„…A három legnagyobb kameragyártó cég, az ARRI, a Panavision és az Aaton szép csendben beszüntette a hagyományos, filmtekercses felvevőgépek gyártását és ezentúl kizárólag a digitális kamerák tervezésére és gyártására koncentrálnak majd, írja „Filmkamera: 1888-2011. Nyugodj békében!” című cikkében a salon.com.
…
„A hagyományos kamerák iránti kereslet egyre csökken. Vannak még persze olyan Amerikán kívüli piacok, ahová el lehet adni, de ez is egyre szűkül – idézi a cikk Bill Russellt, az ARRI Camera Products igazgatóhelyettesét. – 2-3 éven belül a forgatásokhoz használt kamerák 85 százaléka digitális lesz, és csak a maradék hagyományos.” Az ARRI-főnök azonban még nem temette el végleg a celluloid filmet: „A film akkor hal meg végleg, amikor már a Kodak és a Fuji sem akarnak belőle pénzt csinálni.”
…
Color by Technicolor
Bár a Kodak és a Fuji még mindig gyárt hagyományos filmet, több nagymúltú, majdnem 100 éve alapított, filmelőhívásra és színesfilm-sokszorosításra specializálódott őskövület, többek között a Technicolor és a Deluxe Entertainment Services Group is kénytelen volt felszámolni angliai, kalifornaiai és kanadai kirendeltségeit, és fokozatosan beemelni a profiljukba a digitális technológiát. A salon.com cikkében Gray Ainsworth, a Deluxe Digital Media Executive igazgatóhelyettese így magyarázza a váltást: „A régi cégóriások egyértelműen hanyatlásnak indultak, mivel a forgalmazók ma már nem a fizikailag megfogható, laboratóriumban előhívott filmkópiákkal bonyolítják a terjesztést, hanem file-alapú digitális rendszerben.”
…
Egy operatőr sosem felejti a film surrogását
„Egy operatőr, ha már forgatott filmre, soha nem felejti el azt az érzést, amikor a füle mellett surrog a nyersanyag a kazettában – folytatja a celluloid dicséretét Csukás – Azt azért tudnunk kell, hogy a videókép (legyen az akár nagyfelbontású HD), és a filmnyersanyagra készített kép mindig különbözni fog, hiszen az egyik egy elektronikus úton előállított kép, a másik pedig egy vegyi úton megjelenített kép. Ráadásul a film javára különböznek. Az elmúlt időszakban minden évben forgattam filmre, de hozzá kell szokni, hogy háttérbe fog szorulni a film, de nem biztos hogy ez a jövő annyira sötét.”
…
Spielberg sem akar váltani
A Guardian is foglalkozott a filmre rögzítő kamerák halálával és megszólaltatta a témában Godardot, Scorsese-t, Keanu Reevest és a Panavision filmkamerák egyik legnagyobb barátját, Steven Spielberget is. A Cápa, a négy Indiana Jones, a Jurassic Park és más klasszikusok rendezője szerint a celluloid „az emberiség legszebb és legeredetibb médiuma. Bár már eljárt felette az idő, egészen addig hű maradok ehhez az analóg művészi technikához, amíg be nem zár az utolsó filmelőhívó labor”.
”
Forrás:
Meghalt a film, éljen a digitális rögzítés, Index.hu, 2011. október 24.