„A hazai shared economy alapú vállalkozásokat népszerűsítő, mobil eszközökre fejlesztett weboldal indult Magyarországon a Telekom fejlesztésében.
Külföldön a világ legértékesebb tíz startup cége közül a top kettő egyaránt a shared economy modell alapján épül fel. Júniusban legalábbis az amerikai Statista kutatóintézet 18,2 milliárd dollárra becsülte a közösségi autózás úttörőjének tartott Ubert, míg az Airbnb értékét 10 milliárd dollárra lőtték be, amely így nagyjából pont annyit ér, mint amennyiért a Dropbox-szot, vagy a gejzírként feltörő Xiaomi-t lehetne felvásárolni. Nyugaton kétségtelenül pörög a megosztás alapú gazdaság, menő az, hogy az autónkat, a lakásunkat, vagy éppen a vacsoránkat megoszthatjuk másokkal, vagy legalábbis sokakat motivál, hogy a javak jobb kihasználása miatt spórolhatunk. A shared economy-nak ennek megfelelően külföldön már méretes szakirodalma van, itthon viszont még azt sem nagyon tudjuk, hogy miként fordítsuk le a kifejezést. A megosztás alapú, a P2P (vagyis peer-to-peer) gazdaság, vagy éppen a közösségi gazdaság egyaránt jó honosítás lehet.
Még most tanuljuk
A Telekom az utóbbi mellett tette le a voksát, a telekommunikációs cég ugyanis a telekom.hu/kozossegereje weboldal elindításával célul tűzte ki a hazai shared economy iparág fellendítését, amely már attól komoly lökést kaphat, hogy a nagyvállalat beáll mögé, és behozz a köztudatba az olyan kis cégeket, mint amilyen például a 30km.hu, a getpiqniq.com, az oszkar.com, a miutcank.hu, a KreaNod.hu vagy éppen az autohop.hu. Ez kétségtelenül nagy segítség, egy igazi win-win szituáció.A Telekom kampányában ugyanis fel tudja mutatni a közösség erejét, miközben reflektorfénybe kerülnek azok a résztvevők, akik jelenleg az első 10 ezer regisztrált felhasználói bázis eléréséért küzdenek. Persze azért a nagy nemzetközi cégeket sem akarták kihagyni, mint amilyen az Airbnb, a BlaBlaCar, a Waze, ám valamilyen szelektálás mégis felfedezhető, hiszen a nagyok közül csak azokat találjuk a listában, akik itthon még nem rendelkeznek jelentős felhasználói bázissal. Mivel mi is szívügyünknek tekintjük a hazai shared economy iparág fellendítését, engedtessék meg, hogy néhány szereplőt hozzáadjunk az itthoni elérhető szolgáltatók listájához: wundercar.org, zipcar.com, indulj.be, uber.com, couchsurfing.org, jofogas.hu, olx.hu, vatera.hu.
Azt elismerjük, hogy a mi válogatásunk is önkényes, hiszen nincs egyértelmű definíció arról, hogy mi számít shared economy oldalnak és mi az, ami nem. Berkovics Dalma, a közösségi gazdaság és az OuiShare hazai nagykövete a Telekom rendezvényén a PC World kérdésére úgy vélekedett, hogy az aukciós portálok például e tekintetben szürke zónások, hiszen habár esetükben megvalósul a javak jobb kihasználása, a birtoklás azonban mindig egy személyhez kötődik. Vélhetően más okok miatt a Kickstarter és a klónjainak a megítélése sem egyértelmű, ám az kétségtelen, hogy esetükben is a közösség az ötletek megvalósításának a motorja.
Hangsúlyos mobilitásFontos persze a hálózat és a modern technológiák megléte is, ezért állhatott a Telekom az ügy mögé. A távközlési szolgáltató szerint ugyanis az új életforma kialakulásában kulcsszerepe volt a telekommunikációs hálózatoknak és okos eszközöknek, és az erre épülő vállalkozások sikere is nagyban függ tőlük. Definíciójuk alapján a közösségi gazdaság olyan üzleti modellt takar, amely a források, eszközök megosztására épül, lehetővé téve a felhasználóknak, ügyfeleknek, hogy akkor használjanak valamit, amikor épp szükségük van rá, mindezt anélkül, hogy meg kelljen vásárolniuk.
A szélessávú internetnek köszönhetően az akár azonnali igények találkozhatnak az aktuális kínálattal, ráadásul sokkal nagyobb tömegek számára, strukturált formában válnak elérhetővé a megosztást lehetővé tevő platformok. Ma már a GPS-funkciós okostelefonok segítségével pontosan láthatjuk, hol parkol a kölcsönzésre váró autó, a közösségi oldalaknak köszönhetően megnézhetjük előre, hogy kinek az otthonában töltünk pár napot, a fizetés és a számlázás pedig a közvetítő biztonságos felületén keresztül történik.
Nagyok és feltörekvők
Bár a globális közösségi gazdaság egy új és feltörekvő piac, méretét ma már több mint 530 milliárd dollárra becsülik. Jelenleg világszerte több mint 9000 vállalat tevékenykedik a közösségi megosztás területén. A talán legszélesebb körben ismert Airbnb egy globális közösségi piactér, amely összeköti az autentikus, minőségi szállásra vágyó utazókat az egyedi elhelyezést kínáló vendéglátókkal. „Csak az idén több mint 10 millió vendéget szolgáltunk ki, ezzel több mint 20 millióra növelve a 2008-as indulásunk óta elhelyezett vendégek számát. Ezzel a közösségi gazdaság egyik vezető szolgáltatójává váltunk” – közölte a Telekom rendezvényén Christopher Cederskog, az Airbnb regionális igazgatója.A BlaBlaCarnak, amely egy közösségi platform segítségével hozza össze az üres helyekkel rendelkező autósokat az ugyanoda igyekvő autóstopposokkal, szintén jó esélyei vannak, hogy globális szereplővé nője ki magát. „A több mint 10 millió aktív felhasználó 12 országból és a havi több mint 2 millió utas azt jelzi, hogy vállalatunk globális igényt elégít ki: az olcsó és fenntartható személyszállítás iránti keresletet. A BlaBlaCar használatával az autósok üzemanyagot takarítanak meg, az utasok pedig töredékét fizetik az útiköltségnek, amit a repülő- vagy vonatútért fizetnének” – nyilatkozta Christian Schiller, a BlaBlaCar PR és ügyfélkapcsolati menedzsere a német, osztrák és svájci piacokon.
A telekom.hu/kozossegereje címen elérhető weboldalon bemutatkoznak az Oszkár és az Autohop hazai telekocsi-szolgáltatók, a miutcank.hu, amelynek segítségével az egy környéken élők kérhetnek egymástól és tehetnek egymásnak szívességet, adhatnak tippeket megbízható mesterekre. A Rukkola, amelynek tagjai a birtoklás élményéről lemondva inkább az olvasásét élvezik. A Piqniq ételmegosztó, ahol nem csak az ételek fotóit és receptjét oszthatjuk meg másokkal, de magukat a kulináris élményeket is. Fellelhetők itt a közösségi kertek, amelyek közösségteremtő erejük mellett friss zöldséggel, gyümölccsel, fűszernövénnyel látják el az őket gondozó városlakókat.
A 30 km.hu, amelynek segítségével feltérképezhetjük, sőt meg is rendelhetjük a környékünkön élő termelők, kézműves mesterek friss, minőségi áruit. Innen bárki gyorsan feltérképezheti a közösségi irodák, mint a Loffice, a Thehub és a Kaptár kínálatát, és kreatív megoldásokra lelhet a tudásmegosztást zászlójára tűző Kreanod segítségével. Végül, de nem utolsósorban megtalálható itt a Tasclr is, amely feladatokat és segítséget közvetít, és a Járókelő, ahol bejelenthetjük, ha jártunkban-keltünkben a közösség életét befolyásoló történést, meghibásodást tapasztalunk, és a rendszer – helyettünk – értesíti az illetékeseket, a probléma pedig megoldódik…”
Forrás:
Felpörgetné a közösségi gazdaságot a Telekom; Molnár József; PCWorld.hu; szeptember 11.