„Az élelmiszerárak alakulása kiemelten fontos a családok számára, ezért a kormányzat a jövőben is határozottan fellép a megfizethető alapvető élelmiszerek érdekében. A kormányzat korábban számos intézkedést vezetett be a háború és energiaválság okozta infláció letörése érdekében, amelyek közül kiemelendő az élelmiszerár-stop, a kötelező akciózás, valamint az online árfigyelő rendszer.
Ezen intézkedések hatékony eszköznek bizonyultak, melyeknek köszönhetően 2024 első negyedévére gyakorlatilag 0 százalékra csökkent az élelmiszerinfláció. A legfrissebb adatok szerint az élelmiszerinfláció meghaladja az 5 százalékot. Ebben nemzetközi tényezők (nyerstej, gabona árának emelkedése) játszanak szerepet, azonban egyes termékek esetén jelentős kiskereskedelmi árrés-emelkedést is tapasztalhattunk.
A kormány a családok védelme, az infláció tartósan alacsony szinten tartása, valamint a kiskereskedelmi verseny erősítése érdekében 2023. július 1-je óta működteti az infláció letörésében alkalmazott egyik legsikeresebb eszközét, az online árfigyelő rendszert. Ennek köszönhetően 2025-ben is a fogyasztók rendelkezésére áll az eszköz, hogy kényelmesen – akár mobiltelefonról is – össze tudják hasonlítani, hol a legkedvezőbb bevásárolni. Az árfigyelő hatékonyságát az infláció letörésében az is bizonyította, hogy az indulás utáni első 3 hónap során a kezdeti 62 termékkategóriából 56 termékkategóriában, átlagosan 6,7 százalékkal csökkentek az átlagárak.
Az árfigyelő célja a jövőben is az, hogy a legnépszerűbb élelmiszerek napi eladási árának megjelenítésével transzparenssé tegye a fogyasztók számára a legnagyobb hazai üzletláncok árait, így fokozza a piaci versenyt és alacsonyan tartsa az élelmiszerárakat.
Az árfigyelő rendszer bevezetésekor rendkívüli versenyt generált az üzletláncok között és az élelmiszerárak közelmúltbeli alakulása, valamint a felhasználók visszajelzése alapján felmerült, hogy az élelmiszerek még szélesebb körében lenne célszerű erősíteni a versenyt. Jelenleg folyamatban van annak vizsgálata, hogy további termékkategóriákra kerüljenek kiterjesztésre az árfigyelő szabályai. Az infláció csökkentése, a vásárlók védelme és az üzletláncok közötti verseny biztosítása érdekében, a kormány 100 termékre emelheti az online árfigyelőben megfigyelt termékek körét. A kormány jelenleg a rendszer olyan termékkörökre való kiterjesztését vizsgálja, mint a halak, kávé, tea, rizs, további tejtermékek (pl. tejszín), marhahús, sertés kolbászok, zsemle, édességek, kakaópor.
Az online árfigyelő és annak esetleges bővítése nem jár a vállalkozások számára az adminisztrációs terhek érdemi növekedésével, mivel az érintett vállalkozások korábban is együttműködőnek bizonyultak, az informatikai infrastruktúra pedig már rendelkezésre áll.”
Forrás:
100 termékre bővülhet az online árfigyelőben megfigyelt termékek köre; Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM); 2025. január 22.
Az Országos Kereskedelmi Szövetségnek (OKSZ) némileg árnyaltabb a megközelítése:
„Az Országos Kereskedelmi Szövetség közleményben reagált a Nemzetgazdasági Minisztérium bejelentésére, miszerint az infláció elleni küzdelem részeként kibővítik az online árfigyelő termékkörét.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség élelmiszerkiskereskedő tagvállalatai üdvözlik a Nemzetgazdasági Minisztérium azon törekvését, hogy az élelmiszerárak alakulását szorosan figyelemmel kíséri a magyar családok védelme érdekében. Az alapvető élelmiszerek fogyasztói árképzését eddig is az erős verseny határozta meg, amelynek az alapja a tisztességes beszerzési ár. Ezért fontos, hogy a hatékonyság erősítésének, illetve a vásárlói igények magas színvonalú kielégítésének igénye az élelmiszer ellátási lánc minden pontján érvényesüljön.
A kereskedők olyan kínálati portfólió kialakítására törekszenek, amely egyaránt figyelembe veszi a vevők elvárásait, fogyasztói szokásait, valamint a – lehetőség szerint hazai – élelmiszer szállítók kapacitásait, ajánlati kondícióit. Az OKSZ élelmiszerkereskedő tagjai remélik, hogy a hazai termelők, beszállítók is csatasorba állnak az NGM és az OKSZ mellett az infláció elleni harcban.”
Forrás:
OKSZ: az árképzést eddig is az erős verseny határozta meg; Store Insider; 2025. január 23.