Skip to main content
Európai Uniógazdaság

Aggályos az európai bankkártyapiac bizottsági szabályozása (Európai Számvevőszék)

Szerző: 2025. január 19.No Comments

„* A kiskereskedelmi értékesítések terén a digitális fizetések értéke 2017 óta több mint* kétszeresére, több mint 1 billió euróra nőtt az Európai Unióban.
* Az Unió beavatkozik a bankkártyák díjainak meghatározásába, de nem vizsgálja felül rendszeresen, hogy ezt megfelelően teszi-e.
* A számlaadatok megosztásával kapcsolatban is makacs problémák állnak fenn.

A digitális fizetésekre vonatkozó uniós megközelítés elősegítette, hogy azok biztonságosabbá, gyorsabbá és olcsóbbá váljanak. Az Európai Számvevőszék új jelentése azonban két kulcsfontosságú szempontra is rámutat az árbeavatkozások, illetve a számlaadatok megosztása kapcsán. Először is nincs előírva a Bizottság számára, hogy rendszeresen felülvizsgálja az uniós árbeavatkozásokat, különösen a kártyadíjak tekintetében. Ezenkívül a számlaadatok ingyenes megosztása elveheti a szolgáltatók kedvét a magas színvonalú nyílt banki szolgáltatások nyújtásától az Unióban.

A kiskereskedelmi értékesítések terén a digitális fizetések értéke 2017 és 2023 között több mint kétszeresére nőtt az Unióban, és 2023-ban meghaladta az 1 billió eurót. Mivel a digitális fizetés elengedhetetlen az Unió belső piacának zökkenőmentes működéséhez, különösen a határokon átnyúló vásárlások esetében, az Unió felelőssége annak biztosítása, hogy az hatékonyan és eredményesen működjön. Ami például a kártyadíjakat illeti, a számvevők becslése szerint azok 2023-ban 5–6 milliárd euróba kerültek az uniós fogyasztóknak.

Az uniós árbeavatkozások célja a tisztességtelen verseny káros hatásainak csökkentése vagy bizonyos szakpolitikai célok elérése, ami potenciálisan a fogyasztók előnyére szolgálhat. Az uniós digitális fizetési rendszer keretében az ilyen beavatkozások közé tartozik a kártyás fizetésekre vonatkozó bankközijutalék-plafon és felártilalom, amellett a SEPA (egységes eurófizetési térség) fizetés, a nyílt banki szolgáltatások ingyenes biztosítása, valamint a határokon átnyúló eurófizetések áregyenlősége.

„Megállapítottuk, hogy a digitális fizetésre irányuló alap-jogiaktusok nem határoznak meg egyértelmű kritériumokat annak értékelésére, hogy e beavatkozások indokoltak-e, illetve hogy azokat milyen hosszú ideig kell alkalmazni. Nincsen előírva az sem, hogy időszakos felülvizsgálatokat kellene végezni – jelentette ki Pelczné Gáll Ildikó, az ellenőrzésért felelős számvevőszéki tag. – Egyes, a kártyás fizetésekre irányuló beavatkozások esetében az Európai Bizottság nem tudta bizonyítani, hogy a fogyasztók szempontjából a pozitív hatások egyértelműen meghaladják a negatív hatásokat.”

Ezzel összefüggésben a számvevők azt is megjegyzik, hogy a rosszul kialakított árbeavatkozások hatékonysági problémákhoz vezethetnek a pénzforgalmi szolgáltatóknál, torzíthatják a piaci kínálatot és keresletet, és a legrosszabb esetben még kedvezőtlen hatással is járhatnak a fogyasztók és a kereskedők számára.

Nem lehet sokat tudni a digitális fizetési politikákkal kapcsolatos uniós intézkedések hatásáról, mivel a Bizottság nem vezetett be eredményes monitoringrendszert, és ami még fontosabb, nem rendelkezik a szükséges adatokkal. Egyes uniós intézkedések azonban javíthatják a kifizetések átláthatóságát, gyorsaságát és költségeit.

A számvevők az Unió nyílt banki keretrendszerével kapcsolatban is azonosítottak két kulcsfontosságú problémát: az a kötelezettség, hogy ingyenes hozzáférést kell biztosítani a fizetési felhasználói adatokhoz a harmadik fél szolgáltatók számára, nemigen ösztönzi a számlaadat-tulajdonosokat arra, hogy magas színvonalú szolgáltatást nyújtsanak, ráadásul a szabványosított alkalmazásprogramozási interfészek hiánya akadályozza a harmadik fél szolgáltatókat ezen adatok felhasználásában. Emellett a nyílt banki szolgáltatásokat eddig csak nemzeti szinten vezették be és követték nyomon, ezért az Unió egészére nézve nem állnak rendelkezésre megbízható konszolidált adatok a nyílt banki szolgáltatásokról.

Végül bár a Bizottság már keményebben fellép a fizetési számlák földrajzi elhelyezkedésén alapuló megkülönböztetés ellen, még mindig előfordul, hogy elutasítják a külföldi számlaszámról indított fizetéseket. Bár a SEPA-rendelet tiltja az ilyen megkülönböztetést, a fogyasztók továbbra is Unió-szerte szembesülnek ezzel a problémával. A számvevők megjegyzik, hogy nehéz úgy hatásosan fellépni e probléma leküzdése érdekében, ha a nemzeti hatóságok általi végrehajtás és együttműködés terén még sok a szabályozási hiányosság.

Háttér-információ

Az Unió fejlett jogi kerettel rendelkezik a digitális fizetésekre vonatkozóan, amelyet az elmúlt évtizedben kibővítettek és felülvizsgáltak, hogy tükrözze az ágazat gyors fejlődését.

2022-ben a Bizottság megkezdte a második pénzforgalmi szolgáltatási irányelv (PSD2) alkalmazásának és hatásának felülvizsgálatát. Ez az irányelv vezette be az Unióban elsőként a nyílt banki szolgáltatásokra vonatkozó rendelkezéseket.

A felülvizsgálat főbb megállapításait szem előtt tartva a Bizottság 2023-ban jogalkotási javaslatot terjesztett elő az uniós fizetési keret javítása érdekében. A pénzforgalmi szolgáltatásokról és az elektronikuspénz-szolgáltatásokról szóló módosított irányelv (PSD3) mellett a Bizottság javaslatot tett az uniós pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló rendeletre (PSR) is.

Mivel aggályosnak találta, hogy a kártyás fizetések uniós piacán korlátozott a verseny, a Bizottság 2024-ben piaci felmérést indított, hogy megvizsgálja a potenciális piactorzító gyakorlatokat, például a tisztességtelen kereskedelmi feltételeket és a főbb ágazati szereplők erőfölénnyel való visszaélését. Ez a vizsgálat még folyamatban van.

Kapcsolódó hivatkozások

Forrás:
Digitális fizetés az Unióban: aggályok a bankkártyapiaci árbeavatkozásokkal kapcsolatban; Európai Számvevőszék (ECA); 2024. január 9.