„Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára 2024. szeptember 9-én Brüsszelben vett részt egy magas szintű kerekasztal-beszélgetésen Thierry Breton, az Európai Bizottság belső piacért felelős biztosának meghívására, mely a zéró kibocsátású járművekre való átállás nyomon követése és annak előrehaladása kapcsán valósult meg.
Az Európai Unió ipari stratégiájában kiemelt szerepet kap a járműipar környezetbarát és digitális átalakulása. Az Unió két fontos céldátumot határozott meg: 2035-re a személygépkocsik, kisteherautók és városi buszok CO2-kibocsátásmentesek lesznek, míg 2040-re a nehéz tehergépjárművek is 90%-ban kibocsátásmentesen kerülnek előállításra.
A kerekasztal megbeszélés során a résztvevők az EU zéró kibocsátású járművekre való átállásának jelenlegi helyzetét, előrehaladását és az ezzel járó kihívásokat vitatták meg. Külön hangsúlyt kapott a megfizethetőség kérdése, a töltőinfrastruktúra fejlesztésének fontossága, a villamosenergia-hálózat kapacitásának bővítése, valamint az akkumulátorok és a kritikus nyersanyagok elérhetősége. Az átmenet gördülékenységének segítésében kulcsfontosságú az elektromos járművek töltőinfrastruktúrájának fejlesztése, különösen a transzeurópai közlekedési hálózaton kívül eső területeken, ugyanis az infrastrukturális fejlesztések és ezáltal a megfelelő lefedettség hiánya hátráltatja az elektromos járművek iránti kereslet növekedését.
Az kerekasztal-beszélgetésen többek között az autóipar jelenlegi helyzete is központi kérdés volt, hiszen amellett, hogy a klímasemlegességi célokkal összhangban az elektromos autók iránti keresletet növelni szükséges, az autóipar versenyképességét is meg kell őrizni globális szinten. Az ajánlott intézkedések között szerepelt a megfizethetőség javítása, a töltőinfrastruktúra további bővítése, a villamosenergia-hálózat kapacitásának növelése, a munkavállalók átképzési programjainak kiterjesztése, a nyersanyag-ellátási lánc megerősítése, valamint a politikai és pénzügyi támogatás fokozása a kutatás, innováció és technológiai fejlődés érdekében.
Fábián Gergely hangsúlyozta, a magyar Kormány a járműipart és az akkumulátorgyártást is stratégiai ágazatként kezeli és mindent megtesz annak érdekében, hogy Magyarország a kitűzött uniós céldátumoknak megfelelően haladjon. Kiemelte, Magyarország volt az első tagállam, amely felhívta a figyelmet a beavatkozás szükségességére, és kidolgozott egy új, közösségi szintű cselekvési tervet az elektromobilitás előmozdítása érdekében, melynek szükségességét a közelmúlt iparági adatai, elemzései is alátámasztják.
Az államtitkár tájékoztatta a résztvevőket, hogy az akcióterv idén nyáron bemutatásra került a Budapesten megrendezett informális Versenyképességi Tanács ülésén, ahol a tagállamok és a Bizottság képviselői is részt vettek.
Emellett hangsúlyozta a folyamatos párbeszéd szükségességét annak érdekében, hogy mihamarabb megszülethessen az átállást támogató európai jogi keret, az úgynevezett „EV Act”.”
Forrás:
Fábián Gergely: Magyarország az élen jár az elektromobilitás ösztönzésében; Nemzetgazdasági Minisztérium; 2024. szeptember 11.