Skip to main content
gazdaságinformatikaInternetjogközigazgatás: magyar

Fókuszban az online kereskedelem: az adatvagyon szerepét vizsgálja a GVH

Szerző: 2020. december 21.No Comments

„A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) piacelemzést indít, hogy feltárja, miként keletkezik az online kiskereskedők adatvagyona, illetve milyen szerepet tölt ez be a webáruházak között folyó versenyben. A vizsgálat kiterjed arra is, hogy a fogyasztók mennyire vannak tisztában az adatgyűjtéssel és hogyan befolyásolja döntéseiket.

A koronavírus-járvány okozta félelem, illetve a kijárási korlátozások jelentősen növelték az online kereskedelem szerepét. Olyan fogyasztók is kipróbálták, hogy milyen az otthon kényelméből és biztonságából vásárolni, akik korábban még soha. Ez a változás hosszú távon is átalakíthatja a fogyasztói szokásokat, növelheti az online kereskedelem szerepét. A GVH ezért piacelemzés keretében méri fel a szektor működését és jellemző fogyasztói magatartásait.

A versenyhatóság a piacelemzés során megvizsgálja, hogy az online kereskedők milyen adatokat gyűjtenek a fogyasztókról, ezeket hogyan és milyen célokra használják fel, a fogyasztók pedig mennyire vannak tudatában mindennek. Az elemzés kitér majd arra is, hogy a felhalmozott adatok milyen versenyelőnyt jelenthetnek, az adatok hiánya mennyire gátolhat egy új szereplőt a sikeres piacra lépésben, illetve ez hogyan viszonyul más belépési korlátokhoz (pl. a logisztikai háttér kialakításához vagy a márkanév felépítéséhez).

A piacelemzés nem általánosságban, hanem három termékkategóriára szűkítve vizsgálja az online kiskereskedelmet. A Hivatal a kategóriákat a fogyasztói költésekből való részesedés, az elmúlt évek növekedése, az online értékesítés nagysága és a koronavírus járvány első hullámában való bővülése alapján választotta ki. A vizsgálat így a műszaki cikkek, az élelmiszerek és a ruházati cikkek online kiskereskedelmére terjed ki.

A piacelemzés keretében a hatóság nyilvánosan hozzáférhető piaci információk felhasználásával, az érintett szereplők önkéntes válaszadáson alapuló megkeresésével, valamint piackutatással méri fel a szektor működését, folyamatait és trendjeit, továbbá mindezek hatását a versenyre, az üzletfelekre és a fogyasztókra. A piacelemzés eredményeit a GVH tanulmányban foglalja össze, és honlapján nyilvánosságra hozza…”

Forrás:
Fókuszban az online kereskedelem: az adatvagyon szerepét vizsgálja a GVH ; Gazdasági Versenyhivatal (GVH); 2020. december 16.
Hirdetmény a „Digitális piacok – Az adatvagyon keletkezése és szerepe az online kereskedelemben” tárgyú piacelemzés megindításáról ; Gazdasági Versenyhivatal (GVH); 2020. december 16.