„A Tanács a mai napon elfogadta az európai online vitarendezési platform (a továbbiakban: az OVR-platform) leállításáról, valamint az igazgatási szervek és az online üzleti vállalkozások kapcsolódó kötelezettségeinek a megszüntetéséről szóló rendeletet. A bizottsági javaslattal összhangban a Tanács úgy véli, hogy a meglévő OVR-platform teljesítménye nem igazolja a fenntartásához szükséges köz- és magánköltségeket.
A következő lépések
Azt követően, hogy a Tanács első olvasatban elfogadta az álláspontját, a szövegről a Parlament plenáris ülésén második olvasatban ismét szavazást kell tartani. Amennyiben módosítások nélkül megszavazzák, a jogalkotási aktus elfogadásra kerül.
A rendeletet – azt követően, hogy az Európai Parlament elnöke és a Tanács elnöke azt aláírta – kihirdetik az Európai Unió Hivatalos Lapjában, és a kihirdetését követő 20. napon fog hatályba lépni.
Háttér
Bármilyen kereskedelmi kapcsolat esetében előfordulhat, hogy a kereskedők és a fogyasztók között vitás kérdések merülnek fel (például ha egy adott terméket nem szállítanak le időben vagy annak minősége nem megfelelő, vagy ha a fogyasztó nem fizette meg a teljes vételárat). Ezeket a vitákat rendezni kell. Az online vásárlás térnyerésével a viták száma jelentős mértékben megnövekedett. A vitás kérdések bírósági úton történő rendezése hosszadalmas lehet, emellett jogászok bevonásával és eljárási költségekkel jár. Léteznek azonban más módok is arra, hogy bizonyos problémákat peren kívül rendezzünk.
Az EU legutóbb 2013-ban fogadott el jogszabályt azzal a céllal, hogy szabályozza a peren kívüli jogorvoslat gyakorlatát. Ezt a jogszabályt azóta nem módosították. Az akkori jogalkotási csomagba két jogszabály tartozott: az alternatív vitarendezésről szóló irányelv, valamint az online vitarendezésről szóló rendelet. Ez utóbbi létrehozott egy online platformot a fogyasztók és a kereskedők közötti viták rendezésére.
A 2016 óta működő OVR-platform különféle megoldásokat kínált. Ezek közé tartoztak például a kereskedők és a fogyasztók közötti közvetlen tárgyalások, illetve vitarendezési testület igénybevétele a vitás ügyek kezelésére. Annak ellenére, hogy nagyon sokan látogattak el az online felületre, a platform évente egész Európában csak átlagosan 200 ügyben tette lehetővé, hogy a felek alternatív vitarendezési fórum keretében rendezzék vitájukat.
2023. október 17-én a Bizottság új intézkedéscsomagra tett javaslatot azzal a céllal, hogy a peren kívüli vitarendezés szabályait egyszerűbbé tegye és a digitális piacok jellemezte környezethez igazítsa. A csomag az alternatív vitarendezési eljárásról szóló irányelv módosítására irányuló irányelvből, valamint az OVR-platformot létrehozó rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló – a Tanács által a mai napon elfogadott – rendeletből áll.
2024. szeptember 25-én a Tanács elfogadta tárgyalási álláspontját az alternatív vitarendezésről szóló irányelvvel kapcsolatban. Ebben többek között azt javasolja, hogy OVR-platform helyébe új digitális eszköz lépjen. Ezt az eszközt legkésőbb az alternatív vitarendezésről szóló, felülvizsgált irányelv hatálybalépésétől számított három hónapon belül ki kell fejleszteni. A tárgyalási megbízás értelmében a Bizottságnak népszerűsítenie kell az eszközt, és biztosítania kell annak műszaki karbantartását. Szintén szeptember 25-én a Tanács politikai megállapodást ért el az OVR-platform megszüntetéséről szóló rendelettel kapcsolatban, amelyet a mai napon hivatalosan elfogadtak.
- Az OVR-platform megszüntetéséről szóló bizottsági rendeletjavaslat
- Fogyasztóvédelem (háttér-információk)
- Ülések
”
Forrás:
A Tanács az online vitarendezési platform (OVR-platform) megszüntetését és egy jobb eszközzel való felváltását szorgalmazza; EU Tanácsa; 2024. november 19.