„Júliustól az utolsó papíralapú nyilvántartásnak is búcsút mondhatunk: közel egymilliárdos EU-támogatásból elektronikus rendszerbe kerül az 1895 óta papíron vezetett anyakönyv, ami felgyorsítja az ügyintézés folyamatát is, hiszen adataink másolatát bárhol kikérhetjük – közölte rádiónkkal a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) elnöke. Vetési Iván a közelmúlt újításairól elmondta, mára hozzávetőleg 1 millió felhasználója van az ügyfélkapu rendszernek – amellyel otthonról intézhetjük ügyeinket.
Július 1-től az egyetlen papíralapú szolgáltatás, az anyakönyvezés is elektronikus formátumúra változik: a jelenleg négyféle okmány (születési, házassági, bejegyzett élettársi és halotti) nyilvántartását ugyanis egységesítik. Mindezt felmenő rendszerben, tehát a fenti dátum után születettek, illetve anyakönyvi kivonatot igénylők esetében. Ez az újítás több szempontból is időszerű, hisz a nagy mennyiségű adat tárolása, kezelése, a hozzáférés komoly problémákat okozott. Az anyakönyvi kivonat pótlása, a hiteles másolat beszerzése sok esetben rendkívül idő- és költség igényes volt, mivel csak a születési helyen volt elérhető. A többszöri másolás gyakran eredményezett elírásokat.
Nyártól mindezen nehézségeknek búcsút inthetünk. A szülők fognak ugyan még kapni születési anyakönyvi kivonatot, házasságkötésnél is lesz adatlap, de a papíralapú anyakönyvi nyilvántartás lezárásra kerül a hivatalokban. Az ügyintézés is egyszerűsödik, mert születési helyünktől függetlenül bárhol kézhez kaphatjuk majd a hiteles anyakönyvi másolatot, mindezt a jelen jogi állás szerint ugyanannyi vagy kevesebb illeték fejében. A július 1. előtt születettek adatai egy-egy újabb anyakönyvi eseménnyel, például házasságkötéssel kerülnek be a rendszerbe. Akkor sem kell azonban átszelnünk az országot egy kivonatért, ha az adatunk ilyen esemény hiányában nem került volna be a rendszerbe. Az anyakönyvvezetők ugyanis továbbítják egymásnak a dokumentumot – nyugtat meg Vetési. Az új rendszer kialakításában az anyakönyvvezetők is aktívan részt vettek, emellett képzéseken kapnak segítséget. A KEKKH elnöke elmondta, tervezik a régi adatok visszamenőleges bevitelét és az anyakönyvek digitalizálását is.
Tágul az ügyfélkapu
A Rádió Orient kérdésére Vetési Iván az elmúlt évek újításai kapcsán elmondta, hogy mára hozzávetőleg 1 millió felhasználója van az ügyfélkapu rendszernek. A webes ügysegédre épülő szolgáltatások használata jelentősen lerövidíti az ügymenetet, hiszen otthonról intézhető mindaz, amiért eddig postára, okmányirodába, egészségpénztárhoz kellett menni. Így az idő mellett jelentős költségmegtakarítást is eredményez.Jelenleg erkölcsi bizonyítvány-igénylésre, gépjármű tulajdonosváltásnál az eladói nyilatkozat beküldésére, a gépjármű forgalomból történő kivonására, újbóli forgalomba helyezésére és annak meghosszabbítására is van ebben a formában lehetőség, a tavalyi évtől pedig az elveszett, ellopott, megsemmisült személyi igazolvány vagy útlevél cseréje is igényelhető online. Az ügyfélkapun keresztül zajlik az egyéni vállalkozók regisztrációja is. A telefonos ügyfélszolgálaton, az 1818-as számú kormányzati ügyfélvonalon nemcsak információszerzésre, hanem ügyintézésre is mód nyílik.
Jön a választható ügyfél-azonosítás
A tavalyi évben elindított webes ügysegéd keretrendszeréhez sokféle típusú szolgáltatás kapcsolható – bővítését évente 2-3 termékkel tervezik a jogalkotói tevékenység függvényében. A tervek között szerepel a második útlevél igénylésének, a lakcímváltozás bejelentésének és a teljes ügyfél-azonosítás lehetőségének bevezetése. Ez utóbbi egy komplex uniós projekt, mely a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltatóval közösen valósul meg.Bevezetésével nem az állam, hanem maga az állampolgár döntheti majd el, hogy mi módon kívánja magát azonosítani a közigazgatási szervek felé – mutat rá Vetési István, hozzátéve, a folyamat előre haladtával olyan magasabb szintű azonosítási formák is bevezetésre kerülnek majd, mint a tranzakció alapján történő azonosítás, az időbélyegző vagy az elektronikus aláírás. Ennek a teljes körű ügyfél-azonosítási projektnek a része egy összerendelési nyilvántartás, ami az egy azonosítóval való nyilvántartást nem tudja ugyan biztosítani – hiszen a személy azonosításához szükséges alapadatokat nem fogja tartalmazni – de egyszerűbbé teszi majd a különböző államigazgatási szervek közötti átjárhatóságot, és ezzel az ügymenetet is…”
Forrás:
Viszlát papírmunka, itt az e-anyakönyv; OrientPress; 2014. május 9.