„[1] Az energetikai szabályozási tesztkörnyezet célja, hogy ösztönözze a hazai földgáz- és villamosenergia-ágazat szempontjából hasznos innovációs teljesítmény elterjedését, valamint segítse a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalt a hatályos szabályok felülvizsgálatában, fejlesztésében és ösztönzési, támogatási rendszerekre vonatkozó javaslatok kialakításában.
[2] A rendelet megállapítja az energetikai szabályozási tesztkörnyezetre vonatkozó részletes szabályokat, különösen a tesztkörnyezet által támogatott célokat, a kérelem benyújtásával és elbírálásával kapcsolatos részletes szabályokat, a tesztkörnyezet működtetése során fennálló jogokat és kötelezettségeket, valamint a tesztkörnyezet kiértékelésének és lezárásának szabályait.
[3] Az energetikai szabályozási tesztkörnyezet támogatja a 2050-ig elérendő nettó karbonsemleges, biztonságos ellátást szolgáló energiarendszer kialakulását.
…
1. § E rendelet alkalmazásában
1.energetikai szabályozási tesztkörnyezet: olyan környezet, ahol az innovátor a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) elnökének rendeletében vagy a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: VET) 114/I. § (4) bekezdése szerinti villamosenergia-ellátási szabályzatokban vagy a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény (a továbbiakban: GET) 61/J. § (4) bekezdése szerinti szabályzatokban előírt egyes rendelkezésektől való eltérés mellett megvalósíthatja, és élesüzemi, valós üzleti körülmények között tesztelheti az általa kidolgozott innovációs teljesítmény működését…”
Forrás:
12/2025. (VII. 17.) MEKH rendelet az energetikai szabályozási tesztkörnyezetről; Nemzeti Jogszabálytár
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elnökének 12/2025. (VII. 17.) MEKH rendelete
az energetikai szabályozási tesztkörnyezetről; Magyar Közlöny; 2025. évi 85. szám; 2025. július 17.; 5547-5515.o. (PDF)
„…Az energetikai szabályozási tesztkörnyezet célja, hogy ösztönözze a hazai földgáz- és villamosenergia-ágazat szempontjából hasznos innovációs teljesítmény elterjedését, valamint segítse a Hivatalt a hatályos szabályok felülvizsgálatában, fejlesztésében és ösztönzési, támogatási rendszerekre vonatkozó javaslatok kialakításában. A gázipar területén külön cél, hogy a tesztkörnyezet elősegítse a hidrogén betáplálását a működő földgáz-infrastruktúrába, valamint a tiszta hidrogénhálózatoknak a működő földgáz-infrastruktúrán alapuló fejlesztését, fejlődését, de ehhez társul az egyéb alacsony karbonlábnyomú gázok rendszerbe illesztése is.
Alapvetően a fentiek indokolják a rendelet megalkotását és kihirdetését.
A szabályozási tesztkörnyezet koncepciójának az a lényege, hogy adott egy innovációs megoldás, amit az aktuális jogszabályi környezetben nem lehet a gyakorlatban alkalmazni (mert annak jogszabályi akadálya van), de egy időben és térben limitált környezetben a „rendes” jogi keretektől eltérve kipróbálják, tesztelik annak alkalmazását, és amennyiben a teszt sikeres, a megoldást később széles körben is alkalmazhatják, illetve elvégezhetik a jogszabályi környezet ezt elősegítő módosítását.
A tesztkörnyezetbe olyan projekteket célszerű beengedni, amelyek már egy meghatározott technológiai fejlettségi szintet elértek, így tesztelésre alkalmasak (minimum TRL6 fejlettségi szint)…”
Forrás:
Végső előterjesztői indokolás az energetikai szabályozási tesztkörnyezetről szóló 12/2025. (VII. 17.) MEKH rendelethez; Indoklások Tára; 2025. évi 63. szám; 2025. július 18.
Szerkesztői megjegyzés:
Technológiai fejlettségi szintek (TRL, Technology Readiness Level) – Befektetési fejlettségi szintek (IRL, Investment Readiness Levels). A célok által vezérelt természet- és környezettudományi technológia/termék fejlesztéséhez; Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK); 2019 (PDF)