„Már most nagy vitákat kavar, és igen komoly hatásai lehetnek annak a döntésnek, amelyet a Kaliforniai Munkaügyi Bizottság hozott az egyik Uber-sofőr kapcsán, kimondva, hogy a cég alkalmazottjának kell tekinteni. A társaság fellebbez a határozat ellen, közben pedig valószínűleg azon dolgozik, hogy önmagát vezetni képes autót fejlesszen ki.
A Kaliforniai Munkaügyi Bizottság döntése szerint az Uber alkalmazottjának kell tekinteni a szolgáltatásban közreműködő egyik sofőrt, aki a társasággal támadt vitája miatt fordult a szervezethez.
Bár a hír nyilvánosságra kerülését követően több helyen is arról lehetett olvasni, miszerint ez azt jelenti, hogy minden Uber-sofőr esetében alkalmazni kell ezt a gyakorlatot, a helyzet korántsem ennyire egyértelmű. A kaliforniai szervezet és a fuvarrendelő mobilalkalmazást működtető cég egyaránt jelezte, hogy a mostani döntés csak erre az egy esetre vonatkozik, és nem kötelező érvényű minden hasonló helyzetben, ráadásul az Uber fellebbez is az ellen, így végül valószínűleg bíróságra kerül majd az ügy.
A társaság komoly erőforrásokat fordít arra, hogy saját digitális térképrészleget építsen ki, és erősítsen a GPS-technológiák területén is. Ennek érdekében például akár 3 milliárd dollárt is fizetnének a Nokia térképrészlegéért, illetve magukhoz csábították a Google-től Brian McClendont, aki azt a startupot alapította, amelyből végül kinőtt a Google Maps és Earth. Emellett számos robotikai szakértőt is felvett már az Uber, ami miatt sokan úgy vélik, hogy a vállalatnál is dolgoznak az önmagát vezetni képes jármű kialakításán.
Az biztos, hogy ezzel az emberi sofőrök státusa körüli bizonytalanságot sikerülne megoldaniuk. A kaliforniai eset egyébként jól érzékelteti, hogy a társaság koránt sincs könnyű helyzetben, hiszen folyamatosan többfrontos jogi harcra kényszerül, egyrészt a megélhetésüket féltő taxisok, másrészt a megfelelő adóbevételt követelő kormányzati szektor miatt.
Az egyértelmű, hogy amennyiben valaha olyan döntés születik, amely szerint alkalmazottnak kell tekinteni az Uber-sofőröket, az igen drámai változásokat indíthat el a társaságnál, még az is előfordulhat, hogy rövid idő alatt csődbe juttatja a céget. Elég csak abba belegondolni, hogy a becslések szerint nagyjából egymillióan dolgoznak sofőrként a vállalat által működtetett ökoszisztémában, vagyis a világ legnagyobb munkaadóivá válnának, ami kezelhetetlen költségnövekedést eredményezne.
Az Uber az elmúlt időszakban az alapszolgáltatását ért támadások miatt alternatív bevételi forrásokat keresett, így például a sofőrjeire támaszkodva beszállt a melegétel-kiszállításba, de a futárcégeknek is konkurenciát jelentenek már néhány amerikai nagyvárosban, ahol a csomagok házhoz szállításával is foglalkoznak a nekik dolgozó autósok.
A portfólió bővítésével párhuzamosan igyekeznek földrajzilag is tovább terjeszkedni, a napokban került nyilvánosságra az a levél, amelyben Travis Kalanick, a cég társalapítója és vezetője arról írt a befektetőknek, hogy Kínát tekintik az első számú prioritásnak. A vállalat már most is naponta közel egymillió fuvart bonyolít le a távol-keleti országban, azonban a következő egy évben alaposan megnövelnék ezt a számot. Jelenleg 11 kínai nagyvárosban vannak jelen, de a tervek szerint egy éven belül további 50 településen jelennének meg. A cég a terjeszkedés felpörgetésére újabb tőkebevonásra készül, egymilliárd dollárnyi befektetést várnak, a folyamatot még ebben a hónapban elindíthatják.”
Forrás:
Alkalmazottak az Ubernél?; Kalocsai Zoltán; Világgazdaság Online; 2015. június 15.
Lásd még: California Says Uber Driver Is Employee, Not a Contractor; Mike Isaac, Natasha Singer; The New York Times; 2015. június 17.
Victory against Uber won’t reverse the decline in labour rights; Stefan Stern; The Guardian; 2015. június 19.