„Az Európai Bizottság adatvédelemről szóló szerdai javaslataival kapcsolatban komoly fenntartásai vannak a Hirdetők Világszövetségének (WFA). Szerintük az lefékezi az innovációt és a növekedést.
„Bár a javaslat az adatvédelmi szabályok jobb harmonizációját ígéri az EU területén, a jelenlegi formájában aláássa azt a reklámokból finanszírozott üzleti modellt, ami a digitális gazdaság hajtóereje. Így lefékezné az innovációt, csökkentené a régió versenyképességét és lassítaná a növekedést” – olvasható a WFA sajtóközleményében.
A szervezet egyik legfőbb kifogása, hogy az adatvédelem a reklámok célzásához is használt anonim online azonosítókra is kiterjedne, így a szabályozás szintjén eltűnne a különbség a kevésbé fontos és az érzékenyebb adatok (név, lakcím, banki információk, stb.) között.
Az explicit beleegyezés kifejezésének szükségességét is kiterjesztené az információkezelés összes fajtájára a javaslat, ami azt a veszélyt hordozza magában a WFA szerint, hogy a felhasználók nem fognak odafigyelni arra, hogy éppen érzékenyebb vagy kevésbé lényeges adataikat osztják-e meg.
A gyermekek védelméről szóló javasolt szabályozásokról a szervezetnek az az álláspontja, hogy elrugaszkodott a valóságtól, és attól, ahogy a fiatalok jelenleg használják az internetet. Ennek elkerülhetetlen következménye szerintük az lesz, hogy a gyermekek többsége figyelmen kívül hagyja vagy megtanulja megkerülni a szabályokat, így a legfiatalabbak és legérzékenyebbek kerülhetnek veszélybe.
„A digitális világot alapjában véve a reklámok tartják el, beleértve a tartalomszolgáltatást, valamint a dolgozókba és innovációkba történő befektetést is. Minden internetező élvezi az olyan ingyenes szolgáltatások előnyeit, mint például az email, a videó- és hírszolgáltatás. A webes hirdetések aránytalan megregulázása alapjaiban veszélyezteti ezt a modellt” – olvasható a közleményben.
Az internetes adatgyűjtés terén egyébként az európai reklámszakma már korábban kidolgozott egy önszabályozási irányelvet, melynek révén az internetezők számára nagyobb átláthatóság és irányíthatóság biztosítható.
Stephan Loerke, a WFA vezetője elmondta: „Nem fér kétség ahhoz, hogy a jelenlegi szabályozás nem tökéletes. A Bizottság új javaslata azonban káros következményekkel jár a munkaerőpiacra és a gazdaság egészére egyaránt. Az adatvédelmi szabályoknak biztosítaniuk kell az egyének jogát a magánélethez, de lehetővé kell tenniük a gazdasági működést is.” ”
Forrás:
Káros lehet a gazdaságra az uniós reklámszabályozási javaslat, mediainfo.hu, 2012. január