„Idén az áfabevallások és a transzferár-dokumentáció állnak az adóhatóság célkeresztjében. A NAV-nál egy új típusú támogató eljárást vezettek be, amely nem minősül ellenőrzésnek, ennek célja kizárólag az előzetesen feltárt kockázatokra való figyelemfelhívás és az ezek kiküszöbölésében nyújtott támogatás.
Az utóbbi években gyökeresen megváltoztak az adóhatóság ellenőrzési módszerei: míg a korábbi években a revizorok egy megbízólevéllel „kopogtattak”, addig ezt felváltották az úgynevezett asztal mellől végezhető „desk audit” eljárások.
Az azonban, hogy a NAV egyre kevesebb helyszíni ellenőrzést végez, nem jelenti azt, hogy kevésbé lenne aktív az ellenőrzési folyamataiban, hanem pont ellenkezőleg – figyelmeztet a Kiss Tamás, a SALDO Zrt. Tanácsadó üzletágának vezetője az adóhatóság ellenőrzési technikáit elemezve. Ugyanis az adóhatóság a rendelkezésére álló óriási adatvagyon célzott felhasználásával már a kockázatelemzési szakaszban könnyedén felderítheti az adózói hibákat vagy mulasztásokat. Ennek ellenére sokan még mindig nem számolnak azzal, hogy ma már jellemzően csak akkor indít a NAV klasszikus adóellenőrzést, ha jogsértés gyanúja merül fel, amit nagy eséllyel szankció követ.
Éppen ezért még a NAV bejelentkezése előtt érdemes a cégeknek szakértői segítséghez fordulni, különösen ami az áfabevallások és transzferár-dokumentációk felülvizsgálatát illeti, melyek hiányos vagy hibás elkészítése komoly bírságot vonhat maga után – figyelmeztet a Kiss Tamás a SALDO Zrt. Tanácsadó üzletágának vezetője. Az adóhatóság az elmúlt években kiemelt figyelmet fordít „szolgáltatói” oldalának erősítésére, amely elsősorban a digitális úton végzett eljárások fejlesztésében, és ezáltal az ügyfelek adminisztrációs terheinek csökkentésében mutatkozik meg. Ezzel egyidejűleg egy új típusú támogató eljárást vezettek be, amely nem minősül ellenőrzésnek: célja kizárólag az előzetesen feltárt kockázatokra való figyelemfelhívás és az ezek kiküszöbölésében nyújtott támogatás. Egy számos kockázati paramétert magában foglaló, összetett elemzés eredményeként az adóhatóság munkatársai nagyrészt már az íróasztal mellől, desk audit eljárás formájában, azaz fizikai ellenőrzés lefolytatása nélkül tárnak fel olyan anomáliákat, melyek általában adózói tévesztésre, adminisztrációs hibára mutatnak.
Jellemzően azt tapasztaljuk, hogy az adózók nagy része ilyenkor jogkövető magatartást tanúsít: ha felszólítást kapnak, az esetek döntő többségében rövid időn belül önként pótolják elmaradt adókötelezettségüket vagy javítják az eltéréseket. Ennek hatékonyságát az is jól mutatja, hogy 12 ezer támogató eljárást rendeltek el a NAV-nál, melynek eredményeként közel 11,4 milliárd Ft kötelezettségnövekedést vallottak be az adózók. 2023 első fél évében több mint 5800 eljárás indult, mely eddig 7 milliárd Ft kötelezettségnövekedést eredményezett – hívja fel a figyelmet Kiss Tamás, a SALDO Zrt. Tanácsadó üzletágának vezetője. Hozzátette: azt azonban fontos tudni, hogy ha az adózó nem teszi meg a szükséges önellenőrzést vagy nem javítja a feltárt hibákat, akkor a hatóság jogkövetési ellenőrzést vagy súlyosabb mulasztás megállapítása esetén adóellenőrzést rendel el.
Kivétel azért akad, a nyáron a NAV nagy erőkkel vonult ki a Balaton partjára…”
Forrás:
Az online adóellenőrzések háttérbe szorították a helyszíni kiszállásokat; Világgazdaság; 2023. szeptember 11.