Skip to main content
gazdaságinformatikaMesterséges Intelligencia (MI)politikatechnikatudomány

Mi történik, ha Kína nyeri a mesterséges intelligencia versenyt?

By 2025. június 15.No Comments

Amerikának a győzelemre kell törekednie, de fel kell készülnie a második helyezésre is

A digitális vállalatok vezetői, a nemzetbiztonsági elemzők és az amerikai kormányzat tisztségviselői úgy tűnik, hogy egyaránt egyetértenek abban, hogy az Egyesült Államoknak meg kell nyernie a Kínával versenyt a mesterséges intelligencia területének uralásáért. 2024 októberében Jake Sullivan, a Biden-kormány nemzetbiztonsági tanácsadója arra figyelmeztetett, hogy az Egyesült Államok „kemény munkával megszerzett előnyét” kockáztatja, ha nem „alkalmazza gyorsabban és átfogóbban a mesterséges intelligenciát [az ország] nemzetbiztonságának megerősítése érdekében”. A második Trump-kormány egyik első végrehajtási rendelete pedig azt a célt tűzte ki, hogy „fenntartsa és erősítse Amerika vezető szerepét a globális mesterséges intelligencia terén”. Washington kétirányú stratégiát követett a fölény megszerzése érdekében: egyrészt a kulcsfontosságú technológiai alkatrészek Kínába irányuló exportjának korlátozásával, másrészt felgyorsította a mesterséges intelligencia alapmodelljeinek hazai innovációját. Az utóbbi cél elérése érdekében mindkét kormányzat viszonylag enyhe szabályozási gyakorlatot alakított ki, célzott beruházásokat hajtott végre a félvezetők és az energiainfrastruktúra területén, és ösztönözte a mesterséges intelligencia alkalmazását a szövetségi kormányzatban, különösen a védelmi és hírszerző ügynökségekben, olyan változatos felhasználási területeken, mint a élelmiszer-eredetű betegségek kitörésének kivizsgálása és a pénzügyi csalások felderítése.

Eddig ezek a politikák lehetővé tették az amerikai vállalatok számára, hogy piaci részesedésükben és modelljeik teljesítményében megőrizzék előnyüket kínai versenytársaikkal szemben. Washington azonban nem számíthat arra, hogy ez az előny örökre megmarad. A DeepSeek, az Alibaba Cloud, a Baidu és a Tencent kínai MI-vállalatok legújabb áttörései arra utalnak, hogy az Egyesült Államok és Kína közötti különbség a mesterséges intelligencia terén egyre csökken, és az amerikai fölény messze nem biztos. Még akkor is, ha továbbra is a dominanciát tűzi ki elérendő célnak, Washingtonnak akkor is fel kell készülnie egy olyan lehetséges jövőre, amelyben az Egyesült Államok elveszíti az MI-versenyt Kínával szemben – vagy legalábbis egy olyanra, amelyben a kínai MI-modellek globálisan az amerikai modellekhez hasonló népszerűségre tesznek szert.

Az Egyesült Államok második helyre szorulásának lehetőségére való felkészülés azonban nem jelenti azt, hogy Washington kénytelen lenne megismételni a 5G-verseny kudarcát, amelyben az Egyesült Államok nehezen tudott megfizethető, innovatív termékeket kínálni, miközben Kína előre tört. Viszont, ha olyan gazdagabb keretrendszereket támogat, amelyek megfelelően figyelembe veszik azokat a tulajdonságokat, amelyek az MI-t a legvonzóbbá teszik a feltörekvő piacok számára, megkönnyítve a fejlesztők számára a modellek közötti áttérést, olyan rendszereket építve, amelyek lehetővé teszik a felhasználók számára a versengő MI-modellek eredményeinek összehasonlítását, és biztonságosan megosztva az amerikai adatokat a modellek fejlesztőivel, partnereivel és szövetségeseivel, akkor Washington biztosíthatja, hogy még ha nem is jár sikerrel a globális MI-fölény megszerzésében, biztonságosan profitálhat az MI-forradalomból…”

Forrás:
What If China Wins the AI Race?; Sebastian Elbaum, Adam Segal; Foreign Affairs; 2025. június 13.
A szerzőkhöz:
„SEBASTIAN ELBAUM is Professor of Computer Science at the University of Virginia, Technologist in Residence at the Council on Foreign Relations, and a Fellow of the Association for Computer Machinery and of the Institute of Electrical and Electronics Engineers.
ADAM SEGAL is Ira A. Lipman Chair in Emerging Technologies and National Security and Director of the Digital and Cyberspace Policy Program at the Council on Foreign Relations. From April 2023 to July 2024, he was a Senior Adviser in the U.S. State Department’s Bureau of Cyberspace and Digital Policy.”