„Miután a mai napon elfogadásra került az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló rendelet (AFIR), az elkövetkező években Európa-szerte több elektromos, illetve alternatív üzemanyagokat értékesítő töltőállomás fog létesülni, lehetővé téve, hogy lényegesen csökkenjen a közlekedési ágazat szénlábnyoma.
„Az új jogszabály – amely mérföldkőnek tekinthető az „Irány az 55%!”szakpolitikai intézkedéscsomagunkban – több nyilvános töltőkapacitást biztosít a városokban és az autópályák mentén Európa-szerte. Bízunk abban, hogy a polgárok a közeljövőben ugyanolyan könnyen feltölthetik majd az elektromos autóikat, mint ma a hagyományos töltőállomásokon.” – Raquel Sánchez Jiménez spanyol közlekedési, mobilitási és városfejlesztési miniszter
A 2025-re és 2030-ra vonatkozó fő kiépítési célok
A rendelet szövege 2025-re vagy 2030-ra teljesítendő konkrét kiépítési célokat határoz meg, különösen a következőket:
- 2025-től kezdődően 60 km-enként legalább 150 kW teljesítményű gyorstöltő pontokat kell kiépíteni személygépkocsik és kisteherautók számára az EU fő közlekedési folyosói, az úgynevezett „transzeurópai közlekedési (TEN-T) hálózat” mentén
- nehézgépjárműveknek szánt, legalább 350 kW teljesítményű elektromos töltőállomásokat kell kiépíteni a TEN-T törzshálózat mentén 60 km-enként, 2025-től pedig a nagyobb TEN-T átfogó hálózat mentén 100 km-enként, 2030-ra pedig teljes hálózati lefedettséget kell megvalósítani
- 2030-tól kezdődően személygépkocsikat és tehergépkocsikat egyaránt kiszolgáló hidrogéntöltő állomásokat kell kiépíteni minden városi csomópontban, illetve a TEN-T törzshálózat mentén 200 km-enként
- a legalább a meghatározott minimális számú nagy személyhajót vagy konténerszállító hajót fogadó tengeri kikötőknek 2030-ig part menti villamos energiát kell biztosítaniuk az ilyen hajók számára
- a repülőtereknek 2025-re minden kapunál, 2030-ra pedig minden épülettávoli állóhelyen villamos energiát kell biztosítaniuk az álló légi járművek számára
- az elektromos vagy hidrogén üzemű járművek használóinak könnyen, előfizetés nélkül és az árak teljes átláthatósága mellett kell tudniuk fizetni az elektromos és egyéb töltőpontokon fizetési kártyákkal vagy érintésmentes eszközökkel
- az elektromos és egyéb töltőpontok üzemeltetőinek elektronikus úton teljes körű tájékoztatást kell nyújtaniuk a fogyasztók számára a különböző állomások elérhetőségéről, várakozási idejéről és áráról
A következő lépések
Az új rendelet – a Tanács általi mai hivatalos elfogadását követően – nyár után kerül kihirdetésre az EU Hivatalos Lapjában, majd a kihirdetést követő huszadik napon lép hatályba. Az új szabályok 6 hónappal a rendelet hatálybalépésének napját követően válnak alkalmazandóvá.
Háttér-információk
Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló rendelet (AFIR) az „Irány az 55%!” intézkedéscsomag részét képezi. Az Európai Bizottság 2021. július 14-én terjesztette elő az intézkedéscsomagot, amelynek célja, hogy segítségével az Unió 2030-ig legalább 55%-kal csökkentse nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátását az 1990-es szintekhez képest, valamint hogy 2050-ig elérje a klímasemlegességet.
A Közlekedési Tanács 2022. június 2-án általános megközelítést fogadott el a javaslatról, majd az Európai Parlamenttel folytatott tárgyalásokat követően a két társjogalkotó 2023. március 28-án ideiglenes megállapodásra jutott a rendeletről.
- Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló rendelet (AFIR), 2023. július 25.
- AFIR, az ideiglenes megállapodás szövege, 2023. március 28.
- A Tanács általános megközelítése, 2022. június 2.
- A Bizottság javaslata, 2021. július 16.
- „Irány az 55%!” (háttér-információk)
- Az európai zöld megállapodás és az „Irány az 55%!” intézkedéscsomag (Időrendi áttekintés)
- Európai klímarendelet, 2021. június 30.
- Ülések
”
Forrás:
Alternatív üzemanyagok infrastruktúrája. A Tanács új jogszabályt fogadott el az Unióban található elektromos töltőberendezések és üzemanyagtöltő állomások számának növeléséről; EU Tanácsa; 2023. július 25.