Skip to main content
Európai Uniófenntartható fejlődésgazdaságzöld átállás

Az Európai Tanács következtetései a versenyképességről és a kettős átállásról

By 2025. október 26.No Comments

IV. VERSENYKÉPESSÉG ÉS KETTŐS ÁTÁLLÁS

32. Az Európai Tanács – a 2025. márciusi és júniusi következtetéseire építve, valamint az egyszerűsítésre, a versenyképes zöld átállásra és a szuverén digitális átállásra összpontosítva – mélyreható megbeszélést tartott arról, hogy miként lehetne tovább erősíteni az EU versenyképességét. Ugrásszerű változást szorgalmaz az uniós intézkedések terén, és továbbra is figyelemmel fogja kísérni a versenyképességi és az egységes piaci menetrend valamennyi területét, mivel ez kulcsfontosságú Európa jólétének és társadalmi modelljének fenntartása szempontjából. Az Európai Tanács felszólítja a Bizottságot és a társjogalkotókat, hogy ambiciózusan vigyék tovább az egységes piaci stratégia 2028-ig történő végrehajtását, többek között a Bizottság közeljövőben előterjesztendő ütemtervének fényében is.

Egyszerűsítés

33. Az Európai Tanács újólag megerősíti, hogy Európa versenyképességének biztosítása érdekében minden – azaz uniós, nemzeti és regionális – szinten, valamint minden területen sürgősen elő kell mozdítani egy ambiciózus és horizontálisan vezérelt egyszerűsítési és minőségi jogalkotási programot, anélkül, hogy ez veszélyeztetné a kiszámíthatóságot, a szakpolitikai célkitűzéseket, a magas színvonalat és az egységes piac integritását.Emlékeztet különösen arra a kötelezettségvállalásra, amely szerint drasztikusan és sürgősen csökkenteni kell a vállalkozásokra, többek között a kkv-kra, valamint a közigazgatásra nehezedő adminisztratív, szabályozási és jelentéstételi terheket.

34. Üdvözölve az eddig elért eredményeket, az Európai Tanács sürgeti a Bizottságot és a társjogalkotókat, hogy – kiemelt elsőbbséget élvező feladatként – gyorsítsák fel munkájukat az egyszerűsítési, illetve versenyképességi dimenzióval rendelkező összes javaslattal kapcsolatban. Az Európai Tanács különösen üdvözli a beruházásokra, valamint az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmusra (CBAM) vonatkozó egyszerűsítési omnibusz csomagokkal kapcsolatban végzett munkát, továbbá a fenntarthatósági beszámolásra, az elemekkel, illetve akkumulátorokkal kapcsolatos kellő gondosságra és a vegyi anyagokra vonatkozó „stop-the-clock” intézkedéseket. Sürgeti a társjogalkotókat, hogy mielőbb fejezzék be a munkát a fenntarthatósági beszámolásra és átvilágításra, a mezőgazdaságra, a kis méretű, közepes piaci tőkeértékű vállalatokra és a digitalizációra, a védelmi készültségre és a vegyipari termékekre vonatkozó, javasolt egyszerűsítési omnibusz csomagokkal kapcsolatban. A fenntarthatósági beszámolásra vonatkozó csomagot az év végéig, a többi csomagot pedig 2026 elején a lehető leghamarabb el kell fogadni. Az Európai Tanács felszólítja továbbá a Bizottságot, hogy – a Szerződésekben meghatározott vonatkozó hatáskörökkel összhangban – haladéktalanul tegyen javaslatot egy, az innovatív vállalkozások növekedését lehetővé tevő, opcionális, 28. társasági jogi rendszerre.

35. Az Európai Tanács felszólítja a Bizottságot, hogy mielőbb terjesszen elő további ambiciózus egyszerűsítési csomagokat, többek között a gépjárműiparra, a katonai mobilitásra, a digitalizációra, a pénzügyi szolgáltatásokra, a közlekedésre, a környezetre, az energiára és az élelmiszer-biztonságra vonatkozóan, valamint mielőbb terjessze elő a REACH-rendelet felülvizsgálatát azzal a céllal, hogy fokozódjon a vegyipari ágazat versenyképessége. Emlékeztet továbbá az erős európai gyógyszeripari ágazat fontosságára.

36. Az Európai Tanács továbbá ismételten hangsúlyozza, hogy a jogalkotási és a végrehajtási folyamatok egészében, minden szinten el kell kerülni a túlszabályozást és az új adminisztratív terhek bevezetését, különösen a kkv-k tekintetében, és jogalkotási és szabályozási önmérsékletre szólít fel, összhangban a „beépített egyszerűség” megközelítésével.

37. Az Európai Tanács felszólítja a Bizottságot, hogy fokozza az uniós vívmányok stressztesztelésére irányuló erőfeszítéseit. Ezzel összefüggésben felkéri a Bizottságot, hogy:

a) azonosítson további lehetőségeket a további egyszerűsítésre és a versenyképességnek a megerősítésére, többek között az egységes piaci bankrendszer általános helyzetét értékelő, 2026-ra tervezett jelentés keretében;

b) vizsgáljon meg új javaslatokat annak érdekében, hogy egyszerűbbé és gyorsabbá váljanak a tervezési és engedélyezési eljárások a tagállamokban;

c) fokozza az egyszerűsítési erőfeszítéseket a felhatalmazáson alapuló jogi aktusok és a végrehajtási jogi aktusok tekintetében;

d) adott esetben mérlegelje javaslatok visszavonását.

38. Az Európai Tanács felkéri a Tanácsot (Általános Ügyek), hogy e célkitűzések fényében értékelje a Bizottság jogalkotási munkaprogramját.

Versenyképes zöld átállás

39. Az éghajlatváltozás jelentette egzisztenciális fenyegetés képezi az alapját az Unió Párizsi Megállapodás melletti elkötelezettségének, továbbá ösztönzőleg hat az Unió arra irányuló eltökéltségére, hogy teljes mértékben kiaknázza az ipari megújulásban, valamint a gazdaságainak ahhoz szükséges átalakulásában rejlő lehetőségeket, hogy létrejöhessenek a jövő tiszta technológiái, piacai, iparágai és minőségi munkahelyei. Az Unió versenyképességének fokozása, rezilienciájának megerősítése és a zöld átállás előmozdítása olyan, egymást kölcsönösen erősítő célkitűzések, amelyeket együttesen kell megvalósítani.

40. Ahhoz, hogy egy ilyen alapvető átállás sikeres legyen, annak méltányosnak és igazságosnak, pragmatikusnak, költséghatékonynak és társadalmilag kiegyensúlyozottnak kell lennie – figyelembe véve az eltérő nemzeti körülményeket –, megfizethető megoldásokat kínálva a gazdaság egészében és a polgárok számára az Unió egész területén annak érdekében, hogy biztosítani lehessen Európa versenyképességét és jólétét a jelen és a jövő nemzedékei számára.

41. Az Európai Tanács felszólít a megfizethető és tiszta energiával való ellátás biztosítását, valamint a valódi energiaunió 2030 előtt történő létrehozását célzó erőfeszítések sürgős fokozására, többek között az új, energiaunióval foglalkozó munkacsoport kihasználása révén. Ehhez az összes nettó zéró és alacsony szén-dioxid-kibocsátású megoldást alkalmazva ambiciózus villamosításra, valamint a hálózatokba, a tárolásba és az összeköttetésekbe történő beruházásokra lesz szükség nemzeti és uniós szinten. Tekintettel a magas energiaáraknak az európai iparágak globális versenyképességére, az Unió stratégiai autonómiájára és az európai háztartásokra gyakorolt negatív hatására, az Európai Tanács felszólítja a Bizottságot, hogy gyorsítsa fel azt a munkát, amelynek célja az energiaárak csökkentése és a fenntartható energiatermelés támogatása az Unióban. Ezzel összefüggésben az Európai Tanács üdvözli, hogy a Bizottság a lehető leghamarabb be kívánja nyújtani a vonatkozó javaslatokat.

42. Az Európai Tanács emlékeztet arra, hogy sürgősen fokozni kell azokat a kollektív erőfeszítéseket, amelyek Európa ipari megújulásának, modernizálásának és dekarbonizációjának technológiai szempontból semleges módon történő biztosítására irányulnak. Ezzel összefüggésben hangsúlyozza, hogy különös figyelmet kell fordítani a hagyományos iparágakra, nevezetesen a gépjárműiparra, a hajózási és a légi közlekedési ágazatra, valamint az energiaigényes iparágakra, így például az acél- és fémiparra, a vegy-, a cement-, az üveg- és kerámiaiparra, valamint a cellulóz- és papíriparra annak érdekében, hogy reziliensek és versenyképesek maradjanak a globális piacon és a kihívásokkal teli geopolitikai környezetben. E tekintetben üdvözli a Bizottság közelmúltbeli javaslatát, amelynek célja, hogy megvédje az európai acélágazatot a globális kapacitásfelesleg méltánytalan hatásaitól. Üdvözli, hogy a Bizottság folytatni kívánja a személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról szóló rendeletben előirányzott felülvizsgálatot, és felszólít e javaslat gyors előterjesztésére, figyelembe véve a technológiai semlegességet és az európai tartalmat. Várakozással tekint a Bizottságnak az ipar dekarbonizációjának felgyorsításáról szóló javaslata elé, amely hozzá fog járulni a „made in Europe” iránti kereslet növeléséhez. Emellett további erőfeszítésekre van szükség az innovációnak, az Unió tiszta és digitális technológiák terén való versenyelőnyének, valamint az élvonalbeli innovációnak a megerősítése érdekében.

43. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatoktól való elrettentés és az azok elleni küzdelem érdekében az Európai Tanács felkéri a Bizottságot, hogy ténylegesen használja ki az EU összes gazdasági eszközét.

44. Ezzel összefüggésben az Európai Tanács stratégiai megbeszélést tartott arról, hogy miként lehetne támogatni a 2040-re teljesítendő, köztes uniós éghajlat-politikai célérték elérését.

45. E tekintetben az Európai Tanács hangsúlyozza az alábbi elemek figyelembevételének fontosságát:

a) a szén-dioxid-eltávolítás reális hozzájárulása a teljes kibocsátáscsökkentési erőfeszítéshez, figyelembe véve a természetalapú eltávolítással kapcsolatos bizonytalanságokat, valamint biztosítva azt, hogy az esetleges hiányosságok ne okozzanak hátrányt más gazdasági ágazatoknak;

b) annak fontossága, hogy a globális kibocsátáscsökkentési erőfeszítéshez való hozzájárulás olyan módon – nevezetesen a kiváló minőségű nemzetközi jóváírások megfelelő szintjének meghatározása révén – történjen, amely egyaránt ambiciózus és költséghatékony;

c) a felülvizsgálatra vonatkozó rendelkezés szükségessége a legújabb tudományos bizonyítékok, a technológiai fejlődés, valamint az EU globális versenyképességét érintő, változó kihívások és kínálkozó lehetőségek fényében.

46. Az Európai Tanács felszólítja a Bizottságot, hogy fejlessze tovább az európai iparnak és polgároknak a 2040-re teljesítendő, köztes célérték elérése során való támogatásához szükséges támogató feltételeket, és ezzel összefüggésben üdvözli a Bizottság elnökének az éghajlat-politikáról és a versenyképességről szóló közelmúltbeli levelét. Elvárja, hogy a Bizottság és a társjogalkotók mielőbb folytassák a munkát.

47. Az Európai Tanács tudomásul veszi, hogy a Bizottság intézkedéseket szándékozik javasolni az ETS2 hatálybalépésének megkönnyítése érdekében, és felkéri a Bizottságot, hogy terjessze elő az ETS2 végrehajtási keretének – többek között az összes releváns aspektusra kiterjedő – felülvizsgálatát.

Szuverén digitális átállás

48. A geopolitikai és a gyors technológiai változásokkal, valamint az innovációért, a tehetségekért és a beruházásokért folyó növekvő globális versennyel szembesülve, alapvető fontosságú előmozdítani Európa digitális transzformációját, erősíteni szuverenitását és megerősíteni saját nyitott digitális ökoszisztémáját. Ehhez a megbízható partnerországokkal és nemzetközi szervezetekkel folytatott megerősített nemzetközi partnerségekre és szoros együttműködésre van szükség a digitális innováció és kormányzás terén.

49. E tekintetben az Európai Tanács hangsúlyozza, hogy az Unió értékei, érdekei és szabályozási autonómiája képezik az uniós fellépés alapját, többek között a digitális szférában is. Ez azt jelenti, hogy az EU továbbra is elő fogja mozdítani azokat az emberközpontú technológiai megoldásokat, amelyek védik az egyéneket és adataikat, valamint megőrzik a digitális elszámoltathatóságot, az átláthatóságot és a társadalmi rezilienciát. Az Európai Tanács hangsúlyozza, hogy fontos védeni a kiskorúakat, többek között azáltal, hogy – a nemzeti hatáskörök tiszteletben tartása mellett – a közösségi médiához való hozzáférést digitális nagykorúsághoz kötnék.

50. Emellett meg kell védeni az Unió digitális infrastruktúráját és technológiai bázisát, többek között a hibrid fenyegetésekből eredő kockázatok, a kiberbiztonsági kihívások és a stratégiai függőségek kezelése révén. Az Európai Tanács hangsúlyozza továbbá, hogy a külső beszállítókra való túlzott mértékű támaszkodás elkerülése érdekében fejleszteni kell az európai technológiai képességeket, valamint diverzifikálni kell a kritikus fontosságú nyersanyagok uniós forrásait.

51. E célból és Európa versenyképességének megerősítése érdekében az Uniónak olyan környezetet kell kínálnia, amely ösztönzi a fokozott innovációt a magánszektorban, az élvonalbeli technológiákat, az induló innovatív vállalkozások megjelenését és az európai technológiai megoldások nagyobb léptékű fejlesztését. A piac széttagoltsága, az infrastrukturális hiányosságok és a magas energiaárak továbbra is akadályozzák e technológiai átalakulás növekedési potenciálját, és ezekkel a tényezőkkel ugyancsak foglalkozni kell. Az Európai Tanács hangsúlyozza, hogy különös erőfeszítésekre van szükség a konnektivitási infrastruktúra kiépítésének előmozdítása, az elektronikus hírközlés egységes piacának elmélyítése, valamint a fenntartható digitális rendszerek, hálózatok és technológiák fejlesztésének és bevezetésének támogatása érdekében. Felszólít továbbá az egységes piac digitalizálására, valamint a digitális technológiák és interoperábilis adatok elterjedésének támogatására az európai gazdaság egészében.

52. Az Európai Tanács tudomásul veszi az MI-re és a kvantumtechnológiára vonatkozó, közelmúltbeli bizottsági kezdeményezéseket. Felkéri a Bizottságot, hogy soron következő – többek között a felhőszolgáltatások és a mesterséges intelligencia uniós fejlesztésére vonatkozó – javaslataiban maradjon ambiciózus Európa szuverén digitális transzformációja tekintetében.

Ülések

Forrás:
Az Európai Tanács következtetései a versenyképességről és a kettős átállásról; Európai Tanács; 2025. október 23.