„Az interaktív, webes olvasás korszaka leáldozóban van – állítja az Economist prezentációja. A tablet megváltoztatja a terméket, az interakciót és a fogyasztás módját, újra a passzívabb fogyasztás kerül előtérbe. A jó hír, hogy ezért már hajlandóak fizetni az olvasók.
Böngészés helyett olvasás
Az Economist szerint a tabletek kezelőfelülete és az érintős interfész egyszerűen nem alkalmas a hagyományos internetes böngészésre. Ez egyrészt betudható az egérre optimalizált felületeknek illetve az olyan technológiáknak, mint a Flash – amelynek hiánya súlyosan korlátozza a multimédiás tartalmak élvezhetőségét az iPaden, a mobil Flash fejlesztésének leállásával pedig az androidos eszközök sem lesznek jobbak.A megoldást az alkalmazások jelentik. Az Economist és az általa hivatkozott felmérések szerint a dedikált hírolvasó alkalmazásokban a felhasználók lényegesen több időt töltenek el, hosszabb cikkeket olvasnak és gyakrabban térnek vissza kedvenc forrásaikhoz. A felmérések szerint az app-felhasználók elégedettebbek a tabletes felhasználói élménnyel és hírforrásaikkal, mint az elsősorban böngészőt használók – ami alátámaszthatja a dedikált alkalmazások felsőbbrendűségét hirdetők álláspontját.
…
A trend legfontosabb tanulsága, hogy a print média mellett az úgynevezett „lean-forward”, vagyis PC-hez kötött tartalomfogyasztás napjai is megszámláltattak. A passzív újság- és magazinolvasást előbb az aktív, közösségi, fogyasztói inputon is alapuló tartalomfogyasztás követte. Az Economist meglátása szerint azonban a következő generációs tartalomfogyasztás újra passzívabb lesz, ahogy a felhasználók részéről igényként jelentkezik a mélyebb, alaposabb cikkek és tartalmak iránti vágy. A „lean back 2.0” éra azonban képes a két világ legjobb elemeit kombinálni: a digitális tartalmak frissességét és bőségét a „régi média” kényelmével és mélységével.Az Economist szerint azonban a lean back 2.0 a tartalomgyártók számára nem jelenti a régi világ visszatértét, hanem további adaptációt követel meg – még azoktól a szereplőktől is, akik amúgy sikeresen belakták a webet. A tabletek a tartalom minden aspektusát újrarajzolták, a terméktől a technológiáig, a gyártási folyamatoktól az előfizetésekig, a marketingtől a hirdetésekig. Azok a médiavállalatok, amelyek sikerrel tudnak alkalmazkodni az új felülethez és az új fogyasztási környezethez, hatalmasat kaszálhatnak a változásokon – aki viszont kimarad, az lemarad.
Ami biztosnak tűnik, hogy az írás megmarad a következő generációs újságok központjában – azon egyszerű okból kifolyólag, hogy a átlapozható és átfutható, ahogy a hang és a videó nem. Az írás preferálása különösen jellemző az újságok már meglévő közönségéra, amely követni fogja őket az új médiumra is. Az írás iránti igény azonban az Economist szerint meg is fordul: a „lean back 2.0” korszak megköveteli az igényes írást – olyan informatív, alapos és mély anyagokra van szükség, amely képes lekötni a már hátradőlt fogyasztót…”
Forrás:
A tablet újra divatba hozza a fotelben olvasást, Gálffy Csaba, HWSW.hu, 2011. december 16.