„Egy veszélyhelyzetben minden másodperc számít. A segélykérés helyszínének gyors meghatározása a segítségnyújtás legnagyobb kihívása – van, hogy élet-halál kérdése. Az Advanced Mobile Location (AML), a 112-es segélyhívószámhoz kapcsolódó kiegészítő funkció, amit az Egységes Segélyhívórendszer üzemeltetője, a NISZ Zrt. a helyi mobilszolgáltatók életmentést támogató technológiáján keresztül biztosít. Az AML funkciónak köszönhetően egyes iOS és Android rendszerű okostelefonok a segélyhívás helyszínadatait automatikusan továbbítják az Országos Rendőr-főkapitányság által fenntartott Hívásfogadó Központokba.
Magyarországon 2013-ban vezették be a 112-es segélyhívószámot egységes európai segélyhívószámként, ami ingyenesen hívható mind vezetékes, mind mobiltelefonról bárhol az Európai Unióban. A 112 nem lépett a meglévő nemzeti segélyhívószámok helyébe, azokkal párhuzamosan működik. A segélyhívószámot csak és kizárólag emberi életeket, környezetet veszélyeztető veszélyhelyzet esetén szabad hívni. A rosszindulatú és fals hívások indokolatlanul terhelik a rendszert. A hívások fogadására az Országos Rendőr-főkapitányság két országos Hívásfogadó Központot hozott létre Miskolcon és Szombathelyen. A segélyhívásokat szakképzett operátorok fogadják, akik közvetlenül koordinálják a segítségnyújtással kapcsolatos tevékenységeket, bevonják a mentők, a katasztrófavédelem vagy a rendőrség készenléti egységeit.
Az Egységes Segélyhívórendszer magyarországi üzemeltetője, a NISZ Zrt. sikeresen pályázott a HELP112 II. fejlesztési projektben való részvételre. Ennek keretén belül hazánk az EENA-val (European Emergency Number Association) és a hat további résztvevő országgal (Dánia, Franciaország, Horvátország, Németország, Portugália, Svédország) együttműködve előkészítette a segélykérés pontosabb helymeghatározásához szükséges fejlesztéseket.
A NISZ Zrt. a fejlesztés megvalósítása után vezette be az AML funkciót hazánkban, ami segíti a hívásfogadó operátort a segélykérés helyszínének gyorsabb és pontosabb meghatározásában. A korábbi, bizonyos esetekben több mint 10 kilométeres helyzetmeghatározásnál az AML segítségével sokkal pontosabban – akár 5 méteres pontossággal – be tudják azonosítani a segélyhívás helyszínét abban az esetben, ha a hívást iOS vagy Android okostelefonokról indítják. Az AML funkció a Hívásfogadó Központoknak értékes időt spórol meg azzal, hogy már közvetlenül, a hívás indításakor továbbítja a hívás helyszínének koordinátáit.
Az iPhone és Android mobiltelefon használóknak semmilyen alkalmazást nem szükséges telepíteniük, a 112-es segélyhívószám hívásával egy időben a mobiltelefon automatikusan aktiválja a funkciót és a helyszín-adatokat közvetlenül a közelebbi Hívásfogadó Központba továbbítja. Az AML aktiválásához az Android OS 4.1 (Google Play Services 9.0), vagy annál magasabb verziójú, míg az iPhone-ok esetében minimum az iOS 13.4 operációs rendszer használata szükséges.
Az AML funkciót a világ több országban sikeresen vezették be. Mind az Apple, mind a Google úgy tervezte meg a funkció támogatását, hogy az a lehető legbiztonságosabb legyen. Az AML csak és kizárólag a 112 hívásakor kapcsol be, a pozíció adatok pedig csak arról a készülékről jelennek meg a Hívásfogadó Központokban, amelyről a segélyhívást kezdeményezték. Az AML itthon a legnagyobb hazai mobilszolgáltató – a Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone – hálózatából ingyenesen érhető el.
A funkció bevezetésének kezdetétől kiemelten fontos volt az adatbiztonság. Az ORFK és a NISZ Zrt. a funkció magyarországi bevezetése során nagy hangsúlyt fektettek az adatok biztonságos továbbításra, így az AML funkció által továbbított helymeghatározási adatokat a Hívásfogadó Központok csak a segélyhívással kapcsolatos tevékenységekre használhatják fel.”
Forrás:
Minden másodperc számít; NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.; 2020. november 12.
Lásd még:
Advanced Mobile Location; Wikipédia