Skip to main content
Európai Uniófenntartható fejlődésgazdaságpolitikatechnikazöld átállás

Az Európai Bizottság cselekvési terve az európai gépjárműipar globális versenyképességének fokozására

Szerző: 2025. március 9.No Comments

„Az európai gépjárműipar kritikus fordulóponthoz érkezett, amelyet a gyors technológiai változások és a fokozódó verseny nehezít. Az előttünk álló változások kezelése érdekében Ursula von der Leyen elnök januárban stratégiai párbeszédet indított az európai gépjárműipar jövőjéről, amely együttműködésen alapuló és inkluzív folyamat célja az ágazat legsürgetőbb kihívásainak kezelése. A Bizottság a mai napon cselekvési tervet terjeszt elő, amely a stratégiai párbeszédre épül, és olyan konkrét intézkedéseket terjeszt elő, amelyek szilárd és fenntartható gépjárműipart biztosítanak, és segítenek felszabadítani innovatív erejét. Az erős európai termelési bázis fenntartása és a stratégiai függőségek elkerülése érdekében 1,8 milliárd eurót bocsátunk rendelkezésre az akkumulátor-nyersanyagok biztonságos és versenyképes ellátási láncának létrehozására, ami elő fogja segíteni az európai gépjárműipar növekedését.

Ursula Von der Leyen, a Bizottság elnöke így nyilatkozott:

„Olyan sok kiaknázatlan lehetőség rejlik a globális piacon az innováció és a tiszta megoldások terén. Azt szeretném, ha az európai autóipar átvenné a vezetést. A stratégiai függőségek elkerülése érdekében elő fogjuk mozdítani a belföldi termelést, különösen az akkumulátorgyártás tekintetében.  Ragaszkodni fogunk az elfogadott kibocsátási céljainkhoz, de pragmatikus és rugalmas megközelítéssel. Közös célunk a fenntartható, versenyképes és innovatív európai gépjárműipar, amely polgáraink, gazdaságunk és környezetünk javát szolgálja.”

Az innováció és a tiszta mobilitásra való átállás felgyorsítása

Az uniós gépjárműipari vállalatok lemaradnak a kulcsfontosságú technológiák terén. Annak érdekében, hogy az ágazat vezető szerepet töltsön be a mesterséges intelligenciával működő, összekapcsolt és automatizált járművekre való átállásban, a cselekvési terv sebességváltást irányoz elő. Az összekapcsolt és autonóm járművek európai szövetsége összefogja az európai autóipari érdekelt feleket, hogy alakítsák a következő generációs járművek fejlesztését, és segítsék az e technológia életre keltéséhez szükséges megosztott szoftverek és digitális hardverek kifejlesztését. A nagyléptékű tesztkörnyezetek és szabályozói tesztkörnyezetek lehetővé teszik az innovátorok számára, hogy teszteljék és finomítsák az autonóm járművekkel kapcsolatos technológiáikat. A Bizottság tovább fogja fejleszteni az önvezető járművekre vonatkozó szabályozási keretet. Ezeket az intézkedéseket a Horizont Európa program által a 2025–2027-es időszakban támogatott, mintegy 1 milliárd EUR összegű közös köz-magán beruházások fogják támogatni.

A mai cselekvési tervet a vállalati flották dekarbonizációjáról szóló közlemény kíséri, amely kiemeli a bevált gyakorlatok példáit, és arra ösztönzi a tagállamokat, hogy tegyenek további intézkedéseket a környezetbarát vállalati flották érdekében, amelyek az új személygépkocsik nyilvántartásba vételének mintegy 60%-át teszik ki.

Nagyobb rugalmasság a CO2-szabványoknak való megfelelés érdekében

A Bizottság tudomásul vette a szén-dioxid-kibocsátási célértékekkel kapcsolatos nagyobb rugalmasság iránti egyértelmű igényt, és elkötelezett amellett, hogy ezt a kérdést kiegyensúlyozott és méltányos módon kezelje. A Bizottság ebben a hónapban javaslatot tesz a személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról szóló rendelet célzott módosítására. Elfogadása esetén a módosítás lehetővé tenné a gépjárműgyártók számára, hogy hároméves időszakra (2025–2027) vonatkozó teljesítményük átlagolásával teljesítsék megfelelési céljaikat, lehetővé téve számukra, hogy egy vagy két éven belül kiegyenlítsék az esetleges hiányosságokat a másik év(ek)ben elért többleteredményekkel, miközben fenntartják a 2025-ös célok általános ambícióját. A Bizottság fel fogja gyorsítani a személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról szóló rendelet tervezett felülvizsgálatának előkészítésével kapcsolatos munkát is.

Ezzel párhuzamosan a Bizottság azon dolgozik, hogy miként lehetne növelni az európai kibocsátásmentes járművek iránti keresletet. A cselekvési terv olyan intézkedéseket tartalmaz, amelyek ösztönzik a kibocsátásmentes járművekre való átállást, és konkrét intézkedések – például az akkumulátorok egészségének és javíthatóságának javítása – révén erősítik a fogyasztói bizalmat.

A Bizottság aktívan együtt fog működni a tagállamokkal annak érdekében, hogy optimalizálja ezeket az ösztönző rendszereket a fogyasztók számára.

Az ellátási lánc rezilienciájának és az ágazatban dolgozóknak a támogatása

Alapvető fontosságú, hogy Európa költség-versenyképes uniós cellagyártást valósítson meg, amely az akkumulátorellátás nagy részét lefedné, és európai hozzáadott értéket teremtene az ellátási lánc mentén. A Bizottság az Innovációs Alap keretében nyújtott finanszírozás révén továbbra is támogatni fogja az uniós akkumulátoripart, és segíteni fogja abban, hogy erős európai termelési bázist tartson fenn. A Bizottság meg fogja vizsgálni továbbá az akkumulátorokat gyártó vállalatoknak nyújtott közvetlen gyártástámogatást és az alkatrészekre vonatkozó nem árjellegű kritériumokat, például a rezilienciakövetelményeket.

Annak érdekében, hogy segítse az uniós gépjárműipart a szakemberhiánnyal, a strukturális munkaerőhiánnyal és az idősödő munkaerővel kapcsolatos kihívások kezelésében, a tiszta ipari megállapodással elindított Méltányos Átállás Európai Megfigyelőközpontja adatokat fog kidolgozni és összegyűjteni, hogy segítsen azonosítani a foglalkoztatási zavarok és a készséghiányok várható jövőbeli „forró pontjait”. A Bizottság ki fogja terjeszteni az elbocsátott munkavállalók támogatását szolgáló Európai Globalizációs Alkalmazkodási Alap (EGAA) támogatását annak érdekében, hogy az gyorsabb és szélesebb körű legyen, lehetővé téve a vállalatok számára, hogy támogatást nyújtsanak, és támogassák az azonnali elbocsátással fenyegetett munkavállalókat. Emellett a Bizottság együtt fog működni a szociális partnerekkel és a tagállamokkal annak érdekében, hogy növelje az Európai Szociális Alap Plusz (ESZA+) finanszírozását a gépjárműipar számára, támogatva az átképzést és új munkalehetőségeket kereső munkavállalókat. A Bizottság arra is fel fogja használni az ESZA+ félidős felülvizsgálatát, hogy arra ösztönözze a tagállamokat, hogy több finanszírozást programozzanak át a gépjárműipar számára. Emellett a készségfejlesztési paktumban bejelentetteknek megfelelően a Bizottság megerősített kezdeményezést fog javasolni az olyan stratégiai ágazatokban dolgozó munkavállalók támogatására, mint a gépjárműipar, a továbbképzési és átképzési programokra összpontosítva.

Az ipar rezilienciájának növelése a globális színtéren való sikeres versenyzés érdekében

Annak érdekében, hogy az uniós gépjárműipar ellenállóbbá váljon a tengerentúlról érkező kiélezett versennyel szemben, a Bizottság piacvédelmi eszközök – például szubvencióellenes intézkedések – alkalmazásával egyenlő versenyfeltételeket fog biztosítani az európai vállalatok tisztességtelen versennyel szembeni védelme érdekében. Ugyanakkor folytatódnak a tárgyalások a partnerországokkal a gépjárműipar piacra jutási és beszerzési lehetőségeinek javítása érdekében. Emellett a Bizottság intézkedéseket fog javasolni annak biztosítására, hogy az uniós gépjárműiparba történő külföldi beruházások hozzájáruljanak az ipar hosszú távú versenyképességéhez, miközben a szabályozás egyszerűsítése révén az európai autógyártók adminisztratív terheinek csökkentésére törekszik.

Háttér

A mai cselekvési terv egy inkluzív és együttműködésen alapuló folyamat eredménye, amely az Ursula Von der Leyen elnök által 2025. január 30-án elindított, a gépjárműipar jövőjéről szóló stratégiai párbeszéd keretében számos megbeszélést és az érdekelt felek bevonását foglalta magában. A terv az európai gépjárműipar jövőjéről folytatott nyilvános konzultációból, valamint a Šefčovič, Hoekstra , Séjourné, Virkkunen, Mînzatu és Tzizikostas biztosok által vezetett több munkacsoport munkájából is merített.

További információ

Ursula von der Leyen elnök politikai iránymutatása

Tájékoztatás: Ipari cselekvési terv az európai gépjárműipar számára

Tájékoztatás: A vállalati flották dekarbonizációja

Kérdések és válaszok – A Bizottság cselekvési tervet terjeszt elő a gépjárműipar innovációjának, fenntarthatóságának és versenyképességének ösztönzésére

Tájékoztató – Cselekvési terv a gépjárműipar jövőjéről

Tájékoztató – A vállalati flották dekarbonizációja

Versenyképességi iránytű

Tiszta ipari megállapodás

Idézet(ek)

„A globális piacon rengeteg kiaknázatlan lehetőség rejlik az innováció és a tiszta megoldások terén. Azt szeretném, ha az európai autóipar átvenné a vezetést. A stratégiai függőségek elkerülése érdekében elő fogjuk mozdítani a belföldi termelést, különösen az akkumulátorgyártás tekintetében. Ragaszkodni fogunk az elfogadott kibocsátási céljainkhoz, de pragmatikus és rugalmas megközelítéssel. Közös célunk a fenntartható, versenyképes és innovatív európai autóipar, amely polgáraink, gazdaságunk és környezetünk javát szolgálja.” – Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke

„Az európai gépjárműipar jövőjének versenyképesnek, összekapcsoltnak és tisztának kell lennie. Ezzel a cselekvési tervvel határozott lépéseket teszünk Európa ipari bázisának megerősítése, a digitalizáció felgyorsítása és a tiszta mobilitás előmozdítása érdekében. Célunk egyértelmű: annak biztosítása, hogy a járművek következő generációja ne csak Európában készüljön, hanem Európában újuljon meg, az európai technológia által vezérelve és az európai értékekre építve.” -Apósztolosz Cicikósztasz, a fenntartható közlekedésért és a turizmusért felelős biztos”

Forrás:
A Bizottság fokozza az európai gépjárműipar globális versenyképességét; Európai Bizottság; 2025. március 5.
.[Ennek az oldalnak a szövege gépi fordítással készült. Vissza az eredeti nyelvre. Az Európai Bizottság nem vállal felelősséget a gépi fordítás minőségéért és tartalmáért.
Fontos tudnivalók a gépi fordításról].