Skip to main content
gazdaság

Elkészült a BKK koncepciója: 2014-től elektronikus jegyrendszer Budapesten

Szerző: 2012. január 23.No Comments

„Az eddigi papíralapú jegyeket és bérleteket új, kártyaalapú elektronikus rendszer válthatja fel 2014-től, derül ki a BKK által kidolgozott projektkoncepcióból, melyet 2012. január 25-i ülésén tárgyal a Fővárosi Közgyűlés Tarlós István főpolgármester és György István főpolgármester-helyettes előterjesztésében. A fejlesztés számos kézzelfogható változást hoz az utasoknak: megjelenhet az időalapú jegy, a napi limit és az érintésmentes bankkártyás fizetés lehetősége is, a bérletes utasok pedig otthonról, számítógépük mellől hosszabbíthatják meg bérletük érvényességét.

Tekintettel arra a tényre, hogy a jegyek és bérletek hamisításából származó kár és a bliccelők által okozott bevételkiesés a közösségi közlekedést évről évre milliárdos nagyságrendű összeggel károsítja meg, a BKK olyan rendszert dolgozott ki, amely kártyaalapú, így gyakorlatilag hamisíthatatlan, a kártya közlekedésben való használatát pedig egy központi rendszer ellenőrzi, ami pedig a bliccelés lehetőségét csökkenti le. A metróknál teljesen, a HÉV-eknél részben automatizált be,- és kiléptető kapuk váltják majd fel a fejlesztés második ütemében (2015-ben) az ellenőröket, ami nagy biztonsággal garantálja, hogy a közösségi közlekedés ezen eszközeit csak az arra jogosultak használhassák. A különböző kedvezmények – diák, nyugdíjas – igénybevételét és annak ellenőrzését – annak megléte esetén – a Nemzeti Egységes Kártyarendszer biztosítja majd.

Az elektronikus jegyrendszert azoknak lesz a legegyszerűbb megszokni, akik eddig is havi bérlettel utaztak – ők akár otthonról, akárcsak az internetes bankok esetében, egy egyszerű, átlátható weboldalon keresztül hosszabbíthatják meg bérletük érvényességét.

A bérlet a gyakorlatban majd hasonlóan működik, mint egy bankkártya, csak nem pénzt, hanem közlekedési lehetőséget tárol a kártyához tartozó számlán. Természetesen a jövőben is lesz lehetőség a helyszínen megváltani a jegyeket, bérleteket, ezeket azonban a ma ismertnél jóval fejlettebb automatákon keresztül intézhetjük majd, a nap 24 órájában.

Azoknak az utasainknak, akik ritkán, egy-egy alkalommal ülnek járatainkra, illetve a Budapestre látogató külföldieknek és a „belföldi turistáknak” kétféle megoldást kínálunk majd annak érdekében, hogy a lehető legméltányosabb összeget fizethessék útjukért:

Időalapú jegy – ezzel a jegytípussal valóban csak annyit fizet majd az utazásért, amennyit utazással tölt. Így elkerülhető az a kényelmetlenség, hogy egy három-négy átszállással járó út miatt több jegyet is lyukasztani kelljen. Az időalapú jegy korlátlan átszállást biztosít majd a meghatározott időhatárokon belül. A „napi limit” pedig arra garancia, hogyha mégis több időt töltene az utazással vagy többet utazna, mint azt előre eltervezte, egy bizonyos összegnél (a 24 órás jegy áránál) ne fizethessen többet az utazásáért. A napi limit elérésétől kezdődően az utazás a nap hátralévő részére ingyenes lesz.

Érintés nélküli bankkártyás fizetés – ez a fizetési mód gyakorlatilag minden olyan utasnak kényelmes, aki nem rendszeres használó és nem tudja előre, milyen jegyet vásároljon, továbbá a Budapestre látogató vendégek vagy a közösségi közlekedést egy-egy alkalommal utazók ideális fizetési megoldása. A ma még Magyarországon kevéssé elterjedt, de néhány éven belül várhatóan nagy számban kibocsátott érintésmentes bankkártyák (illetve egyéb érintésmentes NFC-eszközök, pl. mobiltelefonok) segítségével külön kártya kiváltása és az ehhez tartozó ügyintézés nélkül, utólagos fizetéssel lehet majd utazni…”

Forrás:
Elkészült a BKK koncepciója: 2014-től elektronikus jegyrendszer Budapesten, Budapesti Közlekedési Központ, 2012. január 20.
A BKK részletes megvalósíthatósági koncepciója (pdf)