„Nemcsak az üzleti, de az állami szférában is hatékonyabb és költségtakarékosabb központilag üzemeltetni bizonyos szolgáltatásokat. A párhuzamosságok felszámolásával az állampolgár is jól jár, hiszen majd egyszer – állítólag 2013-tól – meglesz a lehetősége egy ablakon át intézni összes hivatalos ügyét.
Az állam, teljesen természetes módon, működéséhez fenntart egy sor hivatalt, intézményt sőt, tulajdonában gazdasági társaságok is találhatók. Ezek alaptevékenysége fontos az állam számára, ezért működtetésükhöz támogatott körülményeket teremt. Az viszont már nem természetes, hogy az állami szervezetek és vállalatok gyakran párhuzamosan végzik ezeket a tevékenységeiket, nem beszélve a háttértevékenységekről (informatika, emberierőforrás-kezelés stb.), amelyek hatékonysága és takarékossága is sokszor erősen megkérdőjelezhető.
Jogos elvárás tehát az összes párhuzamosság megszüntetése például központi szolgáltatások nyújtásával vagy központosított beszerzéssel…
A központi szolgáltatások modellje több területen segíti az azt alkalmazó intézmények hatékony működését. Bővül a bevételi lehetőség, ugyanis az intézmények külső szereplőknek is szolgáltathatnak, emellett a központi szolgáltatás kiszervezhető. Növekedhet a szolgáltatás színvonala is, mivel az intézmény(ek) belső legjobb gyakorlata elérhető lesz mindenki számára, az iparági legjobb gyakorlatok pedig gyorsan bevezethetők. A gyorsabb kiszolgálást és ügykezelést szabványos, de variálható szolgáltatáscsomagok segíthetik elő.
Mindezzel tőke szabadítható fel, mivel a központosított modell kevesebb fizikai helyet, ingatlant igényel, továbbá a standardizált eszközökkel csökken a beruházási igény…
A központi szolgáltatási modellel az értékesítési, az általános és az adminisztratív tevékenységek ügyfélorientált szervezetbe kerülhetnek át. Célja értelemszerűen az, hogy megfeleljen az ügyfél elvárásainak és igényeinek, illetve mérje az elégedettséget és célirányos javító intézkedésekkel reagáljon, s eközben teljesítményhez kapcsolódó intézkedéseket és ösztönzőket adjon.
A központi szolgáltató képes vállalati és üzletági szinten szegmentálni a belső ügyfeleket, s ezek igényeihez igazítja a támogatást. Megszünteti továbbá az üzleti egységek közti párhuzamokat, külső beszállítók segítségével biztosítja a költségek versenyképességét, s kialakítja a legjobb gyakorlatot. A szolgáltatások költségeiért viszont az üzleti egységek felelnek.”
Forrás:
Központilag hatékonyabb, Mártonffy Attila, IT Business, 2010. 10. 04.