„A felhasználói igények minél hatékonyabb kielégítése került azoknak a fejlesztéseknek a fókuszába, amelyeket a Miniszterelnökségi Építészeti, Építésügyi és Örökségvédelmi Helyettes Államtitkársága és a Lechner Tudásközpont végez az E-építés keretrendszer részeként. A legújabb eredményekről a Tudásközpont ÉTDR és e-napló scrum csapatának product ownerjeit, Koncz Pétert és Hülber Attilát kérdeztük.
A 2013 elején elindult ÉTDR ma már a teljes építésügyi és -felügyeleti hatósági munka dokumentum- és workflow-kezelő rendszereként működik. A szintén 2013 óta üzemelő e-napló a korábban papír alapú építési napló elektronikus változata, amelynél nyolc elkülönült alkalmazás-környezetben működő, több mint 20 modulról beszélhetünk. A Lechner Tudásközpont ÉTDR és e-napló scrum csapatai képviseletében Hülber Attila és Koncz Péter product ownerekkel beszélgettünk.
Mik a legújabb fejlesztési eredmények az ÉTDR és az e-napló területén?
K.P.: Az ÉTDR csapatának az a legfontosabb, hogy gyorsan reagáljunk a felhasználói igényekre, ezért legalább hetente élesítünk, ami maximum 2 percnyi szolgáltatás-kimaradással jár. Egyre ritkábban kell patch kiadása mellett döntenünk, mivel ideiglenes környezeten, merge előtt tesztelünk. A 45-60 napos átlagos cycle time-ot lenyomtuk 12 nap alá. Naponta átlagosan 2500-an használják a rendszert, az összes regisztrált felhasználó száma pedig 100 ezer felett jár. Nagyobb részüket az építésügyi kérelmeket benyújtó építtetők adják. A hatósági ügyintézők aránya kisebb, viszont ők a munkájuk minden lépését ebben a rendszerben végzik. Minden egyes kérelem benyújtásánál felajánljuk, hogy egy skálán, illetve egy szabadszavas mezőben értékeljék a rendszert. A felhasználók több mint 40 százaléka ad visszajelzést, ezenkívül az állandó felhasználók egy szűkebb körével közvetlen kapcsolatot is kiépítettünk. Az ÉTDR kódja több százezer sort jelent, több száz soros függvényekkel, egy óriási legacy kódról van szó. Úgy gondolom, hogy az a technikai kiválóság, amire a nyolc fős scrum csapatunk képes, az üzleti piacon is ritka.
H.A.: Az e-naplónál azok a lakossági felhasználók vannak a fókuszban, akik az alkalmazást a családi házuk felépítésénél életükben egyszer használják. Az elmúlt évben a mi nagy előrelépésünk az őket kiszolgáló modul volt, ami elsősorban a naplónyitási folyamatot érinti. Azok a szakemberek, akik naponta használják az e-naplót, tanfolyamokon vesznek részt, vizsgáznak belőle. Mindig nagyon átgondoltan mérlegeljük, hogy mit és milyen sorrendben fejlesszünk, főleg az alapján, hogy a fejlesztés eredménye hány felhasználót érint és mennyire kritikus. Mi évente átlagosan 6-8 tervezett verziófrissítést hajtunk végre. A felhasználóink számára a leállási idő nem kritikus, ezért arra koncentrálunk, hogy a szokásos 1,5–2 óra alatt a lehető legtöbb tesztet tudjuk elvégezni, ennek érdekében automatikus tesztrobotot alkalmazunk. Az e-napló – ami a napi 15 ezer belépéssel és eddig összesen 300 ezer felhasználóval a látogatói számokat tekintve a top kategóriában van – majdnem egy évtizede leállás nélkül, stabilan működik – azt hiszem, erre joggal lehetünk büszkék.
Az Építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokat Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer (ÉTDR) és az Építőipari Kivitelezést Támogató Rendszer (e-napló) az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával, a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00038 azonosítószámú, „E-építés keretrendszer – innovációval a magyar emberek szolgálatában” című projekt keretében újult meg.
A cikk megjelent az ITBusiness 2022. március 1-i számában.”
Forrás:
A technikai kiválóság a közigazgatásban is elérhető; Lechner Tudásközpont; 2022. április 20.