Skip to main content
Európai Uniógazdaságtechnikatudomány

Kutatás és innováció: az uniós köz-magán társulások pénzügyeinek állapota jónak mondható

By 2024. november 18.No Comments

  • A Horizont 2020 program esetében a magánszektorbeli partnerek hozzájárulása nem mindig érte el a megállapodás szerinti szintet
  • Egyes közös vállalkozásoknál a projektvégrehajtás késedelme miatt felhalmozódtak a fel nem használt uniós források
  • Továbbra is előfordulnak hibák a személyzeti, illetve a felszerelési költségek bevallásában

Az Európai Számvevőszék jóváhagyta az uniós közös vállalkozásoknak – az Unió által létrehozott kutatási és innovációs köz-magán társulásoknak – a 2023. évi beszámolóját. A számvevők ugyanakkor rámutatnak néhány további figyelmet igénylő területre, például arra, hogy a magánpartnerekkel be kell fizettetni a megállapodás szerinti hozzájárulás teljes összegét.

A közös vállalkozások az Európai Bizottság és az ipar, illetve a kutatási szféra közötti partnerségek, amelyeknek néhány esetben részesei kormányközi szervezetek, illetve részt vevő államok is. Az uniós kutatási és innovációs programokból (a Horizont 2020, a Horizont Európa és a Digitális Európa programok, összesen 17 milliárd euró uniós forrás) finanszírozott közös vállalkozások várhatóan 21,1 milliárd euró összegű további hozzájárulást (természetbeni és egyéb pénzügyi hozzájárulást) fognak bevonni a partnerektől a kutatási és innovációs projektek végrehajtásához, amelyek összértéke így 38,1 milliárd euró körül alakul majd.

„Megerősítve a pozitív tendenciát, ismét jóváhagytuk az Unió közös vállalkozásainak éves beszámolóját – jelentette ki Pelczné Gáll Ildikó, a Számvevőszék éves ellenőrzésért felelős tagja. – Mivel a közös vállalkozások hozzájárulnak Európa versenyképességének javításához, minél eredményesebben végzik munkájukat, annál jobban megtérül majd a rájuk fordított finanszírozás.”

Csakúgy, mint a korábbi években, a számvevők jelentős kockázatokra hívták fel a figyelmet a Fusion for Energy (F4E) Közös Vállalkozás kapcsán, amelynek feladata, hogy biztosítsa az Unió hozzájárulását a nemzetközi termonukleáris kísérleti reaktor (ITER) megaprojekthez. A Közös Vállalkozást az Euratom és a részt vevő tagállamok finanszírozzák. Mivel időközben jelentős műszaki változásokra és költségnövekedésre kerül sor, az ITER-projekt mérföldköveinek jelentős mértékű módosítására lesz szükség. A számvevők szerint a mérföldkövek felülvizsgálata komoly hatással lesz az ITER-projekttel kapcsolatos szállítási kötelezettségek teljesítésére vonatkozó költségbecslésekre, amelyekre nézve az F4E a korábbi mérföldkövek alapján 21,2 milliárd euróval számolt. A számvevők arra is figyelmeztetnek, hogy az F4E külső szolgáltatóktól való nagyfokú függése hosszú távon olyan jelentős kockázatokkal jár, mint például a nem megfelelő tudásmegőrzés és a munkaerő hatékonyságának csökkenése.

A számvevők megjegyzik továbbá, hogy a Körforgásos és Bioalapú Európai Gazdaság (CBE) és az Európai Nagy Teljesítményű Számítástechnika (EuroHPC) Közös Vállalkozás a Horizont 2020 projektjei esetében nem érte el a magánszektorbeli tagok természetbeni hozzájárulásaira vonatkozó célértékeket. Az EuroHPC esetében például a számvevők szerint nagy a kockázat, hogy a Közös Vállalkozás nem éri el a Horizont Európa és a Digitális Európa program keretében a magánszektorbeli tagok hozzájárulása tekintetében meghatározott célokat, ezért azok újraértékelését javasolják. Emellett a Tiszta Légi Közlekedés (CA), a Csipekkel Foglalkozó Közös Vállalkozás és az EuroHPC olyan mértékű kiegészítő uniós pénzügyi hozzájárulást kértek, amely jelentősen meghaladta készpénzigényüket. A számvevők megjegyzik, hogy ez a gyakorlat egyrészt elveszi az uniós pénzügyi forrásokat más uniós tevékenységektől, másrészt nem megfelelő készpénzgazdálkodásra utal.

A Horizont 2020 támogatáskifizetéseiből álló mintán végzett ellenőrzés ismét rendszerszintű hibákat tárt fel a személyzeti és felszerelési költségek elszámolása kapcsán. A fő hibák a helytelenül kiszámított óradíjakból és a helytelen nyilatkozatokból adódtak (figyelembe vettek például a beszámolási időszakon vagy a projekten kívül ledolgozott munkaórákat is, nem támogatható prémiumokat, illetve felszerelési költségeket jelentettek be, és előfordult, hogy elszámolták a levonható hozzáadottérték-adót).

Az Intelligens Hálózatok és Szolgáltatások (SNS) Közös Vállalkozás, valamint a Globális Egészségügyi EDCTP3 Közös Vállalkozás 2023 utolsó negyedévében vált pénzügyileg függetlenné, így ezeket a Számvevőszék idén első alkalommal ellenőrizte. Mindkét közös vállalkozás nehézségekkel szembesült első éves beszámolója benyújtása során (amiatt például, hogy elkülönítve kellett közzétenni az Európai Bizottság, illetve a Közös Vállalkozás által kezelt pénzügyi forrásokat).

Háttér-információ

A közös vállalkozások teljes listája az egyes ellenőrzési megállapításokkal együtt a Számvevőszék honlapján található éves jelentésben olvasható. 2023-ban az uniós kutatási és innovációs programok keretében működő közös vállalkozások kifizetési költségvetése összesen 3,3 milliárd euró volt (2022: 2 milliárd euró) és 299 fő állt alkalmazásukban (2022: 257 fő). Az F4E teljes kifizetési költségvetése 0,6 milliárd euró volt (2022: 0,8 milliárd euró) és 426 főt foglalkoztatott (2022: 436).

Kapcsolódó hivatkozások
A 2023. évi pénzügyi évre vonatkozó éves jelentésaz Európai Unió közös vállalkozásairól

Forrás:
Kutatás és innováció: az uniós köz-magán társulások pénzügyeinek állapota jónak mondható; Európai Számvevőszék (ECA); 2024. november 13.