„Több vásárló, kevesebb vásárlás
A gazdasági világválság hatására az online vásárlási kedv tavalyhoz képest csak minimális mértékben nőtt: az elmúlt egy évben az aktív netezők 48%-a rendelt legalább egyszer a világhálón, de további 33% próbálta már ki korábban az e-vásárlást. Rosszabb a helyzet a vásárlási gyakoriságot nézve: az eredmények szerint ugyanis az online tranzakciók száma az előző évhez képest minimális visszaesést mutat. Ennek ellenére, az internetezők számának növekedése révén a vásárlók száma tovább nőtt. Az előző évi adatokhoz hasonlóan – a szolgáltatásokat nem számítva – idén is legtöbben elektronikai cikket, könyvet, CD/DVD-t vásároltak az interneten keresztül.
A napi fogyasztási cikkek online kereskedelmének piacán is hasonló a helyzet: bár az FMCG termékeket online vásárlók aránya nem nőtt, számuk – az internetezők táborának növekedésének köszönhetően – gyarapodott. A legkeresettebb termékcsoportok sorrendje változatlan: idén is a kozmetikai termékeket veszik leginkább, az internetezők 6%-a vásárolt ebbe a kategóriába tartozó cikket az elmúlt 12 hónapban. Ezt követik a háztartási és vegyi áruk, majd az élelmiszer, amit a megkérdezettek 3, illetve 2%-a rendelt.A KutatóCentrum által képzett vásárlói csoportok összetételében nincs jelentős változás az előző évi eredményekhez képest: a napi fogyasztási cikket online vásárlók többségében nők, 18-44 évesek, akik átlagos vagy az átlagosnál jobb anyagi körülmények között élnek. A lojális FMCG vásárlók (akik az elmúlt egy évben legalább egyszer vásároltak online napi fogyasztási cikket, és a jövőben is tervezik azt) táborához leginkább a 25-44 éves nők tartoznak, míg az elzárkózók (még soha nem vásároltak online FMCG terméket, és a jövőben sem tervezik) közt magasabb a férfiak és a kisvárosban élők aránya.
Az interneten történő élelmiszervásárlás legkedvezőbb tulajdonságai továbbra is az energia- és időmegtakarítás: az e-bevásárlás előnyeként a megkérdezettek 56%-a említette a sorban állás elkerülését, 52%-a pedig a rugalmas nyitva tartást. A termékek kézzelfoghatóságának és a személyes kontaktus hiánya, valamint a rendelés és a szállítás közt eltelt idő viszont még mindig sokakat tart vissza attól, hogy online intézzék a nagybevásárlást.”
(FMCG: Fast Moving Consumer Goods (gyorsan forgó fogyasztási cikkek). Az elnevezés különféle élelmiszer és nem-élelmiszer termékeket takar.)
Forrás:
Online kereskedelem 2010, KutatóCentrum
Lásd még:
Utánvéttel vásárolnak online a magyarok, Index.hu, 2011. január 11.