közigazgatási informatika

Kalmár István az adóhatóság átalakításáról

Szerző: 2010. szeptember 3.szeptember 7th, 2010No Comments

“…Ez egy nehéz időszak, hiszen nemcsak az adóhatóság, hanem a VPOP informatikáját is át kell tekinteni. Az én feladatkörömet minden változás érinti, s maga az APEH is átalakul, egy jobban irányítható rendszerré válik.

Az elmúlt évekhez képest másmilyen lesz az adóhatóság. Ez alapvetően rendszertechnikai, szervezéselméleti kérdés, s nem informatikai. Ennek egyik oka, hogy szerintem az APEH szervezete más formában jobban működne, mások a prioritások, és emiatt át kell alakítani magát a szervezetet is. Ám pontosan ugyanez igaz a VPOP-ra is. Egymástól függetlenül mindkét szervezet önmagában is átalakulóban van. Ezt tetőzi az, hogy a két szervezet egymásba is olvad majd. Azonban, ha csak az informatikára szűkítjük a kérdést, akkor most is azzal telik a munkaidő jó része, hogy felmérjük a rendszereket, azokat optimalizáljuk, miközben működőképességüket fenntartjuk.

Ne feledjük: Magyarország legnagyobb összefüggő informatikai rendszeréről, hálózatáról, a legnagyobb adatbázisról van szó. Ennek felmérése és optimalizálása folyik mindkét szervezetben. Éppen úgy, mint a korábban elindított projektek „megismerése” is tart még. Vizsgáljuk azt is: egyes projektek miért indultak el, míg mások miért nem.

– A Szikora-korszakról van most szó?
– Inkább úgy mondanám, hogy az elmúlt nyolc évről beszélünk most. Ne válasszuk szét ezt az időszakot. A legfontosabb – s ezt hangsúlyozom –, hogy minket a legkisebb változások is érintenek. Látszólag nem érinti a munkámat valamilyen adószakmai kérdés, holott ez valóban csak látszólagos: minden változás érint minket. Éppen emiatt adó- és járulékszakmai, -elméleti szakemberek is segítik a munkámat. Ők más elméleti szempontok szerint, pusztán közgazdasági, járulék-, vám- és adóelméleti szempontok szerint elemzik a helyzetet.

– Akkor jól értjük, hogy itt gyakorlatilag egy folyamatos integráció van a szakmaelméleti kérdések és az informatikai rendszerek között?
–Igen, itt egy állandósult folyamatról van szó. Ez egyébként is egy hatalmas rendszer, amely folyamatosan működésben van. A másik fontos dolog, hogy ennek a rendszernek a működésében semmilyen megállás, fennakadás nem engedhető meg. A felhasználók, az adófizetők, illetve azok, akik a hatóság adatait használják, nem érezhetik meg az átalakítás folyamatát. Úgy kell megoldani ezt a feladatot, hogy a ténylegesen folyó elemzés és az általunk elképzelt változások miatt a mostani állapot ne változzon. Legalább a jelenlegi formát és minőséget meg kell őrizni. Tehát ezeket a szempontokat figyelembe véve az átalakítás nem könnyű feladat. Mindez annak érdekében történik, hogy maga az APEH is a közjó felé tudjon elindulni. “

Szó van még az adófizetési hajlandóságról (összefüggésben a hatóság működésével), továbbá a Magyar Postáról.

Forrás:
Az adóhatóság nem téveszti szem elől az ügyeskedőket, Magyar Nemzet, 2010. augusztus 30.