Skip to main content
közigazgatás: magyarközigazgatási informatika

Budapest: mérföldkőhöz érkezett a szolgáltató közigazgatás megteremtése

Szerző: 2015. október 18.No Comments

„A szolgáltató közigazgatás megteremtése érdekében számos intézkedést hoz a kormány; a kormányablakok megnyitása mellett a lakóhelyhez közeli, hatékony, gyors és egyszerű ügyintézést lehetővé tevő informatikai fejlesztések megvalósításával pedig megteremtette a 21. századi színvonalú ügyintézés alapjait – mondta dr. György István. Budapest kormánymegbízottja hangsúlyozta, Európai Uniós támogatásból országszerte több mint 10 milliárd forintot fordított a kormány az ügyfelek kiszolgálását segítő informatikai fejlesztésekre.

Gyorsabb, hatékonyabb, egyszerűbb és olcsóbb közigazgatási ügyintézés kialakítását tűzte célul a kormány, hiszen az állami szolgáltatások színvonala, a bürokrácia mértéke az ország gazdasági versenyképességét is meghatározza – hangsúlyozta dr. György István a kormányhivatalokban és kormányablakokban megvalósuló informatikai fejlesztésekről tartott sajtótájékoztatón. Budapest főváros kormánymegbízottja hozzátette, a kormányablakok megnyitása is ezt a célt szolgálja, hiszen ezekben az integrált kormányzati ügyfélszolgálatokban az állampolgárok lakóhelyükhöz közel egy helyen intézhetnek el jelenleg mintegy 450 különböző fajta ügyet, köztük olyanokat, amelyekhez eddig távolabbi kerületekbe kellett utazniuk. – Az intézhető ügyek száma folyamatosan növekszik, számuk 1000 fölé emelkedhet a következő esztendőben. Budapesten jelenleg 16 kormányablak működik, számuk 2016-ban eléri a harmincat, így a kerületek központjai mellett például forgalmas bevásárlóközpontokban is tudnak intézkedni az ügyfelek – mondta a Budapesti Kormányhivatal vezetője.

A hatékony ügyintézés informatikai hátterének megteremtése érdekében Magyarország Kormánya elindította „A járási hivatalok integrálása a kormányhivatalok ügyfélszolgálati rendszerébe” (EKOP-2.1.23) és „A járási hivatalok informatikai infrastruktúrájának fejlesztése” (EKOP-1.2.26) című, európai uniós forrásból finanszírozott, kiemelt projekteket, hogy a jogi és szervezeti háttér átalakításával együtt a fővárosi és megyei kormányhivatalok járási hivatalainak informatikai fejlesztése is megvalósuljon. A két EKOP projekt keretében, összesen több mint 10 milliárd Ft értékben valósult meg informatikai fejlesztés. Ez Budapest Főváros Kormányhivatala, illetve a Kerületi Hivatalok esetében egyrészt több mint 1300 számítógépet és monitort, több száz multifunkciós nyomtatót és hordozható számítógépet jelent. Másrészt olyan egységes központi informatikai rendszereket vezetnek be, amelyekkel országos központi címtár, csoportmunkát támogató rendszer, vagy a munkaállomások központi menedzselése valósítható meg a munkatársak hatékony munkavégzésének megkönnyítése érdekében. Az ügyfelek számára többek között az internetes időpontfoglaló alkalmazás, vagy az egységes ügyfélhívó rendszer teszi kényelmesebbé az ügyintézést. Emellett a fejlesztésekkel megteremtették annak a lehetőségét is, hogy az állampolgárt az ügyintéző akár egy online videokapcsolaton keresztül segíthesse például az űrlapok kitöltésében. Annak érdekében, hogy az ügyintézők naprakészek legyenek az egyre növekvő számú ügytípusok intézésében, illetve a változó jogszabályi környezetben, online tudástárat és munkafolyamat kezelő rendszereket vezettek be. Emellett országszerte több mint 5000 ügyintéző kolléga képzése történt meg az elmúlt időszakban. A most megvalósuló EKOP projektekkel létrejött egy stabil alap, amelyre építve tovább folytatható a szakrendszerek integrációjához, a teljes, elektronikus, akár otthonról is elvégezhető ügyfélkiszolgáláshoz szükséges fejlesztések sora.

Az Államreform 2. keretében a Bürokráciacsökkentés Programja újabb intézkedéseket vezetett be a közigazgatás hatékonyabbá tétele érdekében. A Kormány a közeljövőben törvénycsomagot nyújt be az Országgyűlés elé, amelyben javaslatot tesz több közigazgatási hatósági eljárás díjának megszüntetésére. A törvénycsomag alapja az a lakossági konzultáció, amelynek során országszerte közel 400 ezer állampolgár nyilvánított véleményt. A fővárosi és megyei kormányhivatalok 1107 javaslatot tettek a hatósági eljárások egyszerűsítésére. A törvényjavaslat 110 törvény módosítását tartalmazza, amely segíti az állampolgárok és a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentését. A közigazgatási bürokráciacsökkentési törvényjavaslat négy irányvonala az általános eljárási szabályok egyszerűsítése, engedélyhez kötött tevékenységek körének csökkentése, az ügyintézési határidők csökkentése, valamint az egyes hatósági ügyeket érintő, egyedi egyszerűsítési javaslatok.”

Forrás:
Mérföldkőhöz érkezett a szolgáltató közigazgatás megteremtése; Budapest Főváros Kormányhivatala; 2015. október 16.