„Hogyan készülnek a bankok, fizetési szolgáltatók, fintech cégek 2023-ra? Melyek lesznek a meghatározó digitális fejlesztések a következő 12 hónapban? Ki hogyan értékeli az idei évi eredményeket, piaci fejleményeket? Körinterjú keretében feltérképezzük a várakozásokat, kihívásokat és a piaci lehetőségeket. Beszélgető partnerünk dr. Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója.
1. Az AFR 2.0 [azonnali fizetési rendszer] intézkedések közül melyik, melyek a legfontosabbak a GIRO Zrt. számára?
dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: A GIRO Zrt. számára az intézkedéscsomagból egyértelműen a QR-kódos azonnali fizetés a legfontosabb, amely projektet egy hosszú, közel egy éves előkészítési fázis után el is indítottunk 2022 őszén.
Azonban kiemelném, hogy nem csupán a QR-kód az egyetlen adatbeviteli szabvány, amit a vonatkozó rendelet, illetve a projekt magába foglal, hanem az NFC és a deeplink is a részét képezi.
Ezekkel együtt tudunk megfelelő elektronikus fizetési alternatívát kínálni mind online, mind offline helyzetekben is.
Úgy érezzük, ez a fejlesztés lesz az, amely igazán ki tudja használni a 2020 márciusában élesített azonnali fizetési rendszerben rejlő potenciált, amivel az ügyfelek napi szinten használni tudják majd a rendszerünket.
Emellett minden, azonnali fizetést érintő változás szintén nagy jelentőséggel bír a Társaság számára, így örömmel fogadtuk például a 10 millió forintos limit felemelését és az átutalások sikerességét igazoló kötelező visszajelzés bevezetését is, még ha ez nem is ró olyan feladatokat ránk, mint a már említett QR-kód projekt.
“Az MNB célja, hogy 2030-ra az összes fizetési tranzakció legalább 50%-a elektronikus úton történjen Magyarországon. Ennek egyik lépése a QR-kód és a fizetési kérelem szolgáltatások biztosításának kötelezővé tétele” – mondta el Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank pénzügyi infrastruktúrákért és bankműveletekért felelős ügyvezető igazgatója a FinTechZone-nak adott exkluzív interjúban.
2. Mely intézkedések lesznek a legnagyobb hatással a banki ügyfelek számára?
dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: Szintén a QR-kóddal (valamint NFC-vel vagy deeplinkkel) indított elektronikus fizetések lehetőségét emelném ki.
A jogalkotó szabályozásának köszönhetően egy olyan, az egész bankrendszert érintő, egységes és magas szintű ügyfélélményt garantáló szolgáltatás születik, amely megakadályozza a szigetszerű megoldások létrejöttét.
A banki ügyfelek számára egy kényelmes, valóban minden fizetési helyzetben alkalmazható megoldást tudunk kínálni, így az új fizetési mód valódi helyettesítője lehet a készpénznek is, azt már rövidtávon is visszaszorítva.
Mi a GIRO-nál hiszünk abban, hogy néhány éven belül már nem csak azzal a kérdéssel találkoznak a kasszáknál a vásárlók, hogy „kártya vagy készpénz”, hanem az azonnali átutaláson alapuló megoldás is egy magától értetődő alternatíva lesz. Sőt, abban is bízunk -, hiszen ezért dolgozunk -, hogy hosszabb távon csak a „kártya vagy utalás?” kérdéssel találkozhatunk, a készpénz jelentős visszaszorulása mellett.
Mivel a lakossági QR-kódos azonnali fizetések és a fizetési kérelmek esetében nem kell a bankoknak tranzakciós illetéket fizetniük, valamint ezeket a tranzakciókat a fogyasztók díjtól és költségtől mentesen jogosultak használni, így reális esély nyílik arra, hogy rövid időn belül tömegesen el tudnak terjedni.
3. Örök dilemma a biztonság és az ügyfélélmény összehangolása. Ezen a téren milyen érdekes technológiai vagy üzleti jellemzőket lehet megtudni az aktuális fejlesztésekről?
dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: A magas szintű ügyfélélmény és a biztonság együttes garantálására jó példa a GIRO által biztosítandó központi domain regisztráció, amely azt teszi lehetővé, hogy a mobiltelefonokon (az IOS és Android rendszereken is) a mobilbanki applikációk megnyitása nélkül is, csupán a kamera használatával, a QR-kódot egyszerűn beolvasva lehetőség legyen elindítani a fizetést. A mobilbanki applikációk a kód beolvasását követően nyílnak meg, amelynek a központi regisztrációjára csupán a mobilbanki applikációval rendelkező számlavezető bankoknak lesz lehetősége.
Emellett, az új szabvány szerint egy biztonsági elem kerül elhelyezésre a QR kódban, amivel ellenőrizni lehet a fizető fél oldalán a QR kódban megkapott adatok sértetlenségét. Ezzel egy esetleges fraud esemény bekövetkezése ellen tudunk védekezni.
Üzleti oldalról pedig a már említett, egységes adatbeviteli szabványokkal kezdeményezett tranzakciókat érintő díjmentesség lesz a legfontosabb jellemző a végfelhasználók felé, amit a GIRO Zrt. a bankok számára biztosított kedvező díjszabással igyekszik támogatni, ahogyan ezt tesszük az összes azonnali átutalás esetében már a kezdetektől is.
4. Az AFR 2.0 csomag mellett milyen egyéb fejlesztések vannak tervben a GIRO Zrt.-nél a következő években?
dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: A következő években is az alapfeladatunk zökkenőmentes ellátása a legfontosabb, tesszük mindezt korszerűen, eredményesen, és a partnereink felé olcsó díjszabás mellett. Ezt szolgálja a platformkonszolidációs lehetőségek vizsgálata is.
Az elszámolóművek optimalizálása tekintetében elmondható, hogy jelenleg minden opció nyitva van. Célunk, hogy a pénzforgalom minél hatékonyabbá és olcsóbbá váljon. Minderről természetesen az összes piaci szereplővel egyeztetünk.
5. A GIRO Zrt. központi szereplőként jó rálátással bír az iparágra, az egyes szereplőkre is. Az elkövetkező időszakban mi várható a piacon, milyen nehézségekkel kell megküzdenie a szereplőknek, és a GIRO Zrt. mivel tudja támogatni őket?
dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: Folyamatosan egyeztetünk a Bankszövetséggel, a bankokkal, a jelenlegi és potenciális banki IT beszállítókkal, valamint folyamatos kapcsolatban állunk több oktatási intézménnyel is, így az információcsere közben folyamatosan meghallgatjuk a véleményeiket, miközben az edukációra is nagy hangsúlyt fektetünk minden szereplő esetében. Ezáltal a jelenlegi szolgáltatásaink is megfelelően magas szinten tudnak a végfelhasználó ügyfelekhez eljutni, valamint az új szolgáltatási ötleteket is a piac számos szereplőjén keresztül validáljuk, sok esetben pont a Társaságon kívülről csatornázzuk be azokat.
Azt látjuk, hogy nehézségekkel teli időszak vár a mi szektorunkra is, amely több tényezője közül az energiaárak rendkívüli emelkedését, valamint a magas inflációs környezetet is ki lehet emelni. Ezekre a problémákra igyekszünk olyan kihívásként tekinteni, hogy a szektor többi szereplőjének is megoldásokat biztosítsunk, támogatva őket a nehézségek leküzdésében.
Alapvetően egy központi infrastruktúrát üzemeltető vállalat vagyunk, így jelentős tapasztalatunk van abban, hogy 1-1 központi szolgáltatással hogyan tudjuk hatékonyan kiszolgálni az iparág összes szereplőjét. Egy központi, több pénzintézet által is használható szolgáltatás energiát és fejlesztéseket, ezáltal pénzt és egyéb erőforrást (például a sok esetben szűk keresztmetszetet jelentő magas szakértelmet kívánó IT fejlesztői kapacitást) képes megspórolni az egyes szereplőknél.
Ahogyan az egységes adatbeviteli szabványok (QR-kód projekt), úgy hosszabb távon a platformkonszolidáció is ezt a célt szolgálja.
A GIRO ezen logika mentén tervezi az általunk fejlesztett és üzemeltetett, úgynevezett Beyond banking szolgáltatásokat is megvalósítani, amelyek szintén a bankok működésének hatékonyságát hivatottak támogatni.
A BLIK gyakorlatilag minden fizetési helyzetben megoldást kínál és hamarosan BNPL [Buy now, pay later. Szerk.] szolgáltatással is bővül. A mobilfizetési rendszert üzemeltető Polish Payment Standard (PPS) 2021-ben immár második éve nettó nyereséget termel, amin felbuzdulva nemzetközi fejlesztési terveinek megvalósításába is belevágott és felvásárolta a szlovák mobilfizetési megoldást, a Viamo-t.”
Forrás:
Dr. Selmeczi-Kovács Zsolt (GIRO): “Kártya vagy átutalás?” lehet a jövő kérdése a “Kártya vagy készpénz?” helyett; Németh Mónika; FinTechZone; 2022. december 28.
Lásd még:
BNPL; FinTechZone
AFR 2.0; FinTechZone
Hasít a lengyelek számlaalapú mobilfizetési megoldása, a BLIK; FinTechZone; 2022. szeptember 19.