„Fábián Gergely: Magyarország közös, európai fellépést sürget az e-mobilitás hálózatfejlesztési igényeinek előmozdítása érdekében
Thierry Breton belső piacért felelős biztos meghívására Fábián Gergely iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár magas szintű kerekasztal-beszélgetésen vett részt Brüsszelben. Az egyeztetésen a felek áttekintették a villamosenergia-hálózat és az e-mobilitási igények kielégítésére való felkészülés aktuális kérdéseit. Magyarország kiemelten fontosnak tartja az érdekeltekkel való párbeszédet, ezért a kerekasztal-beszélgetés előtt Fábián Gergely az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) elnökségével folytatott egyeztetést az elektromos járművekre való átállás kihívásairól.
Az Európai Unió ipari stratégiája határozottan támogatja az autóipar környezetbarát és digitális átállását. A személygépkocsikra és a könnyű haszongépjárművekre vonatkozó CO2-kibocsátási normákról szóló rendelet 2035-re 100%-os kibocsátásmentes személygépkocsik és kisteherautók; a nehéz tehergépjárművekre vonatkozó CO2-kibocsátási normákról szóló rendeletről nemrégiben született politikai megállapodás értelmében pedig 2040-re 90%-os kibocsátásmentes nehéz tehergépjárművek, 2035-re pedig 100%-os városi buszok előállítására irányuló utat határozott meg.
A célok elérése érdekében 2022 decemberében Thierry Breton létrehozta a #Route 35 platformot, amelynek célja az autóipar átalakulásának figyelemmel kísérése és támogatása. Az ütemterv öt olyan kulcsfontosságú tényezőt vizsgál folyamatosan, melyek döntő szerepet fognak játszani a nulla kibocsátású járművekre való sikeres átállás megvalósításában: 1) töltési infrastruktúra, 2) hálózati kapacitás és teljesítmény, 3) akkumulátor és kritikus nyersanyagok, 4) készségek, 5) megfizethetőség.
Fábián Gergely az egyeztetés kapcsán kifejtette, hogy a belső piacért felelős biztos és a Bizottság céljai egybecsengenek a hazai Versenyképességi stratégia céljaival is, mely egyrészt a járműipart és az akkumulátorgyártó ipart – a szükséges alapanyagokat előállító acél- és vegyipar mellett – stratégiai iparágként kezeli. Továbbá az e-mobilitás elősegítését, általánosságban pedig az engedélyezési folyamatok egyszerűsítését, felgyorsítását, digitalizálását, az eljárások, eszközök szabványosítását is zászlójára tűzte.
Az államtitkár kiemelte, a jövő versenyképességének kulcsa az elektromos autózás, ez jelenti Európa jövőjét. Magyarország egy erős és versenyképes európai elektromos járműiparban érdekelt. Az elektromobilitás térnyerésének támogatása érdekében új, uniós szintű autóvásárlási ösztönző programra van szükség, amely egyaránt irányul a gyártókra és a vásárlókra. Az új járművek vásárlása mellett a használt elektromos autók kereskedelmét is célszerű segíteni és támogatni. Ezt szolgálja, az európai elektromos autózás versenyképességét erősítő akcióterv is, amelynek tervezete a tagállamok számára a soros magyar elnökség alatt, egy „white paper-ként” kerül bemutatásra a Versenyképességi Tanács július 8-9-i ülésén.
Nemcsak a célok elérését, hanem az oda vezető út során az EU-s ipar versenyképességének fenntartását és növelését is figyelemmel kell kísérni, így a folyamat monitorozása és a szereplők közötti párbeszéd fenntartása kiemelt fontosságú.”
Forrás:
Fábián Gergely Thierry Bretonnal egyeztetett; Nemzetgazdasági Minisztérium; 2024. június 13.
Lásd még:
Launch of the Route 35 platform | Our priorities for achieving our electrification goals | Speech by Commissioner Thierry Breton; European Commission; 2022. december 15.
Szerkesztői megjegyzés:
Route 35, azaz Route to 2035, amikorra el kell érni, hogy 100%-os kibocsátásmentesek legyenek a személygépkocsik és kisteherautók