„Mi a szándéka a miskolci önkormányzatnak a fenntartásában lévő oktatási intézményeivel? Ez volt a fő kérdése az Észak-Magyarország által szervezett vitafórumunknak, melyet szerda délután tartottunk az Ifjúsági Házban. A kérdést azért tettük fel az illetékeseknek, mert már sok mindent tudni lehet a születőben lévő új köznevelési törvényről és önkormányzati törvényről. Bár mint a fórumon kiderült, még közel sem mindent.
Kiss Gábor, a miskolci önkormányzat humán főosztályának vezetője elöljáróban tisztázta: a készülő törvények egyelőre nincsenek olyan állapotban, hogy biztos jövőképet tudna bárki is vázolni. Annyit lehet tudni, hogy a kormány az általános és középiskolákat állami fenntartásba kívánja venni, de a 2000 főnél nagyobb települések külön szerződés alapján továbbra is vállalhatják intézményeik fenntartását. Miskolc fontosnak tartja iskoláinak megtartását, de mint fogalmazott, a törvények megszületése után szakmailag és gazdaságilag is megalapozott döntést kell hozni.
Nagyobb szerep
Az állam a jövőben aktívabb szerepet vállalna a közoktatásban. Ezt már Társy József, a B.-A.-Z. Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának vezetője mondta. Az okok között sorolta: finanszírozási, szakmai és felkészültségbeli különbségek miatt nem lehet biztosítani jelenleg a minden gyermeket megillető minőségi oktatást. Az állami fenntartásba vétel viszont növelné az esélyegyenlőséget.Molnár Péter, a miskolci közgyűlés oktatási bizottságának elnöke is azt hangsúlyozta, amint megszületnek a törvények, akkor látják a döntéshozók, milyen lehetőségek állnak előttük. Hozzátette: Miskolcnak mindig fontosak voltak az iskolái, jelenleg is erején felül működteti iskolarendszerét.
Egyeztetés nélkül
A pedagógus szakszervezetek képviselői viszont azt hiányolták, hogy a törvényalkotás tulajdonképpen széles körű egyeztetés nélkül folyik. Mint mondták, amikor a koncepció majd nyilvánosságra kerül, érdemben már nem lehet rajta változtatni.Bodolay Zoltán, a Pedagógusok Szakszervezetének megyei elnöke többször is azt kérdezte, hogy ha ilyen sok baj van az oktatási rendszerrel, akkor az állam hogy látta el eddig a feladatát? Szendrei Zoltán, a pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének regionális ügyvivője jelezte, neki sikerült megszereznie az új köznevelési törvény koncepcióját. Ebben jelentős változások vannak a decemberi tervezethez képest. Az új koncepció tartalmaz üdvözlendő pontokat is, de kérdéses, hogy ha az állam csak a pedagógusok bérét finanszírozza majd, az önkormányzatok miből teszik hozzá intézményeik fenntartásához az egyéb költségeket”
Forrás:
Miskolc megtartaná iskoláit, Borsod Online, 2011. szeptember 21.