Skip to main content
közigazgatás: magyarközigazgatási informatika

A digitalizáció a magyar közigazgatásban is utat tört

Szerző: 2024. december 1.No Comments

„A digitális megoldások implementációja a közigazgatási szervek működésébe nem csak azt eredményezi, hogy az emberek és a vállalkozások számára egyszerűbbé, gyorsabbá és kényelmesebbé válik az állami ügyintézés. A közigazgatás hatékonysága nemzetgazdasági versenyképességi kérdés is.

TECHXPO 2024 „Közigazgatás a digitalizáció útján” című programjának központi témája a közigazgatás jelenlegi állapota és a jövőbeli tervek bemutatása volt, amely során átfogó képet kaptunk a közigazgatás digitalizációs folyamatairól, azok előrehaladásáról és kihívásairól. Dr. György István, a területi közigazgatásért felelős államtitkár előadása során részletesen ismertette, hogy az intézményrendszer az elmúlt években milyen jelentős változásokon ment keresztül, különös tekintettel az ügyfélkényelem növelését és az ügyintézés gyorsaságát célzó fejlesztésekre.

Digitalizáció az ügyintézés során

Az államtitkár példaként említette azokat a platformokat, amelyek jelentős előrelépést hoztak az ügyintézési folyamatok egyszerűsítésében. Ilyen például a közműszolgáltató-váltás digitalizált lehetősége ­— közismert nevén az e-bejelentő szolgáltatás (e-bejelento.gov.hu), amely már több mint kétszázezer ember számára tette kényelmesebbé az ügyintézést. Ezek az újítások olyan problémákat is orvosoltak, amelyek korábban jelentős idő- és energiaigényt jelentettek az állampolgárok számára, például személyes utazást egy másik településre egy szolgáltatóval történő egyeztetés céljából.

További fejlesztésekhez jutnak a kormányhivatali szakrendszerek is a digitalizáció keretein belül. Az egyik legfontosabb célkitűzés az volt, hogy az állam ne kérjen be olyan adatokat az ügyfelektől, amelyek már rendelkezésére állnak. Ez az elv a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alappillére is, amely hosszú távon garantálhatja, hogy az ügyfelek számára gördülékenyebb, átláthatóbb ügyintézést biztosítsanak.

Sok olyan dolog történt az elmúlt években, amelyre büszkék lehetünk, azonban a digitalizáció világában nagyon gyors a szoftverek, informatikai rendszerek erkölcsi avulása, ezért lépés kell tartani a korszerű fejlesztésekkel. A közigazgatás fejlesztése az elmúlt 30 év egyik legnagyobb projektje, amely jelentős mértékben hozzájárul az állampolgárok mindennapi életének megkönnyítéséhez.

Az elektronikus ingatlan-nyilvántartási projekt a tervek szerin 2024. január 15-én indul és a teljes földhivatali nyilvántartás papírmentes átalakítását célozza meg. Ez a projekt az egyik legnagyobb kihívás a közigazgatás fejlesztésében, mivel a dokumentumalapú nyilvántartást teljesen elektronikus formára kell átállítani. Dr. György István hangsúlyozta, hogy az ingatlan-nyilvántartást használó szakemberek – például ügyvédek és hivatalnokok –, kulcsszerepet játszanak az átalakítás sikerében. Ezzel párhuzamosan megújul a mezőgazdasági, földforgalmi és térképügyi nyilvántartás is, amely több évnyi heroikus munka eredménye.

Ragaszkodunk a személyes ügyintézéshez is

A virtuális kormányablak projekt keretében az ügyintézés személyes és digitális formáinak integrációja is napirendre került. Az államtitkár rámutatott, hogy az ügyfelek között még mindig jelentős számban vannak olyanok, akik a személyes ügyintézést részesítik előnyben, míg mások a digitális megoldásokra esküsznek. A két forma egyesítése, például videótechnológiás alkalmazások segítségével, lehetővé teszi, hogy az ügyfél szinte személyes jelenlét nélkül intézhesse ügyeit. Ez a fejlesztés várhatóan 2027-re zárul le, és jelentős mértékben szélesíti majd az elérhető szolgáltatások körét.

A közigazgatási digitalizáció azonban nemcsak technológiai, hanem kommunikációs kihívásokkal is szembesül. A sikeres bevezetéshez elengedhetetlen, hogy az állampolgárok megértsék és megtanulják használni az új rendszereket. Ezeknek az újításoknak a megismertetése és népszerűsítése kulcsfontosságú, hiszen az ügyfelek elégedettsége a siker egyik legfontosabb mércéje, mondta az államtitkár.

Dr. György István kiemelte a TECHXPO rendezvény fontos szerepét, amely kiváló lehetőséget biztosít a legmodernebb fejlesztések megismerésére. Ez az esemény nemcsak szakmai találkozóként, hanem a lakosság számára is nyitott programként szolgál, ahol a látogatók betekintést nyerhetnek a digitalizáció jövőjébe, tette hozzá.”

Forrás:
A digitalizáció a közigazgatásban is utat tört; Gróf József; IT Business; 2024. november. 29.