„ Az ország 3500 általános és középiskolájának valamennyi tantermébe vezeték nélküli internetet kötnek be, a munkával jövőre végezhetnek a szakemberek. – A fejlesztés révén lehetővé válik, hogy a diákok az internetről töltsék le az órán a tananyagot, a dolgozatot, akár a saját okostelefonjukon is – mondta lapunknak az Innovációs és Technológiai Minisztérium helyettes államtitkára. Solymár Károlytól megtudtuk azt is, hogy ötezer iskolában az internet is gyorsabb lesz. A helyettes államtitkár úgy fogalmazott: korábban soha nem volt ilyen horderejű hálózatfejlesztés a magyar közoktatásban.
– Egyre többet hallani manapság arról, hogy a munkaerőpiac átalakul, a folyamathoz pedig az oktatásnak is alkalmazkodnia kell: olyan tudást kell adni a fiataloknak, amellyel a digitális megoldásokkal teli világban is boldogulhatnak. Hogyan áll az alsóbb fokú magyar oktatás az ehhez szükséges, minden bizonnyal komoly informatikai fejlesztésekkel?
– Nyilvánvaló, hogy a digitalizáció miatt rövid időn belül megváltozhatnak a munkaerőpiaci elvárások. A gyárakban nemsokára már nem mechanikus munkavégzésre és az ehhez kapcsolódó tudásra lesz szükség: az összeszerelést gépek végzik majd el, így a munkásoknak új, összetettebb feladatokat kell ellátniuk. Ehhez viszont elengedhetetlen lesz, hogy az alkalmazottak képesek legyenek kezelni a modern technikát, értsék a digitális megoldásokat, átlássák az informatikai folyamatokat és tudjanak is a modern technika működési elveit követve gondolkodni. Idővel a legalapvetőbb szakmában dolgozóknak, például az ácsoknak, de akár a pékeknek is szükségük lesz megfelelő informatikai tapasztalatra, ezért már az általános és a középiskolákat is fel kell szerelni olyan informatikai megoldásokkal, amelyek alkalmassá teszik az intézményeket arra, hogy a képzést digitális módszerekkel biztosíthassák a fiatalok, azaz a jövő munkavállalói számára.– Ehhez nyilván elengedhetetlen a gyors internet.
– Valóban, két országos beruházássorozat is zajlik azért, hogy az általános és a középiskolákban megfelelő legyen az internetelérés. Az egyik fejlesztésben azt tűztük ki célul, hogy szupergyors internetet használhassanak a diákok: a kisebb iskolákban másodpercenként száz megabites sebességet garantálunk, a nagyobbakban pedig egy gigabitest. A második fejlesztést azért indítottuk el, hogy minden osztályteremben legyen wifi, vagyis vezeték nélküli internetelérési lehetőség. Ezzel a programmal igen jól haladunk. Budapesten és Pest megyében az iskolák harminc százalékában fejezte be a munkát a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség, a legtöbb vidéki iskolában pedig már működik az osztálytermekben a wifi. A fejlesztéssel összességében 3500 iskolába viszünk vezeték nélküli internetet.– Adódik a kérdés: miért fontos, hogy az osztálytermekben legyen internet? Mennyiben segíti ez a tanítást?
– Leginkább azzal, hogy a vezeték nélküli internet tág, szinte korlátlan teret ad a tanárnak ahhoz, hogy az óráit színesebbé, érdekesebbé tegye. A világhálóról – például a kifejezetten erre a célra kialakított kormányzati felületről – megannyi segédanyag letölthető, ezeket a pedagógus levetítheti az órán. Valójában csak az iskola és a tanár hozzáállásán múlik, hogyan él a lehetőséggel.– De mi garantálja, hogy a gyerekek az órán a tananyagra figyelnek majd, nem pedig a világhálón szörföznek különféle, akár veszélyes tartalmakat böngészve?
– A tanulók nem szorulnak wifire ahhoz, hogy mással töltsék el az időt – amőbázáshoz, levelezéshez például nem kell a modern technika, elegendő hozzá egyetlen papírlap. De a hálózat biztonságos, egyrészt garantált a vírusvédelem, másrészt pontosan meghatározható, hogy mi érhető el és mi nem. Akár arra is van mód, hogy az iskolai wifin keresztül csupán oktatási anyagokhoz férhessenek hozzá a diákok.– Milyen készülék segítségével?
– Az nemigen várható el, hogy az állam minden tanulónak táblagépet vásároljon és gondoskodjon azok karbantartásáról. Ellenben ma már a diákok nagyobb részének lapul a zsebében, táskájában okostelefon, tablet, s ez a jövőben még inkább így lesz. Az általunk kiépített iskolai wifin keresztül a diákok saját készülékeiket használhatják a tanórán, a vezeték nélküli internet segítségével például a telefonjukon tanulmányozhatnak bizonyos oktatási anyagokat vagy akár így tölthetik ki az aktuális tesztet, dolgozatot.– A gondolat több szempontból is érdekes. Egyes helyeken ugyanis felmerült a gondolat, hogy a gyerekek ne vihessék be a telefonjukat az órákra. Nincs itt némi ellentmondás?
– A wifi kiépítése lehetőségek széles körét hordozza magában, de hogy ezeket az oktatásügy miként használja ki, az alapos átgondolás után határozható meg. Az biztos, hogy a digitalizáció megváltoztatja a világot, előbbre pedig az jut, aki alkalmazkodik az új feltételekhez. Nekünk az a feladatunk, hogy megteremtsük a technikai hátteret. Ezzel kapcsolatban egyébként elmondhatom, hogy a mostani két országos fejlesztési program jelentőségét pontosan megmutatja az a tény, hogy ilyen horderejű hálózatfejlesztés még nem volt a magyar oktatásban. A beruházások részben uniós társfinanszírozással fedezett összes költsége csaknem harmincmilliárd forintot tesz ki, amihez évente újabb tízmilliárdos tétel társul. Utóbbiból az újonnan létesített, kiépített hálózatok további fejlesztésének költségét fedezzük.– Szavaiból arra lehet következtetni, hogy a hazai oktatási intézmények internetes hálózatai komoly fejlesztésre szorultak. Pedig a mai politikai szócsaták alapján az ember azt hihetné, hogy 2010 előtt a balliberális döntéshozók bőven áldoztak az oktatásra.
– Egy évtizede, 2010 tájékán a legtöbb iskolában lassabb internet volt, mint amilyennel a gyerekek abban az időben az otthonukban böngészhettek a világhálón. Ráadásul nem volt egységes hálózat sem, az iskolák több helyen különböző kerülőutakat választottak azért, hogy használható internethez jussanak. Ezt a helyzetet kellett kezelni, a hálózatfejlesztés több hulláma után jutottunk el a mostani beruházásokhoz. A munkákkal a tervek szerint jórészt jövőre végzünk majd.”
Forrás:
Okostelefonon lehet majd dolgozatot írni; Jakubász Tamás; Magyar Nemzet; 2019. október 10.