihasználtság figyelésére, a helyi lakosság és a vendégautók szétválasztása, vagy éppen a mozgássérülteknek fenntartott helyeken történő vagy egyéb szabálytalan várakozások kiszűrése.
Egy jó parkolási rendszerhez kellenek automaták, ez elkerülhetetlen, más kérdés a telepítésük sűrűsége – vélték forrásaink.
Az okosparkolásra egyébként a fővárosi V. kerületben már van példa, ott mintegy 1500 parkolót szereltek fel aszfaltba rögzített szenzorral, amely 97 százalékos pontossággal jelzi a szabad állapotot. Több országban kamerarendszert építettek ki e célra, amely szintén megbízható, de a precizitást jelentősen befolyásolja az időjárás, a nagyobb járművek pedig kitakarhatják a kamerák látóterét.”
Forrás:
Megmozgatná a piacot az okosparkolás; Hecker Flórián; Világgazdaság; 2020. június 16.
Szerkesztői megjegyzés: Ha Budapest belvárosában a közlekedő autók 30 százaléka szabad parkolót keres, akkor ezt a problémát úgy is meg lehet oldani, hogy 30 százalékkal csökkentik a gépkocsik számát. Például úgy, hogy sok országhoz hasonlóan, a népszerű nevén dugódíjnak nevezett eszközt alkalmazzák (ésszerű módon).