„Mérföldkőnek számít a romániai bürokrácia csökkentése terén, hogy januártól kiiktatják a fűzős dossziék használatát az ügyintézésben. A kezdeményezéssel kapcsolatban közigazgatási szakértők a Krónikának elmondták, sem az intézmények, sem a lakosság nincs arra felkészülve, hogy digitálisan intézze az ügyeket, körülbelül fél évtizedre van szükség a teljes átálláshoz.
Egyöntetű megkönnyebbüléssel nyugtázza a közvélemény, hogy jogszabály született a fűzős dossziék kiiktatásáról. A jogszabály – miután kihirdeti az államfő – január 1-től lépne hatályba, de a Hivatalos Közlönyben való megjelenése után 180 nappal kell a gyakorlatban is alkalmazni.
A lapunk által megszólaltatott közigazgatási szakértők szerint a jogszabály mérföldkő ugyan a bürokrácia csökkentésében, ám többéves átfutási időre van szükség, amíg teljesen megszűnik a papíralapú ügyintézés, annál is inkább, mert a lakosság egy része nincs felkészülve, hogy digitálisan intézze ügyeit. A módosítás kezdeményezője is úgy fogalmaz, a sínes dosszié betiltása nem fogja azonnal megoldani az alapproblémákat, teljes mentalitásváltozásra van szükség.
Egyszerűsített ügyintézés
Döntéshozó kamaraként szavazta meg a képviselőház a hivatali ügyintézés egyszerűsítésére és hatékonyabbá tételére irányuló törvénytervezetet, amely többek között előírja a fűzős irattartó (dosar cu şină) kiiktatását. A 2016/41-es sürgősségi kormányrendeletet kiegészítő jogszabályjavaslat kötelezővé teszi a közintézmények, a központi és helyi hatóságok, valamint a közhasznú státussal rendelkező jogi személyek számára, hogy térítésmentesen a polgárok rendelkezésére bocsássák online, letölthető vagy nyomtatott formában a szolgáltatásaikhoz kapcsolódó kérvényeket, űrlapokat, nyomtatványokat. Az előírás csak az olyan közszolgáltatásokra vonatkozik, amelyek esetében kötelező nyomtatványok, kérvények kitöltése. A tervezet előírja továbbá, hogy a közintézményeknek, a központi és helyi hatóságoknak, valamint a közhasznú státussal rendelkező jogi személyeknek a személyi igazolvány elektronikus formában beküldött másolatát is el kell fogadniuk, az erre szolgáló e-mail-címet fel kell tüntetniük honlapjukon. Megszünteti a tervezet a dokumentumok hitelesített másolatának benyújtására vonatkozó követelményt, az iratoknak az eredetivel való megfelelését az illetékes tisztviselőnek kell tanúsítania.
A jogszabályjavaslat szerint a közintézmények, a központi és helyi hatóságok, valamint a közhasznú státussal rendelkező jogi személyek nem kérhetnek a fizikai és jogi személyektől fűzős dossziét, más típusú irattartót vagy egyéb irodai cikket. Az előírás a köztisztviselői versenyvizsgákra való jelentkezéshez szükséges iratok benyújtásakor és a közbeszerzési eljárások esetében is érvényes. A tervezet kötelezővé teszi a közintézmények, a központi és helyi hatóságok, valamint a közhasznú státussal rendelkező jogi személyek számára a különféle procedúrák informatizálását, illetve a bankkártyás vagy más fizetési lehetőség bevezetését.
Nyolcszáz törvény írja elő, hogy kérni kell a másolatokat
Jelenleg az állam újra bekéri az általa kiállított dokumentumokat, a most elfogadott jogszabály egyszerűsíti a bürokráciát, újabb lépést jelent az állami közigazgatás digitalizációja felé – jelentette ki George Tuță nemzeti liberális párti képviselő, a módosítás kezdeményezője. Rámutatott, 800 olyan törvény van érvényben, amely előírja, hogy kérni kell az állam által kiállított dokumentumok másolatát.
A sínes dosszié betiltása nem fogja azonnal megoldani a problémákat, mentalitásváltozásra is szükség van, minél hamarabb újra kell gondolni a digitális platformot, ahol az állam és a polgárok közötti interakciók zajlanak – mondta a politikus. „Szeretném, ha mindannyian segítenénk a törvény végrehajtásában, és arra ösztönöznénk a közigazgatásban dolgozókat, hogy ne vonakodjanak a változástól” – mondta George Tuță.
Gyerekcipőben még a közigazgatás digitalizálása
A bürokratikus állami ügyintézés szimbólumai a pecsét és a sínes dosszié, amint jogszabály rendelkezik ezek kiiktatásáról, a változás felgyorsul – szögezte le megkeresésünkre Szőcs Csongor, a Babeş–Bolyai Tudományegyetem (BBTE) Közigazgatási és Közmenedzsment Karának sepsiszentgyörgyi kihelyezett tagozatának oktatója. Meglátása szerint a módosítás mérföldkő ugyan, elkezdődik egy folyamat, ám a változás kis lépésekben történik, körülbelül három-öt évre van szükség, amíg teljes átáll a rendszer. A digitális ügyintézésre mind a két rész fel kell hogy készüljön.
A közigazgatásban is gyerekcipőben jár még a digitalizáció, ám a lakosság egy részének is gondot jelent, hogy elektronikusan intézze ügyeit. Szőcs Csongor felidézte, szemtanúja volt, amikor az adóhivatalnál egy vállalkozó kijelentette, hogy eddig sem volt elektronikus postafiókja, és ezentúl sem lesz. Öt éven belül teljesen megváltozik az ügyintézés, ám nem várhatjuk, hogy egyik napról a másikra a digitalizáció útjára lépjen mind a rendszer, mind a lakosság – szögezte le az egyetemi oktató.
Megkönnyebbülés, ha az abszurd követelmények megszűnnek
A közigazgatásban vannak értelmetlen, abszurd formai követelmények, mindenki számára megkönnyebbülés ezek kiiktatása – mondta el lapunknak Taraş Silviu, Kökös község RMDSZ-es polgármestere, aki szintén tanít a BBTE közigazgatási karának sepsiszentgyörgyi kihelyezett tagozatán. Hozzátette, az irány jó, hiszen a közigazgatás azért van, hogy az állampolgár könnyedén tudja intézni az ügyeit, nem azért, hogy azt bonyolítsa.
Példaként említette, hogy Kökösben a polgármesteri hivatalban évek óta lemásolják az eredeti iratokat, annál is inkább, mert hosszú ideig a faluban erre csak ott volt lehetőség. A polgármester meglátása szerint a közigazgatásban dolgozóknak annál könnyebb, minél kevesebb a papír, számukra nem lesz nehéz átállni, hiszen eddig is gyorsan megtanulták például a minisztériumok pályázási felületeinek használatát. Viszont gondolni kell a lakosságra, azokra, akik erre nincsenek felkészülve, nem számítógép-felhasználók, csak a közösségi média használatában jártasak, de az ügyintézéssel már nem boldogulnak. Szükség lesz az átállási időszakra, nyitottságra mindkét oldalról: egyrészt azonnal meg kell teremteni a lehetőséget, hogy akik tudják használni a digitális felületeket, gyorsan tudjanak elektronikusan ügyintézni, másrészt azok életét is meg kell könnyíteni, akik nem tudják kezelni a számítógépet – mondta Taraş Silviu.”
Forrás:
Kiiktatják a fűzős dossziékat: átállási időre lesz szükség, amíg teljesen kivezethető a papíralapú ügyintézés; Bíró Blanka; Krónika; 2022. december 9.