„Az Európai Bizottság a mai napon két felhívást tett közzé a virtuális világok és a generatív mesterséges intelligencia (MI) területén zajló versennyel kapcsolatban, és több nagy digitális szereplőnek küldött információkérést.
Minden érdekelt felet felkérünk, hogy ossza meg tapasztalatait és adjon visszajelzést a virtuális világokkal és a generatív mesterséges intelligenciával kapcsolatos verseny szintjéről, valamint arról, hogy a versenyjog hogyan segíthetné elő, hogy ezek az új piacok versenyképesek maradjanak. Az Európai Bizottság gondosan megvizsgálja a beérkező összes hozzájárulást. Ezt követően a Bizottság 2024 második negyedévében munkaértekezletet szervezhet, hogy a hozzászólásokból származó különböző nézőpontokat összegyűjtse, és folytassa az eszmecserét.
Az Európai Bizottság emellett megvizsgálja a nagy digitális piaci szereplők és a generatív mesterséges intelligencia fejlesztői és szolgáltatói között létrejött néhány megállapodást. Az Európai Bizottság vizsgálja, hogy ezek a partnerségek milyen hatással vannak a piaci dinamikára.
Végül az Európai Bizottság azt is vizsgálja, hogy a Microsoft OpenAI-ba történő befektetése felülvizsgálható-e az EU összefonódás-ellenőrzési rendelete alapján.
Következő lépések
Az érdekelt feleket felkérik, hogy 2024. március 11-ig nyújtsák be válaszaikat a felhívásra. A virtuális világokkal és a generatív mesterséges intelligenciával kapcsolatos felhívások itt érhetők el. Az érdeklődők a két felhívás közül az egyikhez vagy mindkettőhöz hozzájárulhatnak.
Háttér:
A generatív mesterséges intelligencia rendszerek és a virtuális világok nagy lehetőségeket rejtő, bomlasztó technológiák.
A versenyszabályok érvényesítése mellett az EU már most is aktívan foglalkozik az ezen új technológiák által támasztott kihívásokkal: 2023 júliusában közleményt tettek közzé a Web 4.0-ról és a virtuális világokról, 2023 decemberében pedig az Európai Parlament és a Tanács politikai megállapodásra jutott a Bizottság mesterséges intelligenciáról szóló jogi aktusra vonatkozó javaslatáról: a mesterséges intelligenciára vonatkozó első átfogó keretrendszer biztosítani fogja a mesterséges intelligencia biztonságát és az alapvető jogok tiszteletben tartását, miközben elősegíti az innovációt.
A virtuális világok olyan tartós, immerzív környezetek, amelyek olyan technológiákon alapulnak, mint a 3D és a kibővített valóság (XR), és amelyek lehetővé teszik a fizikai és a digitális világ valós idejű keveredését különböző célokra, például tervezésre, szimulációkra, együttműködésre, tanulásra, ismerkedésre, tranzakciók lebonyolítására vagy szórakoztatásra.
A generatív mesterséges intelligencia rendszerek olyan mesterséges intelligencia rendszerek, amelyek a felhasználó kérésére szintetikus hang-, kép-, video- vagy szövegtartalmat generálnak, a felhasználási lehetőségek széles skálájára, és amelyek a legkülönbözőbb területeken számos különböző feladatra alkalmazhatók.
A becslések szerint 2023-ban több mint 7,2 milliárd eurónyi kockázati tőkebefektetést hajtottak végre az uniós MI-iparban. A virtuális világok piacának mérete Európában a becslések szerint 2023-ban meghaladja a 11 milliárd eurót. Mindkét technológia várhatóan exponenciálisan fog növekedni a következő években, és valószínűleg nagy hatással lesz a vállalkozások versenyére.
Az uniós versenyszabályok hatékony érvényesítése elengedhetetlen a verseny fenntartásához az EU egységes piacán, amely a munkahelyteremtés és a gazdasági növekedés szempontjából Európa legjobb eszköze. Ezek a mostani véleményt kérő felhívások követik az elmúlt években az uniós versenyszabályok különböző összefüggésekben történő alkalmazásával kapcsolatban más felhívásokat.
További információk
Lásd még a Versenypolitikai Főigazgatóság külön erre a célra létrehozott weboldalát, amely tartalmazza a pályázati felhívásokat. A hozzászólások nem bizalmas változatát ezen a weboldalon teszik közzé.
Idézet(ek)
„A virtuális világok és a generatív mesterséges intelligencia gyorsan fejlődnek. Alapvető fontosságú, hogy ezek az új piacok versenyképesek maradjanak, és semmi ne álljon a vállalkozások növekedésének és a legjobb és leginnovatívabb termékek nyújtásának útjába. Felkérjük a vállalkozásokat és a szakértőket, hogy tájékoztassanak bennünket minden olyan versenykérdésről, amelyet ezekben az iparágakban észlelnek, miközben szorosan figyelemmel kísérjük a vállalati MI-együttműködéseket, hogy azok ne torzítsák indokolatlanul a piaci dinamikát.” – Margrethe Vestager, versenypolitikáért felelős ügyvezető alelnök”
Forrás:
Commission launches calls for contributions on competition in virtual worlds and generative AI; European Commission; 2024. január 9.