„Mi a Technikai Támogatási Eszköz?
A Technikai Támogatási Eszköz (TSI) a Bizottság eszköze az uniós tagállamok reformjainak megtervezéséhez és végrehajtásához nyújtott technikai támogatáshoz. A TSI igényvezérelt, azaz a tagállamok kéréseihez igazodik. Ez a támogatás nem pénzügyi jellegű, hanem a piacon elérhető legjobb szakértelmet jelenti, amely segítséget nyújthat a reformok megtervezésében és végrehajtásában.
A TSI a 2021–2027-as időszakra vonatkozó többéves pénzügyi keret része. Az eszköz a szükséges tagállami reformok támogatása révén előmozdítja az EU gazdasági, társadalmi és területi kohézióját.
A Bizottság a strukturálisreform-támogató program és a TSI révén 2017 óta nyújt technikai támogatást mind a 27 tagállamnak, számos szakpolitikai területen, több mint 1 500 projekthez.
Milyen nagyságú finanszírozásban részesülnek az egyes tagállamok?
A TSI költségvetése 7 évre 864 millió EUR. 2023. évi költségvetése 115 millió EUR.
A Bizottság nem nyújt közvetlen pénzügyi támogatást a tagállamoknak, viszont szakértelmet biztosít a reformok megtervezésének és végrehajtásának támogatásához. Magukhoz a reformokhoz a finanszírozást nem a TSI biztosítja. E reformok nemzeti forrásokból vagy más uniós alapokból, például a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszközből finanszírozhatók.
A Bizottság által nyújtott szakértelem nem igényel nemzeti társfinanszírozást, mindazonáltal a támogatás sikere nagyrészt a tagállami hatóságok elkötelezettségén és felelősségvállalásán múlik. A támogatást sok esetben külső szakértőkből és a Bizottság szakértőiből (a Strukturálisreform-támogató Főigazgatóság és/vagy más bizottsági szolgálatok) álló csoportok nyújtják, minden egyes esetben személyre szabottan.
Milyen reformok támogathatók a TSI keretében?
A TSI keretében a reformprojektek igen széles köre támogatható. A reformtámogatásra jogosult szakpolitikai területek a következők:
- államháztartási gazdálkodás, adópolitika és bevételek kezelése,
- kormányzás, közigazgatás és jogállamiság, beleértve az igazságügyi reformokat,
- üzleti környezet, növekedés, kereskedelem és beruházás,
- munkaerőpiac, oktatás és szociális szolgáltatások, beleértve a migrációkezelést és az integrációt,
- egészségügyi ellátás, jóléti és gyermekgondozási ellátások,
- zöld és digitális szakpolitikák,
- pénzügyi szektor és a finanszírozási eszközökhöz való hozzáférés,
- adatok és statisztikák,
- az euróövezeti tagságra való felkészülés,
- közegészségügy, biztonsági kockázatok, szolgáltatás folytonossága.
Hogyan igényelhet egy tagállam reformtámogatást?
A tagállamok minden évben legkésőbb október végéig nyújthatják be támogatási kérelmeiket. A Bizottság értékeli a kérelmeket, és egyezteti a nemzeti koordináló hatóságokkal az ország szükségleteit, valamint a reformok támogatási lehetőségeit. A Bizottság a technikai támogatási eszköz éves munkaprogramjának elfogadását követően kezdi meg a projektek helyszíni megvalósítását.
2023-ra 151 reformprojektet választottak ki az összes tagállam támogatására 326 korszerű reform keretében.
Hogyan választja ki a Bizottság, hogy a tagállamoktól beérkezett számos kérelem közül mely reformprojekteket támogassa?
A TSI-projekteket a TSI-rendeletben és a költségvetési rendeletben meghatározott kritériumok alapján választják ki. A TSI-rendelet 9. cikkében meghatározott kiválasztási szempontokkal összhangban a Bizottság minden egyes kérelem esetében értékeli az alábbiakat:
- az azonosított kihívások sürgőssége, súlyossága és kiterjedtsége,
- az érintett szakpolitikai területekkel kapcsolatos támogatási igények,
- a társadalmi-gazdasági mutatók, valamint a kérelmező tagállam intézményi és általános közigazgatási kapacitásának elemzése,
- az átláthatóság, az egyenlő bánásmód és a hatékony és eredményes pénzgazdálkodás elve,
- a tagállami prioritások.
Hogyan működik a reformtámogatás a gyakorlatban?
A támogatás a reformok valamennyi szakaszára kiterjedhet, a kezdeti tervezési szakasztól a végrehajtási, változáskezelési és értékelési szakaszig. A támogatás nyújtható stratégiai vagy technikai tanácsadás, a reformigényeket vagy lehetőségeket konkrét területeken felmérő tanulmányok vagy szakértők által biztosított képzés, illetve országon belüli kiküldetés formájában.
A TSI-n keresztül nyújtott támogatás:
- a tagállam kérelmével indul. A tagállam felelősségvállalása és elkötelezettsége kulcsfontosságú szerepet játszik a reformok sikerében,
- az egyes esetekre és országokra szabott. A Bizottság minden egyes helyzetben azonosítja és elemzi a pontos igényeket,
- a szakértelem egyedülálló kombinációját biztosítja az ország számára. A Bizottság az igényekhez a legjobban igazodó szakértői kombinációt állítja össze,
- végrehajtásában gyakorlati és konkrét. A támogatás iránti kérelem beérkezését követően a Bizottság párbeszédet kezd a tagállammal annak érdekében, hogy részletesen megismerje a reform iránti igényt, valamint azt, hogy miként lehet a legrelevánsabb támogatást a lehető leggyorsabb módon nyújtani,
- megerősíti az uniós tagállamok intézményi és közigazgatási kapacitását i. a reformok megtervezése és végrehajtása, ii. a zöld és digitális átállás elősegítése, iii. az európai szemeszterben azonosított kihívások kezelése vagy iv. az uniós jog alkalmazása terén.
Mi a több országra kiterjedő projekt?
A több országra kiterjedő projektek több tagállam számára nyújtanak támogatást a közös kihívások kezeléséhez. Ezek a projektek – amellett, hogy testre szabott támogatást nyújtanak az egyes érintett tagállamoknak – előmozdítják az egymástól való tanulást és a közös megközelítések kölcsönös tapasztalatcserék révén történő kidolgozását. 2023-ban 33 több országra kiterjedő TSI-projekt valósul meg.
A 2023-as év területei közé tartoznak például a következők:
- a megújuló energia engedélyezési folyamatainak felgyorsítása,
- a középületek és a közlekedési szolgáltatások energiahatékonyságának növelése,
- az energiapiacok működésének javítása,
- az éghajlatváltozás következményeihez való alkalmazkodás, beleértve az erdőtüzek megelőzését és a partvédelem biztosítását a parti erózió és az árvízkockázatok kezelése érdekében,
- a víz- és levegőminőségi politikák javítása.
A TSI például 23 tagállamot támogat abban, hogy a nemzeti köztisztviselőknek szóló, személyre szabott képzési program révén zöldebbé tegyék államháztartásukat. Ez a projekt a költségvetési politikai döntéshozatalt támogató eszközök, esettanulmányok és célzott munkaértekezletek révén segíti a tagállamokat az éghajlat-politikai és környezetvédelmi célok elérésében.
Mi a több régióra kiterjedő projekt?
A több régióra kiterjedő projektek olyan régiókat céloznak meg, amelyek hasonló kihívásokkal néznek szembe. Ezek a projektek testre szabott támogatást nyújtanak minden érintett régiónak, előmozdítják az egymástól való tanulást, a kölcsönös tapasztalatcserét és a közös megközelítések kidolgozását. 2023-ban 10 több régióra kiterjedő TSI-projekt valósul meg, például a következő területeken:
- az uniós kikötők és ipari klasztereik biztonságának javítása,
- a migránsok integrációja és a tehetségek munkaerőpiacra való vonzása,
- a zöld átállás támogatása és az ásványi nyersanyagok ellátásának biztosítása a regionális ökoszisztémákban,
- az egészségügyi adatok kezelése és regionális szintű elemzés,
- az uniós alapok felhasználásának és a régiók támogatásfelvételi kapacitásának erősítése a legkülső régiókban,
- a többszintű kormányzás minőségének javítása és a szigetek gazdasági rezilienciájának erősítése.
A TSI például támogatni fogja a görög, horvát és svéd szigeteket abban, hogy gazdaságuk fejlesztésére, zöld és digitális átállásuk előmozdítására és a polgárok jóllétének javítására irányuló stratégiákat dolgozzanak ki és hajtsanak végre. E támogatásnak köszönhetően a szigetek jobban tudják majd kezelni az olyan közös kihívásokat, mint a demográfiai tendenciák, a munkaerőpiaci hiány, a termelékenység és az innováció hiánya, valamint a többszintű kormányzási rendszer hatékonyságának javítása.
Mit jelent a kiemelt projekt?
A kiemelt projektek olyan reformok, amelyekre a különböző tagállamokban nagy szükség van, és amelyek összhangban vannak az EU kiemelt prioritásaival.
2023-ban az alábbi 13 kiemelt TSI-projekt részesül támogatásban:
- a környezeti dimenziók integrálása az államháztartásba – a jelentős károkozás elkerülését célzó elv végrehajtása a közfinanszírozási programokban,
- a megújuló energia engedélyezésének felgyorsítása,
- az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás támogatása,
- környezeti, társadalmi és irányítási kockázatok kezelése a pénzügyi ágazatban,
- az ipari ökoszisztémák támogatása,
- migráció és tehetségvonzás,
- a személyközpontú integrált ellátás felé,
- ELSŐ AZ IFJÚSÁG – a gyermekek és a fiatalok jóllétének, oktatásának, képzésének, szociális védelmének és munkaügyi kilátásainak támogatása,
- PACE – közigazgatási együttműködési csereprogram,
- a közigazgatási együttműködésről szóló irányelv (DAC) keretében a tagállamok között kicserélt adóügyi információk minőségének és felhasználásának javítása,
- a közbeszerzési személyzet professzionalizálása: a stratégiai módszertanok, az integritás és az átláthatóság előmozdítása,
- digitális átállás a regionális és helyi közigazgatási szervek számára,
- uniós Digitális Pénzügyi Felügyeleti Akadémia a pénzügyi felügyeleti hatóságok készségeinek fejlesztése érdekében.
Támogatja-e a TSI a helyreállítási és rezilienciaépítési tervek végrehajtását?
A TSI több tagállamot is támogatott helyreállítási és rezilienciaépítési terveik elkészítésében, és jelenleg támogatja azok végrehajtását. A 2023-ban kiválasztott TSI-projektek több mint 70%-a kapcsolódik a helyreállítási és rezilienciaépítési tervek végrehajtásához.
Eddig több mint 400 TSI-projekt – köztük több 2023-as új projekt – járult hozzá vagy fog hozzájárulni a tagállamok helyreállítási és rezilienciaépítési terveinek kidolgozásához vagy végrehajtásához.
Példák arra vonatkozóan, hogy milyen közigazgatási reformokat támogat a TSI
A közigazgatás hatékonysága és rezilienciája elengedhetetlen ahhoz, hogy a tagállamok megvalósítsák a gazdasági helyreállítást, és a lehető legjobban kiaknázzák a zöld és digitális átállásban rejlő lehetőségeket. Amint azt a közelmúltbeli válságok megmutatták, a közigazgatási szerveknek képesnek kell lenniük arra, hogy folyamatosan alkalmazkodjanak a gyorsan változó világhoz. Ehhez új készségekre és új munkamódszerekre, például a közszolgáltatások digitalizálására van szükség, ugyanakkor mindenki számára biztosítani kell a minőségi, nyitott, megbízható és elszámoltatható szolgáltatásokat. A tagállamok e területen végrehajtandó reformjainak támogatása érdekében a TSI 2023-ban új kezdeményezést indít a különböző tagállamok köztisztviselői közötti csereprogramok ösztönzésére – ez a közigazgatási együttműködési csereprogram (PACE). E kezdeményezés keretében a köztisztviselőknek lehetőségük lesz arra, hogy a bevált módszerek és tapasztalatok cseréje érdekében rövid ideig más tagállamokban dolgozzanak.
Példák arra vonatkozóan, hogy a TSI konkrétan hogyan járul hozzá a területi igazságos átmenet tervek megvalósításához
A TSI 6 tagállamot támogat a területi igazságos átmenet terveiknek az Igazságos Átmenet Alap keretében történő megvalósításában.
A TSI például támogatja a pályázati felhívások elkészítését, a tájékoztatási és kommunikációs stratégiákat, a helyi és regionális önkormányzatok kapacitásépítését, testre szabott eszközök kidolgozását és a bevált gyakorlatok terjesztését. Ez a támogatás segíteni fogja az érintett régiókat az Igazságos Átmenet Alap által biztosított finanszírozás felhasználásában.
Példák arra vonatkozóan, hogy a TSI hogyan járul hozzá az energiabiztonsághoz
A TSI 2022 óta támogatja a tagállamokat az orosz fosszilis tüzelőanyagoktól való függésük csökkentésére irányuló erőfeszítéseikben, a REPowerEU tervben meghatározottak szerint. A Bizottság például tanácsadást és kapacitásépítést biztosít 17 tagállam számára a megújuló energia, az energiahatékonyság, a megújuló hidrogén előállítása, az energiaellátás diverzifikálása és az ipar dekarbonizációját célzó innovatív megoldások terén végrehajtandó konkrét reformok és beruházások azonosítása érdekében.
Emellett 2023-ban a TSI 6 tagállamot fog támogatni abban, hogy a REPowerEU tervvel összhangban felgyorsítsák a megújulóenergia-engedélyekre vonatkozó adminisztratív eljárásokat, 7 tagállam esetében pedig felújítási és energiahatékonysági projektek részesülnek támogatásban, összhangban az uniós épületkorszerűsítési programmal, az épületek energiahatékonyságáról szóló felülvizsgált irányelvre irányuló javaslatokkal és az energiahatékonysági irányelvvel.
Hogyan segíti a TSI a tagállamokat Oroszország Ukrajnával szemben provokáció nélkül indított katonai agressziója következményeinek kezelésében?
Oroszország Ukrajnával szemben provokáció nélkül indított katonai agresszióját követően a Bizottság különleges felhívást tett közzé az ukrajnai menekülteket befogadó tagállamok támogatása és az Oroszországból származó fosszilis tüzelőanyagoktól való tagállami függés fokozatos megszüntetése céljából
Ezen túlmenően a TSI több tagállamot is támogat az Oroszországgal szembeni szankciók hatékony végrehajtásában. Ez magában foglalja például a vállalatok tényleges tulajdonosának vagy az irányítást gyakorló személynek az azonosítását, ami a befagyasztandó eszközök azonosítása szempontjából releváns. A támogatás a szankciók kijátszásának megelőzése érdekében a kriptoügyletek nyomon követésére is összpontosít. 2023-ban a TSI 9 tagállamot segít a nemzeti hatóságok szankciók végrehajtására vonatkozó hatásköreinek feltérképezésében. Ez magában foglalja például a vagyoni eszközök befagyasztására vonatkozó különböző megközelítések erősségeinek és gyengeségeinek elemzését.
Példák arra vonatkozóan, hogy a TSI hogyan támogatja a készségeket
A készségek 2023-as európai évének keretében a TSI 2023-ban továbbra is támogatni fogja a tagállamokat nemzeti stratégiáik kialakításában a szakemberhiány és a strukturális munkaerőhiány leküzdése érdekében.
A TSI például támogatta egy uniós Digitális Pénzügyi Felügyeleti Akadémia létrehozását. Az akadémián a felügyeleti hatóságok a fogyasztók hatékonyabb védelme érdekében fejleszthetik készségeiket a fejlett technológiák pénzügyi ágazatban történő alkalmazásával kapcsolatos kockázatok kezelésére.”
Forrás:
Kérdések és válaszok a 2023. évi Technikai Támogatási Eszközzel kapcsolatban; Európai Bizottság; 2023. március 21.