Skip to main content
médiaművelődés

Meghalt a film, éljen a digitális rögzítés

Szerző: 2011. november 2.No Comments

„…A három legnagyobb kameragyártó cég, az ARRI, a Panavision és az Aaton szép csendben beszüntette a hagyományos, filmtekercses felvevőgépek gyártását és ezentúl kizárólag a digitális kamerák tervezésére és gyártására koncentrálnak majd, írja „Filmkamera: 1888-2011. Nyugodj békében!” című cikkében a salon.com.

„A hagyományos kamerák iránti kereslet egyre csökken. Vannak még persze olyan Amerikán kívüli piacok, ahová el lehet adni, de ez is egyre szűkül – idézi a cikk Bill Russellt, az ARRI Camera Products igazgatóhelyettesét. – 2-3 éven belül a forgatásokhoz használt kamerák 85 százaléka digitális lesz, és csak a maradék hagyományos.” Az ARRI-főnök azonban még nem temette el végleg a celluloid filmet: „A film akkor hal meg végleg, amikor már a Kodak és a Fuji sem akarnak belőle pénzt csinálni.”

Color by Technicolor
Bár a Kodak és a Fuji még mindig gyárt hagyományos filmet, több nagymúltú, majdnem 100 éve alapított, filmelőhívásra és színesfilm-sokszorosításra specializálódott őskövület, többek között a Technicolor és a Deluxe Entertainment Services Group is kénytelen volt felszámolni angliai, kalifornaiai és kanadai kirendeltségeit, és fokozatosan beemelni a profiljukba a digitális technológiát. A salon.com cikkében Gray Ainsworth, a Deluxe Digital Media Executive igazgatóhelyettese így magyarázza a váltást: „A régi cégóriások egyértelműen hanyatlásnak indultak, mivel a forgalmazók ma már nem a fizikailag megfogható, laboratóriumban előhívott filmkópiákkal bonyolítják a terjesztést, hanem file-alapú digitális rendszerben.”

Egy operatőr sosem felejti a film surrogását
„Egy operatőr, ha már forgatott filmre, soha nem felejti el azt az érzést, amikor a füle mellett surrog a nyersanyag a kazettában – folytatja a celluloid dicséretét Csukás – Azt azért tudnunk kell, hogy a videókép (legyen az akár nagyfelbontású HD), és a filmnyersanyagra készített kép mindig különbözni fog, hiszen az egyik egy elektronikus úton előállított kép, a másik pedig egy vegyi úton megjelenített kép. Ráadásul a film javára különböznek. Az elmúlt időszakban minden évben forgattam filmre, de hozzá kell szokni, hogy háttérbe fog szorulni a film, de nem biztos hogy ez a jövő annyira sötét.”

Spielberg sem akar váltani
A Guardian is foglalkozott a filmre rögzítő kamerák halálával és megszólaltatta a témában Godardot, Scorsese-t, Keanu Reevest és a Panavision filmkamerák egyik legnagyobb barátját, Steven Spielberget is. A Cápa, a négy Indiana Jones, a Jurassic Park és más klasszikusok rendezője szerint a celluloid „az emberiség legszebb és legeredetibb médiuma. Bár már eljárt felette az idő, egészen addig hű maradok ehhez az analóg művészi technikához, amíg be nem zár az utolsó filmelőhívó labor”.

Forrás:
Meghalt a film, éljen a digitális rögzítés, Index.hu, 2011. október 24.