eGov Hírlevél – 18. szám, 2010. november 15.

Tartalomjegyzék

Közigazgatás, politika

Közigazgatási, politikai informatika

Informatika, távközlés, technika

Társadalom, gazdaság, művelődés

Részletes tartalom

Közigazgatás, politika

PolgárMesterKurzus : Önkormányzati megoldások a hatékony működés jegyében


CompLex-Figyelő Önkormányzati Konferencia

Időpont: 2010. november 23.
Helyszín: Corinthia Grand Hotel Royal, 1073 Budapest, Erzsébet krt. 43.

Moderátor: Dr. Gellén Márton, NFM főosztályvezető-helyettes

A konferencia programja, felkért előadók :

09.00 – 10.00 Önkormányzati gazdálkodás
09.00 – 09.30 Naszvadi György, államháztartásért felelős államtitkár, NGM
09.30 – 09.55 Dr. Lóránt Zoltán, Állami Számvevőszék Önkormányzati és Területi Ellenőrzési Igazgatóság főigazgatója, címzetes egyetemi tanár (Tények-utak és tévutak, adatok a helyi önkormányzati gazdálkodásról)
09.55 – 10.20 Bencsik Mónika, Nagykovácsi polgármestere (Tudatos gazdálkodás, autonóm önkormányzat)

10.20 – 11.40 Közbeszerzés, fejlesztéspolitika
10.20 – 10:40 Dr. Homolya Róbert, a Közbeszerzések Tanácsa alelnöke, NFÜ végrehajtási elnökhelyettese
10.40 – 11:00 Dr. Tátrai Tünde, Corvinus Egyetem, egyetemi adjunktus (Kbt. változásai az önkormányzatok szemszögéből)
11:00 – 11:20 Huba Bence, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség gazdasági elnökhelyettes (Uniós pályázati lehetőségek és tapasztalatok az NFÜ szemszögéből)

11.20 – 11.35 KÁVÉSZÜNET

11.35 – 12.35 Informatikai stratégia
11.35 – 11.55 Vetési Iván, Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala, Miniszteri Biztos (egyeztetés alatt)
11.55 – 12.15 Kleinheicz Gábor, eGov Tanácsadó Kft.
12.15 – 12.35 Varga László, netTeam-DMSone

12.35 – 13.15 Közigazgatás-fejlesztés
12.35 – 12.55 Prof. Dr. Verebélyi Imre (Polgármesterek helye, szerepe az önkormányzati rendszerben)
12.55 – 13.15 Dr. Virágh Rudolf, helyettes államtitkár, miniszteri biztos KIM (Kormányhivatalok és önkormányzatok kapcsolata)

13.15 – 13.55 EBÉD

13.55 – 14.55 Árvíz, belvíz és szélsőséges időjárási jelenségek okozta károk elleni védekezés
13.55 – 14.15 Dr. Bakondi György, tűzoltó altábornagy, BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főigazgatója, kormánybiztos (Az önkormányzatok szerepe a katasztrófavédelem magyarországi rendszerében)
14.15 – 14.35 Dr. Kuti Rajmund, Tü Őrnagy (Extrém időjárási jelenségek kockázatai, a védekezéssel kapcsolatos önkormányzati feladatok)
14.35 – 14.55 Dr. Hornyacsek Júlia, Őrnagy ZMNE (A polgármesterek szerepe és feladatai a települési védelmi képességek kialakításában, különös tekintettel az ár- és belvíz, valamint a rendkívüli időjárási jelenségek okozta helyzetekre)

14.55 – 16.05 Energiagazdálkodás
Miért nem foglalkoznak az önkormányzatok az energiamegtakarítás lehetőségével? Hogyan spórolhatunk a közös villanyszámlán?
14.55 – 15.15 Vitaindító előadás, Dalkia
15.15 – 15.35 Reakció: Ámon Ada, az Energia Klub igazgatója

15.35 – 15.55 KÁVÉSZÜNET

15.55 – 16.35 Távfűtés
A KÁT (kötelező átvételi rendszer) felülvizsgálata. Eddig keresztfinanszírozás zajlott a távfűtés terén, milyen hatással lesz a kapcsolt energiatermelés újraszabályozása az önkormányzati távfűtőcégekre? Mi az olcsó, mi a drága, hogyan határozzuk meg a távfűtési árakat?
15.55 – 16.15 Vitaindító előadás: Grabner Péter, a Magyar Energia Hivatal osztályvezetője
16.15 – 16.35 Reakciók: Regionális Energiagazdálkodási Kutatóközpont

16.35 – 17.15 Holdingosítás
Az önkormányzati vállalatok holdingosítása után érdemes az intézményrendszer (rendelő, kórház, iskola, öregek otthona) beszerzéseit, adminisztrációját, kiszolgálást is összevonni.
16.35 – 16.55 Vitaindító előadás: IFUA
16.55 – 17.15 Reakciók

17.15 – 17.35 Listamánia
Egyre több lista/értékelés jelenik meg az önkormányzatok működéséről (befektetési célpont, versenyképesség, városimázs, élhetőség). Mi a jelentősége és hatása ezeknek? Érdemes rájuk figyelni vagy valódi hatásuk nincsen? Látványberuházásokat motiválnak vagy a reálisabb önképhez járulnak hozzá?
Kerekasztal-beszélgetés: ImageFactory, Gémesi György, Gödöllő polgármestere

A programváltoztatás jogát fenntartjuk!
Jelentkezési határidő: 2010. november 22

Forrás:
CompLex

Vissza a tartalomjegyzékhez

Digitális Magyarország: stratégiaváltás

“Csütörtökön az Informatika a Társadalomért Egyesület és az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) szervezésében tartottak konferenciát Balatonfüreden, ahol a szaktárcán kívül a kormány több tagja is előadást tartott

Az IT café is hírt adott a néhány hete megjelent Digitális Magyarország – 2010-2014 vitairatról, amely Fellegi szerint még nem a végleges stratégia, várhatóan november végére fog összeállni a programot és forrásokat is megjelenítő informatikai stratégia, s innentől ez lesz a kormány lépéseit a ciklus végéig meghatározó tényleges menetrend. Jelenleg a szakmai vélemények összegzése folyik, és a megfelelő források programokhoz történő hozzárendelése (célok és források összehangolása) is megtörténik néhány héten belül. Az Új Széchenyi Tervet, melyet harmonizálnak az infokommunikációs stratégiával, jövő év januárjában szeretné a kormány elindítani, s ez is nyilvános stratégia lesz, sok-sok IKT-elemmel körítve.

A miniszter a konferencián azt is elárulta, hogy a stratégiaalkotással késésben vannak, mert egész más helyzettel szembesültek, mint amire előzetesen számítottak. Sokáig tartott a futó programok vizsgálata, beleértve az uniós nagyprojekteket is. Több hónap kellett ahhoz, hogy átnézzék és eldöntsék, melyek a folytatható fejlesztések, hogyan lehet eredményesen megvalósítani a már elkezdett programokban a projektcélokat, milyen irányokat tud támogatni a mostani kormány.

A digitális megújulás időszaka a stratégia elfogadása után jöhet, ez a szolgáltatási infrastruktúra oldalán lesz érzékelhető. Átfogó, strukturális közigazgatási reformot fognak elindítani rövidesen, amihez kapcsolódik majd egy közigazgatási informatikai program is, itt két minisztérium, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) és az NFM fogja összehangolni az elképzeléseket. Konszolidálni akarják a teljes közigazgatási informatikát, beleértve a szervezeteket, a hálózatokat és az alkalmazásokat is.

Az infokommunikációs államtitkár kiemelte még a feladatok közül az e-Health rendszereket és az e-TAJ vagy az állampolgári kártya bevezetését. Már egyeztették az elképzeléseket más tárcákkal is, például az egészségügyi államtitkársággal az egészségügyi kártya bevezetéséről.”

Forrás:
Digitális Magyarország: stratégiaváltás, IT café, 2010. november 11.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Informatika a Társadalomért Konferencia – élő tudósítás

Miniszteri köszöntő és főelőadás
Dr. Fellegi Tamás, nemzeti fejlesztési miniszter


Közigazgatás reform készül a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumban (KIM) ezt gyúrják majd össze a kormányzati informatikai stratégiával. Konkrét projektek indulnak: 112 bevetésirányítási rendszer, elkészült a projektterv és a menetrend. GSM-R folytatásáról is döntött a kormány (vasúti mobil távközlési rendszer), ezek a projektek eu-s forrásból finanszírozódnak. 23 kormányzati adatbázis konszolidációja is megkezdődik, mert az állampolgárok személyes adatainak kezelése nem lehet magáncég kezében. Ez átmegy állami kézbe, “Digitális megújítás” a stratégia neve. Fellegi fontosnak tartja, hogy a tartalom, a szolgáltatás vezérelje a fejlesztéseket, de emellett a szélessávon és a mobilitáson kell a hangsúlynak lennie…

Dr. Nyitrai Zsolt, infokommunikációs államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

Nyitrai elmondta, hogy újra kinyílt az Elektronikus Közigazgatási Operatív Program, lehet pályázni a projektekkel, összesen 53 milliárd forintnyi forrás áll rendelkezésre. Megindult a 2011-13 tervezése. A szélessávú lefedettség megoldására még keresik a megoldást, várják a javaslatokat. A korábbi projektek közül egyeseket le kell állítani, másokat átalakítani, és újakat kel indítani. A vitairat fontos része az állami hatósági eljárások egyszerűsítése, és a háttérrendszerek konszolidációja.

Előadás a közigazgatás korszerűsítéséről
Vetési Iván, elnök, Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatal

Közigazgatásban zajló átalakításról fog beszélni. Szerinte az ország szuverenitásának visszaszerzése a cél, a nemzeti adatvagyon nem lehet magánkézben. A “jó államban újra meg kell teremteni a demokratikus közjót szolgáló közigazgatást” – Vetési szerint ez egy Navracsics idézet. Magyary Zoltán program feladata a hatékony közigazgatás megteremtése, amelynek főbb pillérei a feladat, a személyzet, a szervezet és az eljárás.

Az első pillér a feladat:
A korábbi alapelveket egészítik ki. Elvárások az állammal szemben: eredményesség, értékarányosság, alkalmazkodóképesség, felügyelhetőség. Az alkalmazkodóképesség az egyik legfontosabb Vetési szerint. Működési elvárások: egységes közigazgatási vezetés és a szakmai politikai vezetés egyensúlyba hozása. A legfontosabb: az e-közigazgatás része a közigazgatási stratégiának. Az elmúlt időszakban az informatika megelőzte a közigazgatást ezért projekteket kellett leállítani. 15 megyei szintű dekoncentrált szervezet kerül be egy hivatalba, januártól elindulnak a kormányzati ablakok, azaz megindul az egyablakos közigazgatási ügyintézés.
Kerekasztal beszélgetés a kormány infokommunikációs politikájáról

Melyek az informatikai vállalkozásoknak a szükséges kitörési pontok?

Laufer Tamás IVSZ: iparági ösztönző elemeket egyszerűsíteni kell. Új piacokat kell találni, növelni kell a kkv-k értékesítési képességét. Minden második háztartásban halasztják az informatikai beruházásokat, ez komoly probléma, az állami szolgáltatások változtathatnak ezen.

Laufer Tamás IVSZ: 2012-re egyes ügyintézések esetében legyen kötelező az elektronikus út.

Nyitrai: a kötelezés mellett a kedvezményezés is jó megoldás lehet.
Vetési: tervezik a hatósági eljárások hozzáférésének fejlesztését, ilyen például a kormányablakok megnyitása járási szinten. A cél, hogy a folyamatok határozzák meg az elektronikus közigazgatási fejlesztéseket.

Gazdaságfejlesztés és Infokommunikáció
Moldován József, államtitkár, Kommunikáció és Információs Társadalom Minisztériuma, Románia

…Romániában is eljutottak az enterprise architecture technológia hasznosságának a felismeréséig.

A települési önkormányzatok informatikai és közigazgatás szervezési dilemmái

Tekler Vilmos: Hogyan hogyan jön össze az optimalizáció, az ésszerű központosítás a helyi érdekekkel? Helyi szinten összekeverednek az önkormányzati és az állami ügyek, de ezek kezelését szét kell választani. Az informatikai hátteret kell centralizálni ez segíti a szolgáltatások magasabb szintű megjelentetését. Kiemeli, hogy nincs külön eközigazgatás, egy közigazgatás és több szolgáltató csatorna van.

Virág Rudolf: a szervezetlenség és egységesség, párhuzamosság a legnagyobb probléma. Ezért zajlik most egy erős integráció. De ismét szét kell változtatni az államigazgatási és önkormányzati ügyeket. A 33 államigazgatási szervezetek esetében kellenek a sztenderdek, mert most ahány szervezet, annyi rendszer, sőt még szervezeten belül regionális különbségek is léteznek. Az önkormányzati tagoltság egy másik kérdés, ott is van tere az optimalizációnak.

Tekler az elektronikus kapcsolattartásról: az önkormányzatok meg tudnak felelni az elektronikus kapcsolattartásnak, kérdés, hogy mit értünk ez alatt. Milyen és mennyire hozzáférhető a szolgáltatás. Az önkormányzatok természetesen jelentősen különböznek. Vannak olyan konklúziók, amelyek levonhatóak. Az, hogy az állami feladatokat egy integrált hivatal fogja végezni, óriási lépés már önmagában is. A kormányhivatalok egységes ügyfél szolgáltatási szolgáltatást hoznak létre, az egyik legfontosabb.

Közigazgatási megoldások költséghatékonyan – panelbeszélgetés

Slamovics az EMC megoldását mutatta be, a virtuális magánfelhő a cégen belül, felhő, de zárt hálózat. Pajna a technológiák mellett a közigazgatási eljárások szabványosításáról beszélt, enélkül nem lehet a technológia sikeres a közigazgatásban, a folyamatos változáskövetés (pl jogszabályok) és a munkaszervezés átalakítás legalább ilyen fontos, a közigazgatásba így lehet bejuttatni a technológiát.

Az eKözig Zrt. 5 éve üzemeltet ASP megoldást önkormányzatok számára, 50 partnerük van már, ami mutatja az önkormányzatok számára is a megtakarítási lehetőségeket. Mintegy 3500 településen üzemeltetnek egyedi rendszert, amely ugyanazokat az adatokat szolgáltatja egységesen, de sokkal kevésbé hatékony, erőforrás pazarlóbb így üzemeltetni egy rendszert, mint akár asp-ben akár felhőben.

A beszélgetés az új technológiák előnyeiről szólt, milyen területeken milyen előnyök biztosíthatók. Felhő környezetben még nem működik Magyarországon önkormányzat. A felhő lehetővé teszi azt, hogy a bonyolult alkalmazások egy közös komplex rendszerben jelenjenek meg, mégis rugalmasan. ”

Forrás:
Informatika a Társadalomért Konferencia – élő tudósítás, digibiz.hu, 2010. november 11.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Modern állam, hatékony közigazgatás – Tudományos ülés


Program
Török Gábor, az MTA dr.: Globalizáció és nemzetállam
Szamel Katalin, CSc: A közérdek, mint hatékonyságot növelő és csökkentő tényező
Imre Miklós, CSc: A közigazgatás szerepének változása a gazdaságban
Lőrincz Lajos, az MTA r. tagja: A közigazgatás fejlesztésének aktuális kérdései
Kis Norbert, PhD: A hatékony közigazgatás humánpolitikai kérdései
Máthé Gábor, CSc: A közigazgatás bírói kontrollja
Tamás András, DSc: Közigazgatás és rendeletalkotás
Takács Albert, CSc: A modern állam működésének alkotmányos keretei
Halász Iván, PhD: Az államigazgatás és az önkormányzatok kapcsolata a közép-kelet-európai országokban
Budai Balázs, PhD: A hatékonyság, hatásosság, eredményesség szempontjai napjaink közigazgatási modernizációjában
Nyikos Györgyi, PhD: A költségvetési gazdálkodás aktuális problémái

Időpont: 2010. nov. 17. szerda, 10:00 – 2010. nov. 17. szerda, 15:00
Védnök: Magyar Tudományos Akadémia
Szervezi: Budapesti Corvinus Egyetem Közigazgatás-tudományi Kar
Helyszín: Budapesti Corvinus Egyetem Közigazgatás-tudományi Kar, 1118 Budapest, Ménesi út 5.
Kapcsolattartó: Szabó Zsuzsanna, Tel.: +36-1-4826681, e-mail: szabo.zsuzsanna@uni-corvinus.hu

Vissza a tartalomjegyzékhez

Indul a kormányzati rendrakás az informatikában

„ Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter előadásában … konkrét akciótervet és történéseket vázolt fel. Szerinte a következő időszakban létrejövő, átfogó gazdaságfejlesztési projekteknek az elsődleges feladata, hogy a kínálati oldalt serkentsék a magyar piacon, s emellett az össz-infrastruktúrát javítsák, hasonló elvek mentén, ahogy azt a Digitális Közmű programban láthattuk. A cél a közigazgatási és digitális reformok megvalósítása.

A hazánkban működő redundáns, párhuzamos, egymással nem kompatibilis rendszerek felszámolása is elkezdődik. A minisztérium áttekinti, hogy melyek azok a rendszerek, amik több szervezetnél is működnek, majd ésszerűen összevonják ezeket. A modern jogosultságkezelés, az informatikai háttérrendszerek ma már alkalmasak arra, hogy közös adatbázisokból dolgozzon több állami intézmény, s ezzel az állampolgárok is sok időt takaríthatnak meg, illetve a rendszerek fenntartása, üzemeltetése is jóval olcsóbb lehet.

Hosszú távon a kormány 1 millióval csökkentené a digitális írástudatlanok számát is, fokozottan odafigyelve az 50 évesnél idősebb korosztályra, emellett meg kívánják duplázni az e-ügyintézésben résztvevők számát is. Jelenleg 1 millió felhasználó él az e-közigazgatási eszközök valamelyikével, a ciklus végére ezt 2 millió fölé emelnék, de a későbbi előadásokon többször elhangzott, hogy akár a 3 milliós felhasználói szám sem túlzás. “

Forrás:
Indul a kormányzati rendrakás az informatikában, Dojcsák Dániel, HWSW.hu, 2010. november 12.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Konzultáció az ausztrál közszolgálati értéknyilatkozat új változatának megfogalmazásához

Az ausztrál szövetségi közigazgatás és közszolgálat irányításáért felelős Australian Public Services Comission megbízást kapott a közszolgálat működési elveit és közös értékeit, kultúráját megfogalmazó Australian Public Service (APS) Values című dokumentum újrafogalmazására. A feladat a közigazgatási reformprogram részét képezi. Az a cél, hogy egy a jelenleginél rövidebb, összeszedettebb, megjegyezhető és a változásokat ösztönző dokumentumhoz jussanak. A megvalósítás menete egy vitaanyag elkészítésével kezdődött. Jelenlegi szakaszában egy nyilvános blog segítségével gyűjtik a véleményeket a második számú vitaanyaghoz. A blog megvalósítása mintaszerűen gyakorlatias: orientáló kérdések vannak, amelyekhez várják a hozzászólásokat, de van külön lehetőség az ezektől független vélemények megfogalmazására is.
Forrás:
Our Values – APS Collaboration Forum
Proposing a new set of Australian Public Service Values (második vitaanyag)
Refining the Australian Public Service Values (első vitaanyag)
Ahead of the Game: Blueprint for the Reform of Australian Government Administration, 2010. május (közigazgatási reform)
APS Values (jelenleg érvényes dokumentum)

Vissza a tartalomjegyzékhez

Még egy hétig véleményezhető a Digitális Magyarország Program

„Az októberben nyilvánosságra hozott infokommunikációs vitairathoz számos érdemi vélemény érkezett be az ágazat jövőjéért tenni akaró szakmai szervezetektől, vállalatoktól és magánemberektől. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a javaslattévők észrevételeit az eredeti szándékok szerint a mai napig várta. A szaktárca azonban a kezdeményezés sikerére, a nagy érdeklődésre való tekintettel, az iparági szereplők kérését meghallgatva jövő péntekig meghosszabbítja a beküldési határidőt.



A minisztérium az észrevételeket az iktstrategia@nfm.gov.hu címre, 2010. november 22-e éjfélig várja.”

Forrás:

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály, 2010. november 12.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Közigazgatási, politikai informatika

A kormányzati átalakítás eszközeinek életciklusa 2010


Ismert, ahogy a Gartner, mint a világ legnagyobb független informatikai elemző cége elemzi és ábrázolja egy termék (szolgáltatás) életciklusát a felbukkanásától a normál használatáig (lásd a képet a bejegyzés végén):
– megjelenés
– túlzó várakozások
– kiábrándulás
– tényleges előnyök felismerése
– normál használat

Ezt a népszerű Gartner módszertant sorra alkalmazzák a különböző területeken, így a kormányzati tevékenységre is. Most jelent meg A kormányzati átalakítás eszközeinek életciklusa 2010 című jelentésük, melyben sorra veszik azokat az eszközöket és eljárásokat, szám szerint 24-et, amelyek a leginkább képesek a kormányzat működését átalakítani. Mindegyik esetében meghatározzák, hogy a cikluson belül hol az aktuális helyük, továbbá tanácsot adnak az alkalmazásukhoz. Kormányzati szempontból ezeket a technológiákat az egyes szervezetek és az összkormányzati szükségletek és lehetőségek fényében kell értékelni. A korábbi években megszokottakhoz képest fogja ezeknek az eszközöknek az alkalmazását meghatározni a költségek féken tartásának sürgető igénye. A költségvetési korlátozások következtében sokkal nehezebb lett forrásokat találni az egyes projektekhez.

Az életciklus-ábra fontosabb megállapításait részletesebben külön bejegyzésekben fogjuk feldolgozni.

Forrás:
Hype Cycle for Government Transformation, 2010, Steve Bittinger, Andrea Di Maio, Gartner

A kutatással felmerülő további kérdéseivel forduljon a Gartner magyarországi képviseletéhez: Gémesi Rita

Vissza a tartalomjegyzékhez

Infokommunikációs felhő stratégia a Digitális Magyarország Programhoz

„Kiderült, hogy A Digitális Magyarország Program társadalmi vitája, Digitális Konzultáció a magyar infokommunikációs szektor sikeréért című közleményhez csatolt 97 oldalas vitatiratból hiányzik az átfogó “Cloud Computing”, azaz infokommunikációs felhő szemlélet. Ezért A vitairat indíttatása, célja és az ennek megfelelő helyzetértékelés (a szükséges háttérinformáció figyelembe vételével) című feldolgozással nem érhettem be, hanem:

Illusztrációként írnom kellett egy Cloud Computing Strategy for Digital China: Taiwan is leading the way except IOT bejegyzést az angol nyelvű trendfigyelő blogomban (Experiencing the Cloud | fueled by 3.5G/3.9G, SoC & reflectivity), hogy világos legyen egy konrét példa segítségével milyen is az infokommunikációs felhő, mint stratégiai szemlélet a világban.
Ezt a http://digital.drupalgardens.com/-on (digital – felhővel a Digitális Magyarországért webhelyen) tovább gombolyítottam az Obama adminisztráció cloud computing szemléletét és stratégiáját mutató az Apps.gov példával, majd a Microsoft Sofware+Services példával, végezetül a Műegyetem – Kutatóegyetem (BME) Intelligens környezetek és e-technológiák példájával (mivel rendkívül jónak találtam, ezért erős áttekintő kivonatolással be is mutattam computing szemléletű stratégiai alapvetését)

Ha van erre vagy másra vonatkozó véleményed a Digitális Magyarország Programhoz kapcsolódan, akkor ezt könnyen kifejtheted a http://digital.drupalgardens.com/ -on (digital – felhővel a Digitális Magyarországért webhelyen)!”

Forrás:
Infokommunikációs felhő stratégia a Digitális Magyarország Programhoz, Nacsa Sándor, 2011. november 8.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Kerekasztal beszélgetés a közigazgatás elektronizálásáról, a magyar közigazgatás információs rendszereinek alappilléreiről

Informatika a Társadalomért Konferencia, 2010. november 11-12., Anna Grand Hotel, Balatonfüred, 2010. november 12. péntek 11:15

A beszélgetés javasolt témája
1., Hogyan tud hozzájárulni a közigazgatási informatika a közigazgatás megújításához? Hogyan az átmenet támogatásához, és hogyan az új működés stabilizálásához?
2., Lehet-e egy törzsadatbázis-alapú közigazgatási informatikát teremteni – viszonylag redundancia-mentesen? Mi lesz az elektronikus közigazgatási keretrendszer sorsa?
3., Milyen mértékig egészséges a szervezeti centralizáció és milyen szinttől kell a központnak csupán ellenőriznie és szabályoznia?
4., Mi legyen a központi rendszer szerepe a jövőben? Hol a határa a szakrendszereknek és mit érdemes központosítani?
5., Az Új Széchenyi Terv középpontjában a gazdaság fejlesztése áll. Mennyiben és mely eszközökkel járulhat hozzá ehhez a közigazgatási informatika? Az új célokhoz igazítható-e a beszerzési politika, a technológiaválasztás?
6., Ügyindítás vagy ügyintézés legyen-e az IT támogatás középpontjában?
7., Mennyiben tekinthető példának a bankok IT szolgáltatásainak fejlődése (telefonos ügyintézés, önkiszolgáló ügyintézés stb.)?
8., Mennyiben kell figyelembe venni az IT iránt kevésbé fogékony, vagy helyzetük folytán azt használni nem tudó társadalmi csoportok igényét? Mi lehet itt a telefonos ügyintézés szerepe?

A beszélgetés javasolt menete:
Kiselőadások a közigazgatási szereplők részéről (szervezeti feladatok, küldetés, elképzelések az elektronikus közigazgatás-fejlesztésről)
Céges reagálás
A fenti témák átbeszélése kerekasztal-beszélgetés formában
Összegezés
Forrás:
Informatika a Társadalomért Egyesület

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új elektronikus személyi Németországban


November elsejével megkezdte az új elektronikus személyik kibocsátást a német kormány. A beépített rádiófrekvenciás azonosítóval rendelkező eszköz a számítógéphez kapcsolt olvasókészülék segítségével alkalmas az internetes azonosításra, a digitális aláírások hitelesítésére. A fejlesztő állami szervezet szerint tökéletesen biztonságos, de a valóságban egészen könnyedén kijátszható. A kriptográfiai védelem megfelelőnek tűnik, de a rendszernek más részei is vannak. A számítógéphez kapcsolt kártyaolvasó volt az egyik sikeres támadás behatolási pontja. A legújabb biztonsági probléma pedig akkor jelentkezett, amikor az online szoftverfrissítéshez használt állami szerver helyett egy csaló szerverre sikerült átirányítani a böngészőt és egy fertőzött fájlt installálni a felhasználó számítógépére.
Forrás:
New digital German ID cards arrive on November 1, Deutsche Welle, 2010. október 28.
Security App For the New German Personal ID Hacked, Slashdot, 2010. november 11.
Neuer Personalausweis: AusweisApp mit Lücke, heise online, 2010. november 11.
Lásd még:
E-azonosítás német módra, Molnár Tamás, IT Business, 2010. november 12.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Drupal-alapú lesz a magyar uniós elnökség honlapja

„A magyar EU-elnökség legfontosabb kommunikációs eszköze a honlap lesz, amelyet hétfőn kezdenek tesztelni, és december 20. körül élesítenek – mondta el az elnökség hivatalos honlapjáról tartott előadásában a projekt vezetője egy szombati budapesti szoftverfejlesztési konferencián.

Rácz Péter – aki európai uniós szakértő és politikai elemző, emellett weblapok projektmenedzselésével és tervezésével foglalkozik – elmondta: a jelenlegi belga elnökség honlapjának nyílt forráskódú Drupal keretrendszerét veszik át, alakítják a magyar igényekhez.

Rácz Péter az MTI-nek elmondta: a honlapnak egy vagy több belső, külügyminisztériumi bloggere lesz, és a legismertebb, véleményformáló magyar bloggerek, köztük politológusok, szakértők blogjaihoz vezető linkeket is elhelyeznek az oldalon. Az a szándék, hogy a hivatalos EU-elnökségi kommunikáció mellett a politikai spektrum minden részét képviselő bloggerek is hangot kapjanak – tette hozzá.

Kiss Márton, a honlapfejlesztési projekt műszaki vezetője elmondta: a nyílt forráskódú, ingyenes Drupal tartalomkezelő rendszert használó belga honlap átvételének az a nagy előnye, hogy nem kell valamely külföldi cégnek magas licenc-díjat fizetni. Azt is előnynek mondta, hogy a Drupalt más országokban is sikerrel alkalmazzák intézményi szinten, például a washingtoni Fehér Ház honlapja is ezt a rendszert használja.”

Forrás:
Tesztelik a magyar EU-elnökség sikerének kulcsát, Inforádió, 2010. november 13.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Létrejöhet a nemzeti adatvagyon fogalma

„A kiemelt jelentőségű állami nyilvántartások – közte a nyugdíjbiztosítás – adatfeldolgozását csak az állami szférába tartozó, azaz az adatkezelő által közvetlenül ellenőrizhető szervezet láthatja majd el, ha az Országgyűlés elfogadja a nemzeti adatvagyon körébe tartozó állami nyilvántartások fokozottabb védelméről szóló törvényjavaslatot.

A nemzeti fejlesztési miniszter a hét végén nyújtotta be az Országgyűlésnek azt az előterjesztést, amely szerint a jövőben az állami nyilvántartások adatkezelését csak államigazgatási szerv vagy kizárólagos állami tulajdonú gazdálkodó szervezet végezheti.

Ez az előírás vonatkozik majd egyebek mellett a munkanélküliek ellátásával, a termőföldhasználattal kapcsolatos adatok és a kincstár által vezetett szociális támogatások nyilvántartására, továbbá a polgárok személyi adatainak és lakcímének, valamint az úti okmányokkal, az ingatlanokkal és az adózással összefüggő adatoknak a kezelésére.

A javaslat azt is kimondja, hogy csak államigazgatási szerv vagy kizárólag állami tulajdonú gazdálkodó szervezet kezelheti a nyugdíj-biztosítási és az egészségbiztosítási nyilvántartással kapcsolatos adatokat.”

Forrás:
Létrejöhet a nemzeti adatvagyon fogalma, Inforádió, 2010. november 13.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Az informatikai felhő alkalmazásának gazdasági kérdései az uniós országok közigazgatásában

Az informatikai döntő változáson megy át, amikor a ügyfél/kiszolgáló-alapú rendszerekről áttér az informatikai felhő használatára. Jelentőségében és hatásában ez ahhoz a váltáshoz hasonlatos, mint amikor a nagygépes rendszerekről áttértek az ügyfél/kiszolgáló-alapúakra. Ezzel egyidejűleg a világgazdasági helyzet és a közszektor pénzügyi gondjai az erőforrások sokkal hatékonyabb felhasználását követelik meg, miközben az állampolgárok egyre jobb minőségű szolgáltatást igényelnek. Fontos, hogy ebben a helyzetben a kormányzatokat vezetők világos képpel rendelkezzenek az informatikai ipar fejlődésnek irányairól. A Microsoft tanulmánya arra tesz kísérletet, hogy az informatikai felhő alkalmazásának gazdasági vonatkozásait próbálja meg modellezni, ezzel segítve az eligazodást.

Összefoglaló:
Az informatikai felhő példátlan előnyökkel jár a méretgazdaságosság tekintetében. Lehetővé teszi, hogy a nagy adatközpontok szabványosítsák és megosszák az informatikai erőforrásokat, ennek köszönhetően a működésük sokkal hatékonyabb lesz. Ugyanakkor a felhő lehetővé teszi sok (adatközponti) feladat automatizálását és áramvonalasítást, ez kivételesen gyors reagálásban jelenik meg a végfelhasználó számára. A működtető által elérhető megtakarítás hosszabb távon 80 százalékos is lehet. A Microsoft kutatói szerint a nyilvános felhők sokkal olcsóbbak lesznek a magán felhőkhöz (csak a közigazgatáson belül használt) képest.
Forrás:
The Economics of Cloud Computing for the EU Public Sector, Microsoft Europe, 2010. november

Vissza a tartalomjegyzékhez

Informatika, távközlés, technika

Szigorúbbak az IT büdzsékkel

„A gazdasági válság hatásai markánsan jelentkeztek a nagy hazai gazdálkodó szervezetek IT költéseiben is. A megszorításokkal a vezetők is változtak – az informatikai szolgáltatásokat rendelő szervezeti egységek felelősei ma már sokkal tudatosabbak, jobban megnézik mire költenek, és azt, hogy az anyagi ráfordításért pontosan mit is kapnak – derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem és az IFUA Horváth & Partners közös IT benchmarking kutatásából.

7-ből 6 cég előre rögzíti a szoftverekkel kapcsolatos elvárásait
A tudatosság a számokban is tetten érhető: a vizsgált szervezetek 65 százaléka ma már belső vagy külső informatikai szolgáltatóval kötött Szolgáltatási Szint Megállapodás (Service Level Agreement – SLA) alapján vásárol informatikai szolgáltatást. Ráadásul a szervezetek közel fele pénzügyileg is szankcionálja, ha az SLA elvárások nem teljesülnek.

Költségcsökkentésnél javasolt az újratárgyalás
A kutatásból egyebek mellett az is kiderül, hogy az IT költségvetésen belül az elmúlt évben tovább erősödött az üzemeltetés részaránya (a teljes IT költés 51 százalékáról 55 százalékra) a fejlesztési és az irányítási feladatok rovására.

Kétszer olyan hatékonyak a nyugati rendszergazdák?
A felmérés eredménye alapján úgy tűnik, hogy az IT üzemeltetés is komoly hatékonyságnövelési potenciált rejt magában. Míg a nemzetközi legjobb gyakorlat szerint például egy üzemeltető munkatársra átlagosan 100-120 munkaállomás jut, addig a magyarországi minta szervezeteiben csak 54. ”

Forrás:
Szigorúbbak az IT büdzsékkel, Computerworld, 2010. november 9.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Az Egyesült Királyság első Nemzeti Infrastrukturális Terve

2010. október 25-én jelentették be az Egyesült Királyság első Nemzeti Infrastrukturális Tervének megjelentetését. Az elképzelések szerint öt év alatt az állam és a magánbefektetők 400 milliárd fontnyi befektetést fognak mozgósítani. Ez egyszerre szolgálja a válság leküzdését és az ország teljesítményének fenntartásához szükséges feltételek biztosítását.

Fő területek:
* Befektetés az új alacsony széndioxid-kibocsátású gazdaságba
* Európa legjobb szélessávú távközlési hálózatának kiépítése 2015-re
* Közlekedési hálózatok fejlesztése (vasút, közutak)
* Az ország tudományos kutatási képességének fenntartása és fejlesztése

Forrás:
Government launches National Infrastructure Plan, 2010. október 25. (sajtóanyag)
National Infrastructure Plan 2010 (a tervezet letölthető formában)

Vissza a tartalomjegyzékhez

Az NHH a szélessávot tekinti prioritásnak

„Az NHH a kor technikai fejlődését követve frissítette vezetékes gyorsjelentésének priorításait, azaz a hangforgalommal szemben immár a szélessávú hozzáférésekre vonatkozó adatok közlését helyezik előtérbe.
Új mutatóként szerepelnek a nagysebességű szélessávú technológiák, úgymint az FTTH, az FTTB, a DOCSIS 3. Ezek az előfizetések eddig is szerepeltek az xDSL vagy a kábelmodemes adatokon belül, de most már külön is megjelenítik ezeket. A közvetítőválasztást a jövőben havi szinten nem tüntetik fel, a közvetítőválasztáson keresztüli forgalom helyett így az IP-alapú forgalom jelenik meg a táblázatokban. A változások elsőként az augusztusi értékeket érintik. Bevezetik a sávszélesség kategóriákat is, ám ezeket az adatokat csak évente két alkalommal, félévente teszik közzé.”

Forrás:
Az NHH a szélessávot tekinti prioritásnak, SG.hu, 2010. november 11.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Társadalom, gazdaság, művelődés

Nem szeret netbankolni a magyar

„A Finnováció 2010 konferencián a hazai pénzügyi szakma színe-java képviseltette magát, és a modern banki módszerekről tartott előadások szakértői a legújabb nemzetközi trendek mellett erős kontraszttal beszéltek a hazai helyzetről.

A hazai, 14 év fölötti lakosság 8 és fél milliójából közel 3,6 millió az, aki legalább havi egy órát tölt az interneten, közülük is mindössze 1,1 millióan vásároltak bármit internetes módszerrel 2009-ben a GKIeNET felmérése szerint. Ráadásul az internetes vásárlók közül is a legrosszabb arányt az online bankolók adják: az internetezőknek 40 százaléka használt valaha (legalább egyszer) ilyen szolgáltatást, gyakran azonban jóval kevesebben élnek ilyesmivel, alig 20 százalékuk.

A felmérések szerint a rossz arány legfőképpen a bizalom hiányának és a kevés információnak tudható be. Még mindig az a biztos, amit kézben foghatunk: ez a tévhit élteti még mindig a sárga befizetési csekket és emiatt kígyóznak még mindig sorok a postahivatalokban. Az online banki megoldásokkal kapcsolatban a legnagyobb ellenérzést még mindig a biztonság miatti kételkedés, valamint a használat “bonyolultsága” váltja ki. A legnagyobb lehetőség a banki informatika számára pont a még át nem térítettek hatalmas száma: oktatással, bizalomépítéssel és könnyen átlátható, egyszerűen kezelhető, vonzó megoldásokkal kell őket ráébreszteni arra, hogy több téren is jobban járnak az online bankolással.”

Forrás:
Nem szeret netbankolni a magyar, Bátky Zoltán, Bitport, 2010. november 10.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Átalakul és nevet vált az Inforum

„Az Inforum a jövőben kiszélesíti tevékenységét, az informatika területe mellett a szélesebb infokommunikáció és média területén is feladatokat tűzött ki magának. A szervezet komolyabb részt kíván vállalni a szélesebb konvergens iparágak önszabályozási, etikai munkájában, segítve a hazai internet káros hatásainak csökkentését — áll a szerkesztőségünkhöz eljuttatott sajtóközleményben.

Az Inforum továbbviszi az e-befogadás területén szerzett kutatási tapasztalatait és újabb felméréseket tervez itthon és régiónkban is… Az Inforum tevékenységének kiszélesítése miatt nevet is váltott. A korábbi Informatikai Érdekegyeztető Fórum elnevezést az Információs Társadalmi Érdekegyeztető Fórum váltja fel.”

Forrás:
Átalakul és nevet vált az Inforum, Bitport, 2010. november 10.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Megújult és nemzetközi lett a magyarként indult PET Portál és Blog

„Alapjaiban újult meg az adatvédelemmel informatikai oldalról foglalkozó PET Portál és Blog technikai háttere, arculata és szolgáltatásainak köre, viszont változatlan maradt az a törekvés, hogy továbbra is a privát szférát erősítő technológiák fejlesztésének, alkalmazásának, illetve a privát szférát fenyegető jelenségek bemutatásának fóruma kíván lenni a mostantól nemzetközi tematikus szakportál, és persze változatlan az az elhivatott hozzáállás, amely eddig is lehetővé tette a közösségi szellemű, nonprofit alapú működtetést.

A tegnapi nyilvános bemutatón, amely egyben a nemzetközi portál hivatalos indítása is volt, már három nyelven lehetett elérni az anyagokat: angolul, magyarul és hollandul, s mindezt a látogatók érdeklődési köreinek megfelelően Fiatalok, Felnőttek és Profik kategóriába osztották az oldal szerkesztői. Az eddigi magyar tartalmat természetesen átemelték az új rendszerbe, így azok továbbra is rendelkezésre állnak.”

Forrás:
Megújult és nemzetközi lett a magyarként indult PET Portál és Blog, IT Café, 2010. november 9.

Vissza a tartalomjegyzékhez

A napi bevásárlásnál is fizethetünk mobillal

„A rendszer használatához speciális SIM-kártya is szükséges, melyet az operátortól kap meg a szerződő ügyfél. Ez a SIM tárolja a mobilfizetéshez használt alkalmazást, egyben biztosítja, hogy a rendszer a készülék típusától függetlenül bárki számára használható legyen. A fizetési folyamat a mobilszolgáltatók szerint kényelmesebb a kártyás fizetésnél, és sokkal egyszerűbb a készpénzes vásárlásnál. A sajtótájékoztatón rögtönzött bemutató alapján ez számunkra kevéssé volt nyilvánvaló, a tranzakció egy megfelelő infrastruktúrával ellátott, hagyományos bankkártyás terminál esetében kártyatípustól függően (nem mindegy, hogy kér-e aláírást, vagy PIN-kódot, netán mindkettőt a rendszer) hasonló idő alatt, vagy akár gyorsabban is végbemegy. A telefont ráadásul ugyanúgy elő kell venni a tranzakcióhoz, mint a bankkártyát.

A vevőnek a mobiltelefonos fizetési szándékát a kasszáknál kell jeleznie, ahol vagy a mobiltelefonszámot, vagy mobilfizetés azonosítót bemondva kezdeményezhetik a tranzakciót. Utóbbit a kasszagép által leolvasható vonalkód formájában is az ügyfél rendelkezésére bocsátják, amit a szolgáltatók szerint célszerű a telefon hátlapjára ragasztani. Az autentikációs folyamatot a mobilcég végzi el: a vásárló először egy SMS-értesítést kap az összegről, melyet a szolgáltatáshoz tartozó PIN-kód beírásával hagyhat jóvá.”

Forrás:
A napi bevásárlásnál is fizethetünk mobillal, Koi Tamás, HWSW, 2010. november 11.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Levél a szerkesztőnek/Hírlevél lemondása
Kiadja az eGov Kft.