„Az elektromos és hibrid járművek manapság már az utcakép szerves részét képezik, ráadásul a zöld rendszámtábla miatt messziről felismerni azokat. Viszont szembetűnő, hogy amíg a személygépjárművek piaca növekszik, egyelőre kevés innovatív megoldás létezik motorkerékpárokra.
Ennek egyik fő oka, hogy a személygépjárművek esetében a folyamatosan szigorodó károsanyag- és széndioxid-kibocsátási feltételek rákényszerítik a gyártókat az elektromos hajtásláncok fejlesztésére. A motorkerékpárok esetében a kibocsátási követelmények kevésbé szigorúak, így ezek a gyártók nem kényszerülnek drasztikus lépésekre. Legalábbis egyelőre.A környezetvédelmi előírásoktól függetlenül ugyanakkor a motorkerékpár-gyártók számára is elérhetővé válnak olyan új technológiák, amelyeket bár nem volna kötelező alkalmazni, mégis új piacot nyithatnak a motorkerékpároknak. Ezt a piacot eddig kevés gyártó célozta meg, aki azonban az eddigi leglátványosabb koncepcióval állt elő az nem is klasszikus motorkerékpár-gyártó.
A Gogoro egy olyan megoldással állt elő, amely nem csak a motorkerékpárt foglalja magába, hanem a hozzá kapcsolódó infrastruktúrát is.
A motor egyébként egy futurisztikus külsejű robogó, amely tisztán elektromos meghajtású. Műszaki adatait tekintve nagyon hasonló menettulajdonságokkal bír, mint a hasonló méretű 50-125 cm3-es, belső égésű motoros társai. 0-ról 50 km/h-s sebességre 4,2 másodperc alatt gyorsul fel, és 95 km/h a legnagyobb sebessége. A robogót leginkább korlátozó tényező a hatótáv, de a beszámolók szerint ez körülbelül 100 km a legjobb esetben.
A Gogoro lényege azonban éppen az, hogy a gyártó kivehető akkumulátort tervezett a robogóba, amelyet nyilvános töltőállomásokon lehet feltöltöttre cserélni. A töltéshez így nem kell különleges gyorstöltőt alkalmazni, a töltőállomás folyamatosan biztosít akkumulátorokat. A töltőállomások hálózatát a gyártó üzemelteti, és a robogó tulajdonosai előfizetés fejében annyiszor „tankolhatnak”, ahányszor kedvük tartja.
A motorkerékpár és a töltőhálózat fejlesztésében a HTC és a Microsoft is közreműködött, így nem meglepő, hogy okosrobogóként fejlesztették. Ez pedig azt jelenti, hogy a robogó fejlett elektronikus rendszerén keresztül, akár a saját műszerfalon, akár mobiltelefon, alkalmazással, okosórával kísérhetjük figyelemmel a robogó műszaki jellemzőit. Alkalmazással figyelhetjük például az akkumulátor töltöttségét, megkereshetjük a legközelebbi töltőállomást, de az alkalmazás figyelmeztet a rendszeres karbantartásra, vagy olyan műszaki hibára, ami miatt szervizhez kell fordulni. Figyelemmel kísérhetjük a megtett útjainkat térképen, visszanézhetjük, hogy hol mekkora sebességgel haladtunk. És még sorolhatnánk az egyes funkciókat.
A Gogoro egyelőre egy városban, Tajvan szigetén Tajpejben érhető el, viszont a hivatalos honlap információi szerint a 2,7 milliós városban máris 220 töltőállomás használható, és naponta 7000 akkumulátor-csere történik. 2016 augusztusára pedig eladtak 10.000 robogót.
A Gogoro szeretne Európában is megjelenni, és a tervek szerint az első város, ahol elérhető lesz, az éppen a nem benzinmotoros kétkerekűek európai fővárosa, Amszterdam. ”
Forrás:
Az okosrobogó; Ávár Gergő; Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal; 2016. november 9.